Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

    Het wetsvoorstel voor het zogenaamde puntenrijbewijs ligt thans op tafel.
    Acht punten zijn zo bij elkaar gespaard en leveren drie maanden rijverbod op.
    Bij De Morgen kon men het concrete wetsvoorstel alvast inkijken. De puntenverdeling is als volgt:
    1 STRAFPUNT + 55 EURO BOETE
    - Gordel niet dragen
    - Pinkers niet gebruiken
    - Onrechtmatig op bus- of pechstrook rijden
    - 10 km/uur te snel rijden
    2 STRAFPUNTEN + 110 EURO BOETE
    - Oranje verkeerslicht negeren
    - Bellen met gsm in de hand
    - Rechts inhalen
    - Veiligheidsafstand niet naleven
    - Gevaarlijk en/of hinderlijk parkeren
    3 STRAFPUNTEN + 165 EURO BOETE
    - Rood licht negeren
    - Inhaalverbod niet naleven
    - Dubbel inhalen waar dit verboden is
    - Inhalen nabij een oversteekplaats
    - Voetgangers of fietsers in gevaar brengen
    4 STRAFPUNTEN + VERANTWOORDEN VOOR RECHTER
    - Links inhalen op helling of in bocht
    - Aansporen tot overdreven snelheid
    - Verkeerstekens op overweg negeren
    - Rechtsomkeer maken op autosnelweg
    - Straatraces
    Per overtreding krijg je dus één tot vier punten, afhankelijk hoe zwaar die is. Bovendien werkt het systeem gecumuleerd: als je bijvoorbeeld die Toyota Prius die tegen 110 over de linkerrijstrook kruipt dan maar langs rechts inhaalt, je accelereert daarbij tot 130 én je hebt je pinker niet gebruikt, dan heb je vier strafpunten bij elkaar gespaard. Het maximum ligt hier evenwel op vijf. Knal je dertig maanden later dan nog eens door het rode licht, dan mag je voor drie maanden afscheid nemen van je roze papiertje.
    Zal dan weldra zowat iedereen zonder rijbewijs zitten en genoodzaakt zijn met de bus te gaan? Allicht zal dat nog meevallen: na drie jaar vervallen de strafpunten immers. Wie dus in het voorgaande voorbeeld pas na 37 maanden door datzelfde rode licht knalt, die begint opnieuw bij drie punten. Wie zijn rijbewijs kwijtspeelt, moet nog wel één of meerdere 'herstelexamens' doen om dit terug te krijgen.
    Als het puntenrijbewijs in België een feit wordt, dan zijn we bijlange niet het enige land: in 22 van de 28 Europese lidstaten wordt dit reeds toegepast. Al kent men in sommige landen wel problemen met het systeem, zo legt de beruchte politierechter Peter D'Hondt uit in HLN. Zo zouden mensen met een 'blanco puntenblad' tegen betaling de schuld op zich nemen van 'kennissen' die anders hun rijbewijs dreigen kwijt te spelen.

  • #2
    Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

    Krijg je dan ook 3 maanden verkeersbelasting terugbetaald?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

      "Pinkers niet gebruiken". Heb moeten google om er achter te komen wat een pinker is. Dat klinkt heel wat vrolijker dan ons "richtingaanwijzer"...

      Ik wist trouwens niet dat door oranje rijden strafbaar is. Dat doe ik dus al jaren fout....

      Jan

      Comment


      • #4
        Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

        Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
        ...
        Ik wist trouwens niet dat door oranje rijden strafbaar is. Dat doe ik dus al jaren fout....
        Wanneer je het oranje licht al heel dicht bent genaderd en het niet meer mogelijk (veilig) is op tijd te stoppen, mag je doorrijden. Ook wanneer je te hard het verkeerslicht nadert mag je doorrijden. Verder moet er rekening gehouden worden met het weer (nat of droog wegdek) en je belading wanneer je oranje licht nadert. Je moet zelf de afweging maken of het verstandig is om door te rijden of om te stoppen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

          Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
          "Pinkers niet gebruiken". Heb moeten google om er achter te komen wat een pinker is. Dat klinkt heel wat vrolijker dan ons "richtingaanwijzer"... Ik wist trouwens niet dat door oranje rijden strafbaar is. Dat doe ik dus al jaren fout.... Jan
          Dat is een typische Belgenwet :
          Als je 1 meter voor het groene licht 50km/h rijdt en na 0,5 meter wordt het oranje dan heb je nog 0,5 meter om tot 0 km/h te vertragen.
          Want door oranje mag niet. De boete is even hoog als die van door het rode licht rijden.
          Daarenboven hebben ze ten tijde van die wetswijziging ook de "oranjetijd" verkort. ( Maart 2006 dacht ik )
          Eigenlijk is het sindsdien veel onveiliger en ook heel stresserend als je bvb. met een paardenvan rijdt.
          Last edited by Skitch; 16 oktober 2014, 13:44. Reden: Maart 2006
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Wanneer je het oranje licht al heel dicht bent genaderd en het niet meer mogelijk (veilig) is op tijd te stoppen, mag je doorrijden. Ook wanneer je te hard het verkeerslicht nadert mag je doorrijden. Verder moet er rekening gehouden worden met het weer (nat of droog wegdek) en je belading wanneer je oranje licht nadert. Je moet zelf de afweging maken of het verstandig is om door te rijden of om te stoppen.
            grt,bouk.
            Samengevat; indien je nog KAN stoppen, dan MOET je stoppen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Dat is een typische Belgenwet :
              Als je 1 meter voor het groene licht 50km/h rijdt en na 0,5 meter wordt het oranje dan heb je nog 0,5 meter om tot 0 km/h te vertragen.
              Want door oranje mag niet. De boete is even hoog als die van door het rode licht rijden.
              Daarenboven hebben ze ten tijde van die wetswijziging ook de "oranjetijd" verkort. ( Maart 2006 dacht ik )
              Eigenlijk is het sindsdien veel onveiliger en ook heel stresserend als je bvb. met een paardenvan rijdt.
              Hier een geval van overtreding en hoe gans dat geval werkt Skitch.
              Openbaar ministerie t/ B.B. en NV P. Van E.-M. en Co 1. Op grond van de gegevens van het strafdossier en de technische vaststellingen door de roodlichtcamera s ...

              Comment


              • #8
                Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                Alles staat of valt met controle...
                Als ik dagelijks in Gent rondkijk, dan zou je gaan denken dat rood het nieuwe oranje is. En oranje het nieuwe groen...

                Comment


                • #9
                  Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                  Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                  Alles staat of valt met controle...
                  En dat vat nu alles samen in zes woorden.
                  Het zal zo erg niet zijn, als je geen zware zondaar bent, zoals die bewuste zwarte BMW die op de autostrade is gefilmd.


                  Als ik de openingspost lees zou ik nochtans denken dat ik deze avond na het werk nog niet eens thuis raak zonder mijn rijbewijs in te leveren. Of net niet in te leveren.

                  In de praktijk heb ik (voorzichtige schatting) minstens 650.000 km gereden in de bijna 37 jaar dat ik een rijbewijs heb. Ik bega dagelijks zeker meerdere van die overtredingen (iets te snel, oranje, iets te kort op de voorligger, ... niet altijd opzettelijk). Nochtans heb ik in al die tijd welgeteld één geconstateerde en geverbaliseerde lichte snelheidsovertreding op mijn naam, dus één punt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Hier een geval van overtreding en hoe gans dat geval werkt Skitch.
                    http://www.elfri.be/rechtspraak/rijd...n-rode-lichten
                    Indrukwekkende bewijsvoering!
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Hier een geval van overtreding en hoe gans dat geval werkt Skitch.
                      http://www.elfri.be/rechtspraak/rijd...n-rode-lichten
                      Oops.
                      Die berekeningen zijn veel beter dan een leugendetector.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                        Vraag mij af wat je krijgt om:
                        - op de middenrijstrook te blijven rijden als de rechterstrook vrij is
                        - de verkeerde richting een eenrichtingsstraat inrijden
                        - de verkeerde richting het rondpunt rond
                        - het voetpad overrijden om het verkeerslicht te omzeilen
                        - voorrang van rechts negeren

                        Drie ervan kom ik elke dag tegen, de twee andere zeker elke 2 weken. Enige dat ik niet tegenkom zijn controles.

                        Onlangs op Skynet, een brusselse chauffeur die al 3x levenslang rijverbod heeft en nog 61 maand celstraf moet uitzitten die achter het stuur zat met 1.8 promille. Punten gaan echt niet helpen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          ...

                          Onlangs op Skynet, een brusselse chauffeur die al 3x levenslang rijverbod heeft en nog 61 maand celstraf moet uitzitten die achter het stuur zat met 1.8 promille. Punten gaan echt niet helpen...
                          Hij heeft er toch, alles tezamen, al twee maand van uitgezeten.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Wie zijn rijbewijs kwijtspeelt, moet nog wel één of meerdere 'herstelexamens' doen om dit terug te krijgen.
                            Ze vonden geen manier om het rijbewijs nog duurder te maken,
                            dus hebben ze gewoon de herstelexamens uitgevonden...

                            haa, die politiekers toch, ze vinden er altijd wat op
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rijbewijs met punten, in sommige landen worden punten verkocht/afgekocht....

                              Ik vraag me af hoeveel punten je zou kwijt zijn als je betrapt wordt op gsm/ipad/krant achter het stuur, op de autosnelweg. Zo zie er dagelijks ook verschillende.

                              Geldt puntenregeling trouwens ook voor fietsers en voetgangers die rood licht negeren?

                              Comment

                              Working...
                              X