Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de hands eos 30d of toch 450d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2de hands eos 30d of toch 450d

    Hey allen,

    Alweer een x vs x topic.
    Waarschijnlijk zijn jullie deze topics al een beetje moe.
    Toch had ik graag een beetje advies gekregen.

    Beetje historiek.
    Enkele jaren geleden kocht ik mij een nieuwe canon eos 500d met kit lens.
    Ik ging digitale fotgrafie volgen in avondschool en kocht gaandeweg enkele lenzen bij.
    (tamron 18-270 vc - canon ef 50mm f/1.8 ii - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM)
    In 2011 kwam er een huisje en een nieuwe job.
    Tijdsgebrek bracht mijn hobby een beetje op de achtergrond.
    De canon ging enkel nog verplicht mee op daguitstappen en al snel werd het meezeulen eerder een last dan een plezier.
    Bij het uitkomen van de sony rx100 (1ste gen) heb ik de impulsieve beslissing genomen van mijn dslr van de hand te doen en met de vrijgekomen centjes mij de rx100 aan te schaffen.
    (en ik had nog ruim over om mijn vrouwke een schoon cadeauke te doen)

    Ondanks het feit dat de rx100 een fantastisch toestel is mis ik mijn dslr.
    Ik heb met de rx100 het gevoel dat de vele mogelijkheden verstopt zitten achter te weinig knoppen.
    Mits een beetje gegoochel krijg je de nodige functies wel achter de juiste knoppen maar ook dan nog mis ik de gebruiksvriendelijkheid van mijn 500d. Ook gewoon het gevoel een de 500d in je hand te hebben is
    niet te evenaren door iets compacter. Snel anticiperen op een bepaalde situaties met de rx100 blijft voor mij nog altijd moelilijker dan met de 500d waar dit bijna automatisch ging.

    Al een tijdje speel ik met de gedachte om toch terug een dslr te kopen. Het enige wat me tegenhield waren de centjes. (verbouwingen - meer verbouwingen - een kindje op komst - en nog extra hobby's los van het fototoestel)
    Ik bedacht me dat dit echter geen 1000-en euro's hoefde te kosten. De 2de hands-markt lijkt meer dan verzadigd genoeg.
    Zo kwam ik uit op 2 body's die bij konijnenberg te koop staan.
    nl eos 30d en eos 450d. (beide 149 euro)

    Beide toestellen zijn reeds een beetje ouder.
    Maar omdat ik mijn fototoestellen nooit gebruik om video's te maken voldoen deze 2 voor mij toch ruim.
    Mijn eerste idee was zonder twijfel de 450d omdat het verschil met de 500d bijna te verwaarlozen is.
    Maar na een beetje opzoekwerk is ook mijn interesse voor de 30d gewekt.
    Enkel de "povere" 8 megapixel spelen me een beetje parten.
    Is dit de dag van vandaag te weinig? (zeker gezien de specs van de rx100)

    Zijn er nog andere aandachtspunten bij de 30d?

    mvg,
    gftbak

    ps: Ik besef ook het belang van de objectieven en ook hier loopt mijn zoektocht.
    Liefst vind ik een 2de hands Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM die binnen mijn budget valt.
    Waarschijnlijk komt er in het begin gewoon een kitlens (ef-s 18-55 in één van zijn versies waarvan het aanbod ook meer dan voldoende is)
    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

  • #2
    Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

    Ik ga mij in dit topic niet in de x versus y discussie bemoeien, en wel om de volgende reden: ik heb een 30D te koop.
    Als je zin hebt om eens te komen testen, laat maar iets weten. Geen verplichtingen uiteraard, ook al wil ik mijn toestel van de hand doen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

      heb je al gedacht aan de 40D , de opvolger van de 30D ?
      Ik heb er eentje te koop met batterygrip en extra batterij.
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #4
        Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        ........ ik heb een 30D te koop.
        met 1 probleem, er staat wel een naam op:
        @bouk: ik heb je naam al op het toestel geschreven.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          met 1 probleem, er staat wel een naam op:
          @bouk: ik heb je naam al op het toestel geschreven.
          Anders moet jij die van jou nu wegdoen en de mijne overkopen
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

            Ik heb ook een 450 liggen en kan je alleen maar zeggen dat het een top toestel is voor weinig geld. Zit de zelfde sensor is als de 7d.
            Enig minpuntje is dat je de iso niet te hoog kan zetten maar daar zal die 30d nog slechter in zijn.

            Ondertussen heb ik meerdere toestellen en kan je eerlijk zeggen dat de 450 mij nog steeds een plezier is om mee te werken.

            Comment


            • #7
              Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

              Alleen als ze pas op de markt verschijnen, zit er een enorm verschil in tussen
              de diverse toestellen en merken. Snelheid. Hogere iso's. IQ... Maar van zodra
              ze een tijdje onder de mensen zijn, lijken ze allemaal heel sterk op elkaar. Tja.

