Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux speeltijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Linux speeltijd

    Na vele jaren inactiviteit met dit platform wil ik daarmee terug eens aan de slag op een PC'ke hier.

    Ik weet wel dat er een "diarree" aan distro's bestaat maar wat zou men mij hier durven aanraden ?

    Ik heb al Kubuntu en Fedora uitgeprobeerd en ben nu bezig met Xubuntu (open suse in de pijplijn) maar "out of the box" mis ik toch wat snel toegangkelijke functionaliteiten ..

    Graag uw advies ?

  • #2
    Re: Linux speeltijd

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Na vele jaren inactiviteit met dit platform wil ik daarmee terug eens aan de slag op een PC'ke hier.

    Ik weet wel dat er een "diarree" aan distro's bestaat maar wat zou men mij hier durven aanraden ?

    Ik heb al Kubuntu en Fedora uitgeprobeerd en ben nu bezig met Xubuntu (open suse in de pijplijn) maar "out of the box" mis ik toch wat snel toegangkelijke functionaliteiten ..

    Graag uw advies ?
    Linux is top...enkel zij die het niet weten te gebruiken vergelijken het met een diarree aanval of str**t !

    Comment


    • #3
      Re: Linux speeltijd

      Al die distro's bieden eigenlijk hetzelfde: de kernel met wat user applicaties errond. Zoiets als een wagen shoppen, het heeft allemaal 4 wielen een motor en een stuur. Al de rest zijn opties.

      Moest je nu zeggen wat je mist zouden we misschien iets nuttig kunnen zeggen...

      Comment


      • #4
        Re: Linux speeltijd

        Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
        Linux is top...enkel zij die het niet weten te gebruiken vergelijken het met een diarree aanval of str**t !
        Lezen wat er staat beste vriend ... enkel diegenen die niet kunnen lezen schrijven dit soort dwaze opmerkingen .. ik gebruikte al Linux (ook professioneel) sinds "Red Hat versie 4" (die kwam toen net uit de oven )

        Comment


        • #5
          Re: Linux speeltijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Al die distro's bieden eigenlijk hetzelfde: de kernel met wat user applicaties errond. Zoiets als een wagen shoppen, het heeft allemaal 4 wielen een motor en een stuur. Al de rest zijn opties.

          Moest je nu zeggen wat je mist zouden we misschien iets nuttig kunnen zeggen...
          OK ... verplaats u naar een primitief maar imaginair (dat schrijf ik er bij anders krijg ik gegarandeerd clowns over de vloer, as ever ...) denkpatroon ... ik ben een windows adept, ik ken "niets" van Linux en ik wil een linux setup waar ik direct "out of the box" en zonder al te veel "systeem-ingrepen" mee aan de slag kan
          (Fedora bvb deed een automatische update van de modules en liep direct muurvast op m'n PC'ke, socket 775 met een E6800 cpu en 4 Gig geheugen)

          Comment


          • #6
            Re: Linux speeltijd

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            OK ... verplaats u naar een primitief maar imaginair (dat schrijf ik er bij anders krijg ik gegarandeerd clowns over de vloer, as ever ...) denkpatroon ... ik ben een windows adept, ik ken "niets" van Linux en ik wil een linux setup waar ik direct "out of the box" en zonder al te veel "systeem-ingrepen" mee aan de slag kan
            (Fedora bvb deed een automatische update van de modules en liep direct muurvast op m'n PC'ke, socket 775 met een E6800 cpu en 4 Gig geheugen)
            Met Mandriva zit je ook goed.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Linux speeltijd

              Ik moet zeggen dat de laatste Kubuntu distro indrukwekkend is op het gebied van hardwaredetectie. Zelfs Windows 7 kon mijn geluidskaart, netwerkkaart en mijn printers niet herkennen, tenzij met de driver CD erbij. Deze Kubuntu installeerde bij mij alle hardware en alles werkte direct.

              Ook leuk is de Ubuntu Muon software store. Hier kan je alle software selecteren en automatisch installeren op je systeem. Vroeger moest je gaan compileren en dependencies aanmaken. Met Muon is dit verleden tijd en kan je ook netjes deïnstalleren als je wilt. Muon ordent de software naar type, zoals bureau, wetenschap, games, utilities etc.

