Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou ik iets missen als...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zou ik iets missen als...

    Ik mijn DSLR de deur uitgooi en vervang door een mirrorless ilc?

    Doe een beetje van alles fotografie als hobby, maar zie er tegenop om camera(s) mee te sleuren (letterlijk) dan.

    Heel vroeger nog analoog, maar dan gestopt voor dezelfde reden. Dan een compactje gekocht begin de jaren 2000, maar die voldeden toch eigenlijk niet en dan enthousiast de weg opgegaan van DSLR (Nikon en bergje glaswerk) enkele jaren geleden. Merk nu dat ik vaak de camera niet meeneem wegens te zwaar, te lomp etc...

    Deze ochtend de Sony A6000 vast gehad: das eigenlijk een compactje met verbluffende mogelijkheden en snelheid... zou ik alles verkopen van Nikon en daarmee aan de gang gaan??? Ik denk dat ik uiteindelijk meer foto's zou maken, zelfs met 1 hand zonder probleem mogelijk of zou ik toch iets missen?? Iemand ervaring?


    Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

  • #2
    Re: Zou ik iets missen als...

    Join the club.
    Je zou de eerste niet zijn, en zeker niet de laatste.

    Mijn verhaal is vergelijkbaar, en mijn bergje Canonmateriaal is verkocht op 1 body na.
    Op dit moment neig ik wel een stuk meer naar Fuji dan naar Sony (of een micro 4/3).

    Topics genoeg op dit forum. Meningen ook
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Zou ik iets missen als...

      Als je toch wil switchen en Sony overweegt, dan raad ik je aan om te wachten tot januari/februari 2015. Dan zou er volgens SonyAlphaRumors (enkele bronnen: 1, 2 en 3) GROOT NIEUWS zijn van Sony. Om diezelfde reden probeer ik ook te wachten i.p.v. nu meteen de fullframe Sony A7 aan te schaffen.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

      Comment


      • #4
        Re: Zou ik iets missen als...

        Als je geen prof bent en geen muggenzifter ga je er alleen vrolijk van worden!
        http://users.telenet.be/patric/

        Comment


        • #5
          Re: Zou ik iets missen als...

          Als het financieel kan zou ik in elk geval voorlopig mijn DSLR nog wat bijhouden en er een mirrorless bijkopen. Ik heb naast mijn D800E nu ook de Fuji FT1, maar zou mijn D800 nog niet kunnen missen. Kwalitatief zijn ze mekaar waard, maar die mirrorless geeft toch een gans ander gevoel bij afdrukken. Dat sluitergevoel is totaal weg. Sluitertijden voel je dus niet meer zo goed aan. Uiteraard voor de hand liggend door het gebrek aan dat sluitermechanisme dat wij al zolang kennen en ook hebben leren voelen. Voor mij was dit dus wel even wennen. Ik doe mijn D800E dus nog niet weg...
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Zou ik iets missen als...

            Ik heb enkele jaren geleden al mijn aps-c dslr-spullen ingeruild voor Nex. Eerst Nex-5, daarna 5N, en dan nog Nex-6 erbij, zonder een moment van spijt.
            Als je enkel aps-c hebt vandaag, dan is er wat mij betreft nauwelijks reden om niet naar mirrorless te gaan. Niet enkel qua gebruiksgemak trouwens. De films die ik er al mee gemaakt hebt, zijn minstens even goed als de foto's.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Zou ik iets missen als...

              Als je voor fotoplezier gaat ... weg die DSLR en hups met de systeemcamera.
              Het enige wat je zal missen is je nickname, die wordt dan Toon Sonyan, -Fujian, -Olympuski, -...
              Maar een berichtje naar de helpdesk en dat wordt voor je opgelost.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Zou ik iets missen als...

                Is er echt niks wat ik zou missen?


                Sent from my iPad using Tapatalk.
                Toon Nikonian
                D700/D7000/glaswerk Nikkor

                Comment


                • #9
                  Re: Zou ik iets missen als...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                  Is er echt niks wat ik zou missen?
                  yep..alle voordelen van een DSLR zal je missen
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zou ik iets missen als...

                    En wat zou dat dan kunnen zijn tov de Sony a6000?


                    Sent from my iPad using Tapatalk.
                    Toon Nikonian
                    D700/D7000/glaswerk Nikkor

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zou ik iets missen als...

                      Tja, ik heb het ook gedaan. DSLR eruit en een fijne Fuji in de plaats.
                      Maar voor mij werkte het niet. Ik miste mijn DSLR. Er was iets weg.
                      Iets dat me de Fuji niet kon geven.
                      Wat weet ik niet. Of wel. Een bepaald gevoel. Zoals de AF snelheid.
                      Betaalbare lenzen, zoals bijvoorbeeld de 85 1.8. Het trekken van de
                      foto. Klik klak. Zoveel eigenlijk. Ik heb mijn lesje geleerd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zou ik iets missen als...