              Comment


              • #8
                Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                Nog steeds aan het twijfelen. :s
                Intussen reeds verschillende aanbiedingen gehad van verschillende mensen aan heel aannemelijke prijzen.
                Das wel leuk maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

                Na veel lezen kom ik zelf een beetje tot volgende conclusie.
                De 450d en de 30d verschillen vooral in gebruiksvriendelijkheid en robuustheid.
                Naar beeldkwaliteit en low-light-prestaties ontlopen ze elkaar weinig.
                De 30d is iets gebruiksvriendelijker naar instellingen snel wijzigen en is iets steviger gemaakt.
                De 450d is een jongere generatie, heeft iets groter scherm en een verwaarloosbaar aantal megapixels meer en is iets compacter.

                De generatie later (vooral vanaf 50d en 500d) doet het net iets beter bij hoge iso-waarden.
                2de hands body's van deze generatie zijn wel een trapje hoger op de prijzenladder.

                Op (korte) termijn wil ik er ook een EF-S 17-50 2.8 IS USM lensje 2de hands bij kopen.
                Hiervoor voorzie ik meer budget en dit vind ik ook belangrijker.

                Liefst zou ik natuurlijk een degelijke 50d vinden aan een leuke prijs.
                Maar dan hou ik minder van het voorgesteld budget over voor een leuk lensje...
                Ik kan natuurlijk altijd over het budget gaan
                Het aanbod 2de hands is enorm... ook dit maakt de keuze er niet makkelijker op.
                Hmmm
                twijfels
                Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                Comment


                • #9
                  Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                  Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
                  Op (korte) termijn wil ik er ook een EF-S 17-50 2.8 IS USM lensje 2de hands bij kopen.
                  Zeer goed idee, zeker met die f/2.8. (Het is trouwens een 17-55, maar dat is een detail.)
                  Door de constante grote opening kan je de minder actuele hoge-ISO-prestaties van deze toestellen al behoorlijk opvangen. Dat maakt de bruikbaarheid binnenshuis zonder flitser heel wat groter.

                  Edit: ook deze lens kan je tegenwoordig tweedehands wel op de kop tikken. Dat scheelt een hap in je budget.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                    Inderdaad... 17-55 bedoelde ik.
                    Ik had die voorheen ook reeds op mijn 500d.
                    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                      Staar je vooral niet blind op de megapixeltjes. 8 MP voldoet prima voor een A4tje en zelfs voor A3 gaat dat nog. Ga je zo veel afdrukken maken?
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Staar je vooral niet blind op de megapixeltjes. 8 MP voldoet prima voor een A4tje en zelfs voor A3 gaat dat nog. Ga je zo veel afdrukken maken?
                        Nee eigenlijk nooit... maar ik crop vaak iets slechter gekozen composities.
                        Maar merk eerlijk gezegd geen verschil tussen mijn huidige rx100 (20MP) en mijn vorige 500d (15MP).
                        Althans voor wat ik ermee doe.
                        Voor mijn gebruik ben ik intussen overtuigd dat de 8Mp zeker voldoen.

                        Ook het luikje ruis is voor mij relatief.
                        Een getraind oog of een kenner/liefhebber/BD-lid ziet ruis vrij gemakkelijk en snel.
                        Maar bij een rondje foto's kijken met familie of vrienden merkt niemand ruis op.
                        Zelfs niet als die er heel erg duidelijk aanwezig is. Dan durf ik wel eens zeggen "dit is een slechtere foto met nogal veel ruis".
                        Doorgaans zijn de reacties: waar zie je die ruis? toch een mooie foto?
                        Men let hier eigenlijk echt niet op.
                        Onder fotografen is dit iets anders.
                        Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                          Ook waar ja. Je hebt zo van die pixelpeepers voor wie alles perfect ruisloos moet zijn, maar dan ga je wel aan de essentie van fotografie op zich voorbij vind ik. En als het jou niet stoort, dan is het geen probleem toch?


                          Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
                          Nee eigenlijk nooit... maar ik crop vaak iets slechter gekozen composities.
                          Maar merk eerlijk gezegd geen verschil tussen mijn huidige rx100 (20MP) en mijn vorige 500d (15MP).
                          Althans voor wat ik ermee doe.
                          Voor mijn gebruik ben ik intussen overtuigd dat de 8Mp zeker voldoen.

                          Ook het luikje ruis is voor mij relatief.
                          Een getraind oog of een kenner/liefhebber/BD-lid ziet ruis vrij gemakkelijk en snel.
                          Maar bij een rondje foto's kijken met familie of vrienden merkt niemand ruis op.
                          Zelfs niet als die er heel erg duidelijk aanwezig is. Dan durf ik wel eens zeggen "dit is een slechtere foto met nogal veel ruis".
                          Doorgaans zijn de reacties: waar zie je die ruis? toch een mooie foto?
                          Men let hier eigenlijk echt niet op.
                          Onder fotografen is dit iets anders.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                            Na wat zoeken en rondrijden ben ik intussen eigenaar van het volgende:
                            -Canon eos 50d
                            -tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc

                            Voor mij een leuke combinatie om rustig opnieuw in de dslr-wereld te stappen.
                            Best blij met de "nieuwe" aanwinsten.

                            Aan allen,
                            Bedankt voor de tips en de aanbiedingen!
                            Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2de hands eos 30d of toch 450d

                              Van Harte en veel fotoplezier er mee.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X