              Kortom: ook voor de gewone leek een uitstekende keuze en gemakkelijk te gebruiken. Ik draai op mijn iMac een virtuele Kubuntu met 8 GB geheugen toegewezen en het systeem heeft alle Apple hardware netjes herkend en de juiste drivers geladen.
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

              Comment


              • #8
                Re: Linux speeltijd

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Met Mandriva zit je ook goed.
                OK Theo .. merci ... staat op de lijst

                Comment


                • #9
                  Re: Linux speeltijd

                  Ik ben met al mijn PC's overgeschakeld naar Ubuntu 14.04 Long Term Support, en ben daar ongelofelijk content van. Mijn oertrage Acer laptop met 4 Gb geheugen en shared video memory is ineens weer supersnel, en alle hardware, ook van de andere PC's, werd direct herkend. Software installatie gebeurt ook automatisch, wat vroeger wel anders was, en voor alle denkbare Windows software is er een alternatief - alleen nog geen evenwaardig alternatief voor Lightroom jammer genoeg. Ik was ook compleet leek, maar ben zonder enige zorg overgeschakeld. Met een beetje gefoefel lukt ook Dropbox en Google drive prima, en het is me als complete noob zelfs probleemloos gelukt om mijn Pogoplug te kunnen mappen. Niks dan lof met andere woorden.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Linux speeltijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Ik ben met al mijn PC's overgeschakeld naar Ubuntu 14.04 Long Term Support, en ben daar ongelofelijk content van. Mijn oertrage Acer laptop met 4 Gb geheugen en shared video memory is ineens weer supersnel, en alle hardware, ook van de andere PC's, werd direct herkend. Software installatie gebeurt ook automatisch, wat vroeger wel anders was, en voor alle denkbare Windows software is er een alternatief - alleen nog geen evenwaardig alternatief voor Lightroom jammer genoeg. Ik was ook compleet leek, maar ben zonder enige zorg overgeschakeld. Met een beetje gefoefel lukt ook Dropbox en Google drive prima, en het is me als complete noob zelfs probleemloos gelukt om mijn Pogoplug te kunnen mappen. Niks dan lof met andere woorden.
                    De draadloze printer werkt ook?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Linux speeltijd

                      Heeft iemand een idee waarom de Debian-based distro's zo populair zijn maar Debian Linux zelf niet?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Linux speeltijd

                        Op grafisch vlak heb je 2 gui-types : KDE en Gnome (en nog wel wat andere ook)., maar dat zijn nog altijd de 2 grootste groepen op dit vlak.
                        Wil je een windows look and feel (voor zij die echt niet zonder startknop kunnen...) : test dan eens Mint uit.

                        Wat mis je eigenlijk in wat je al getest hebt, want dat zie ik hier nog niet staan ???
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Linux speeltijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Wil je een windows look and feel (voor zij die echt niet zonder startknop kunnen...) : test dan eens Mint uit.
                          En als je dan halverwege een systeemupdate je internetkabel uit de pc trekt is het niet meer van Windows te onderscheiden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Linux speeltijd

                            Ja, die werkt ook. Ik heb er wel problemen mee ondervonden in het begin. Hij vond hem maar niet, en enkel de printer opnieuw installeren loste het op. Dat bracht me op het idee het Ubuntu makkelijker te maken door de printer een vast IP-adres te geven, en sindsdien werkt het perfect.

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            De draadloze printer werkt ook?
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Linux speeltijd

                              Ofwel Ubuntu 14.04 (of zoals hierboven vermeld, Kubuntu 14.04), ofwel Linux Mint 17, gebaseerd op Ubuntu 14.04 LTS en het interessante is dat ze de volgende updates van Ubuntu nl. 14.10, 15.04 en 15.10 niet zullen volgen, maar 14.04 LTS als basis houden voor Mint 17.1, 17.2 en 17.3.
                              Zo blijf je een stabiele basis houden, maar krijg je (normaal gezien toch) toch de nieuwste updates van je apps zonder zelf te moeten gaan zoeken naar PPA's op het net.
                              DE's : Cinnamon (gebaseerd op Gnome3, maar heel herkenbaar voor Windows gebruikers), KDE, Xfce of Mate (eigenlijk een fork van Gnome2)...
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X