                        enigste dat ik aan mirrorless nog mis is de autofocus tracking. Misschien dat ik een beetje verwend ben geweest bij canon maar dat staat toch niet op punt bij fuji of olympus.
                        Maar dat is nu ook niet om te zeggen dat die waardeloos zou zijn bij. Maar tenzij je continue op continue focus zou foto's nemen (onwaarschijnlijk) ga je volgens mij niets missen tenzij rug/nekpijn.

                        "betaalbare lenzen" hierboven.

                        Bij olympus heb je toch de 45mmF1.8 ? Oké iets duurder een 75mm F1.8, bij fuji de 56mmF1.2 ?
                        En ik hou om eerlijk te zijn meer van 't afdrukken van een x-t1 dan van mijn canon.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zou ik iets missen als...

                          en mes snijdt altijd aan twee kanten. de ene kant is natuurlijkbotter dan de andere, maar snijden doen ze.
                          Mirroless is totaal verschillend aan de DSLR. Zie mijn bijdrage hier over de fuji X-T1.
                          Ik voel me terug de oude amateur die met zijn analoogske mooie foto's probeert te nemen en die alles wil beprutsen.
                          Men sprak over macro, wel ik heb hier een hele resem materiaal en testbeschrijvingen die ik wil doen en dat zal studiowerk worden maar dan met de Fuji en DSLR naast elkaar. Bevindingen komen daarna.
                          Maar één iets staat vast. Vakmanschap is meesterschap en veranderen van leest betekent altijd een stuk kennis verliezen, vergeten om er ander op te doen.
                          Ik heb de sprong na lang nadenken en observeren gewaagd. De DSLR is NIET weg, maar ligt nu toch al een 3-tal weken in de kast. De volgende SD is e ene met de Fuji alleen ...
                          De leercurve is wel heel steil als je niet echt analoog bent bezig geweest, wat niet wil zeggen dat die mensen geen kennis, ervaring hebben.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zou ik iets missen als...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            De leercurve is wel heel steil als je niet echt analoog bent bezig geweest, wat niet wil zeggen dat die mensen geen kennis, ervaring hebben.
                            Waarom schrijf je dit eigenlijk ? Wat is voor jou dan 't verschil met een dslr te leren gebruiken ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zou ik iets missen als...

                              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                              Waarom schrijf je dit eigenlijk ? Wat is voor jou dan 't verschil met een dslr te leren gebruiken ?
                              Je kan het moeilijk beschrijven, maar ik merk dat collega's die de fuji ter hand nemen het vaak iets 'onhandiger' 'moeilijker' vinden om de set te doen tussen een DSLR en een Fuji, om alle wind uit zeilen te nemen, ik spreek van vrienden die met Nikon werken.
                              Het werken met een Fuji voelt anders aan en is dat ook zo dan de Nikon DSLR.
                              Met steil bedoel ik, ik was, ben het nog gewoon te werken met een Nikon DSLR en weet, wist daar alle knopkes zitten, blindelings. Daar heb ik ongeveer 10 jaar over gedaan, over de periode digitaal die daarvoor wil ik nu niet spreken want daar was niet echt veel aan te passen aan de digitjes.
                              Ik nam nu onlangs de Fuji in handen en het is een andere manier van werken en wat de leercurve steil maakt is dat je verwachtingen hebt zoals je ze hebt met je DSLR, maar dan in een periode van een paar uur, dagen, weken ? Met de Nikon D70 had ik ruis op 400 en was het onmogelijk op 800.
                              Nu zitten we aan de D4S en hallen we minder ruis op 25000 dan toen ... Ik heb dus 10 jaar gedaan om ruis te kennen en te beheren op een Nikon. Ik acht dit ook zo voor de Fuji (alohoewel ik daar maar tot 6400 ISO kan). Ik betrap me nu nog steeds op het verkeerd wielkes draaien omdat Nikon geautomatiseerd is, was ..
                              Met de Fuji komt dit ook wel goed.
                              Wat het verschil is tussen analogen die digitaal stappen en puur digitalen kan ik niet zo direct omschrijven en dat bedoel ik ook niet en dar heb ik ook geen waarde voor aangegeven. Dus daar hoef je echt niets achter te zoeken. Misschien alleen al het verhaal dat we beide systemen hebben tot aan de bodem hebben moeten leren kennen ? Als ik fotoshop of laait roem, dan denk ik ook vaak hoe ik het vroeger deed in de donker kamer of hoe ik dan zou gedaan hebben en vaak helpt me dat.
                              Wie zijn hele leven lang met een automatische versnellingsbak heeft gereden (lees digitaal) verschrikt zich rot wanneer hij plots met een gewone versnellingsbak moet bollen. Misschien kan je het zo vergelijken. Meer nog, wie een rijbewijs heeft behaald met een doodgewone mechanische versnellingsbak mag rijden met een automatisch versnellingsbak (met de wagen bedoel ik natuurlijk). Omgekeerd mag niet.

                              Mag ik ook merken dat ik het niet over het aanleren gebruik DSLR had, maar over de mirrorless-toestel zoals FUji er eentje is.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X