Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem lightroom belichtingswaarde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem lightroom belichtingswaarde

    Ik fotografeer (nog steeds als beginneling) nu al een korte tijd met de auto exposure bracketing functie van mijn canon 60d. Bij importeren in lightroom geeft lightroom recent bij belichtingswaarde overal 0 aan, terwijl met andere programma's de metadata nog steeds verschillende belichtingswaarden aangeeft. Ik moet ergens een instelling hebben gewijzigd of iets fout doen, maar zou graag de belichtingswaarde correct zien in de bibliotheek (zag die vroeger wel, maar nu alles op 0).
    Bijkomende vraag: is het in de bibliotheek ook mogelijk te filteren op die belichtingswaarde?

    Dank

    Daniel

  • #2
    Re: probleem lightroom belichtingswaarde

    Lightroom 5.6 (Mac). Even een serietje van drie moeten zoeken, maar hier zijn ze:


    Library Module, rechterkant, onder exif. Heb in PS de drie samengevoegd, want je ziet natuurlijk maar eentje tegelijk. (1) is correct belicht; (2) is twee volle stops onder; (3) is twee volle stops over.
    Krijg jij dergelijke waarden niet te zien, zeg je?
    Ik zoek even verder wat filteren betreft...

    Ik zie niet meteen waarop je zou kunnen filteren, tenzij je keywords gaat gebruiken. Ik moet zeggen dat ik zeker wat filteren e.d. betreft geen expert ben:
    Last edited by LesC; 21 oktober 2014, 11:29.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: probleem lightroom belichtingswaarde

      Dank voor antwoord.
      Ik merk inderdaad dat de door jouw getoonde exif gegevens bij mij geen andere belichtingswaarden vertonen dan 0. terwijl ze nochtans met andere waarden zijn genomen. Open ik dezelfde foto's in een andere programma (bv digital photo professional) dan worden die welk correct getoond.
      Voor filteren heb ik inderdaad geen oplossing gevonden.

      Comment


      • #4
        Re: probleem lightroom belichtingswaarde

        Da's wel vreemd, maar ik twijfel eraan of dat aan een bepaalde LR-instelling zou kunnen liggen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: probleem lightroom belichtingswaarde

          Danhac, welke camera?
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: probleem lightroom belichtingswaarde

            Staat in beginpost, Lieven (60D)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: probleem lightroom belichtingswaarde

              Dat is wel heel raar dan, zeker bij Canon. ( bij Fuji neemt LR bvb de serial van de camera niet).

              Staan bij catalog settings tab Metadata de bovenste drie wel aangevinkt?
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                Wat ik raar vind, is dat het eerst wel goed was, en nu dus niet. Je kunt uiteraard die Catalog Settings aan en uitzetten, maar die gaan toch geen foute EV (0 ipv bv -2) geven?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                  Zoals dikwijls kan Jeffrey Friedl een oplossing brengen via zijn Data Explorer plug-in, daar is het effectief mogelijk om op Exposure Bias te gaan opzoeken en filteren.

                  Link: http://regex.info/blog/lightroom-goodies/data-explorer

                  Toch al iets voor de OP, misschien dat deze Data Explorer WEL de juiste info ophaalt???
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                    Wauw! Wat een plugin.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                      Heb de plugin geinstalleerd en deze lijkt te werken.
                      Ander probleem lost zich niet op. Heb alle hokjes aangevinkt staan. Maar in lightroom blijft belichtingswaarde op 0 staan (enkel voor fotos van laatste week). Nochtans heb ik zelfde foto in ander programma met andere belichtingswaarde. Foto inladen op lightroom op mijn portable pc geeft wel weer de juiste belichtingswaarde. moet dus toch ergens aan een instelling liggen denk ik, maar de welke?
                      Heb geprobeerd screenshots te maken, wat gelukt is. maar kan ze hier nog niet inladen. heb gezien dat ik url nodig heb, maar ben nog zover niet. Beginnelingske he....

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                        Oorspronkelijk geplaatst door danhac Bekijk bericht
                        Nochtans heb ik zelfde foto in ander programma met andere belichtingswaarde. Foto inladen op lightroom op mijn portable pc geeft wel weer de juiste belichtingswaarde. moet dus toch ergens aan een instelling liggen denk ik, maar de welke?
                        Beginnelingske he....
                        We zijn allemaal ooit eens begonnen hoor. :-)
                        Dus twee installatie's van LR en bij de ene wel en de andere niet, dan is de camera helemaal uitgesloten. Wat heb je verleden week gewijzigd! Want ik vind geen instelling die dat kan doen.
                        Je hebt toch wel twee keer dezelfde raw's ingeladen, 't is toch geen export van de ene LR naar de andere (want dan heb je daar iets vergeten uitvinken)?
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                          Oorspronkelijk geplaatst door danhac Bekijk bericht
                          Heb geprobeerd screenshots te maken, wat gelukt is. maar kan ze hier nog niet inladen. heb gezien dat ik url nodig heb, maar ben nog zover niet. Beginnelingske he....
                          Account aanmaken bij photobucket.com, je screenshot naar daar uploaden, van daaruit kan je gemakkelijk sharen. Op de pagina van de foto/screenshot zie je rechts share links, kies diegene die begint met [IMG... op klikken automatisch wordt dit in je clipbord gezet en kan je hier plakken:
                          Portfolio -=- Facebook pagina -=- Flickr -=- 500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: probleem lightroom belichtingswaarde

                            Ik zou inderdaad graag een screenshot zien vergelijkbaar met de mijne hierboven (#2).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: probleem lightroom belichtingswaarde



                              Sorry voor late antwoord. Hoop dat schermopnamen zijn gelukt.

                              Comment

                              Working...
                              X