Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het succes van BD over de top heen?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het succes van BD over de top heen?

    ik heb zo de indruk dat het succes van BD over de top heen is, ben ik alleen met deze gedachte?
    Er valt hier buiten ellenlange discussies nog weinig te leren, en de reden is???
    Last edited by Guest42; 13 oktober 2014, 22:07.

  • #2
    Re: Het succes van BD over de top heen?

    Ik begrijp niet helemaal wat er bedoelt wordt met "over de top".

    Feit is wel dat er een aantal leden van het eerste uur zijn die geen of nauwelijks nog een foto plaatsen. Deze leden geven ook geen enkel commentaar meer op foto's maar houden zich alleen nog maar op in het ChiChat gedeelte waar zij inderdaad oeverloos ouwehoeren over alles behalve fotografie. Op mij komt dit soms heel erg blasé over. In de trend van wij hebben alles met betrekking van foto's en fotografie wel gehad en weten het allemaal inmiddels toch beter. Waarom? Terwijl jonge, nieuwe BD-leden die pas met fotografie begonnen zijn wel iets kunnen hebben aan goede tips en aanwijzingen van zo'n gelouterde fotograaf.

    Overigens kan dit ook wel weer de openingspost zijn van een Topic met veel en vooral oeverloos geklets
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Het succes van BD over de top heen?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      ik heb zo de indruk dat het succes van BD over de top heen is, ben ik alleen met deze gedachte?
      Er valt hier buiten ellenlange discussies nog weinig te leren, en de reden is???
      ... is dat we teveel in Chit Chat zitten

      Er is genoeg te lezen of te leren in de andere onderdelen van het forum.
      Er is ook voldoende instroom van beginners.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Het succes van BD over de top heen?

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Ik begrijp niet helemaal wat er bedoelt wordt met "over de top".

        Feit is wel dat er een aantal leden van het eerste uur zijn die geen of nauwelijks nog een foto plaatsen. Deze leden geven ook geen enkel commentaar meer op foto's maar houden zich alleen nog maar op in het ChiChat gedeelte waar zij inderdaad oeverloos ouwehoeren over alles behalve fotografie. Op mij komt dit soms heel erg blasé over. In de trend van wij hebben alles met betrekking van foto's en fotografie wel gehad en weten het allemaal inmiddels toch beter. Waarom? Terwijl jonge, nieuwe BD-leden die pas met fotografie begonnen zijn wel iets kunnen hebben aan goede tips en aanwijzingen van zo'n gelouterde fotograaf.

        Overigens kan dit ook wel weer de openingspost zijn van een Topic met veel en vooral oeverloos geklets
        Er zijn hier verplichtingen: er is hier niets dat moet
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Het succes van BD over de top heen?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Er zijn hier verplichtingen: er is hier niets dat moet
          Begrijp ik ook al weer niet: "Er zijn hier verplichtingen: er is hier niets dat moet" moet misschien zijn "Er zijn hier geen verplichtingen: er is hier niets dat moet"
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Het succes van BD over de top heen?

            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Begrijp ik ook al weer niet: "Er zijn hier verplichtingen: er is hier niets dat moet" moet misschien zijn "Er zijn hier geen verplichtingen: er is hier niets dat moet"
            Juist!

            Het is ook oud nieuws maar mensen komen en gaan.
            Verder is er ook veel info te vinden op het internet.

            Er is wel een merkelijk verschil en ik kan er over mee spreken.
            Als je hier op DB een vraag stelt en in gelijk welk onderdeel van dit forum dan krijg je vrijwel direct antwoord.
            Dat is voor mij ook een vorm van kwaliteit.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Het succes van BD over de top heen?

              Ik denk dat de rage van SLR een beetje voorbij is door de betere kwaliteit die point and shoots de dag van vandaag kunnen leveren, ook smartphones moet je al niet meer onderschatten. Dit neemt niet weg dat de echte fotograaf trouw blijft zweren aan SLR en varianten omdat die dergelijke apparaten ook weet te aprecieren. En net daar zit het hem denk ik.
              Een SLR hebben is ook geen plezier als je niet weet hoe je hem echt moet gebruiken in sluitervoorkeur, diafragma ( is dat groter dan een konijn?) of manueel mode.
              De man met de pet is content met zijn smartphone en zoekt niet verder meer waar dat vroeger wel het geval was.
              Het forum zal mijn inziens de markt volgen en minder en minder mensen gaan aan echte fotografie gaan doen. Dus zullen we terug ergens uitkomen op een normaal niveau van marktpenetratie die gelijk is aan dat van pakweg 30 jaar geleden.
              En ik vind dat maar goed ook.

              Comment


              • #8
                Re: Het succes van BD over de top heen?

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Ik denk dat de rage van SLR een beetje voorbij is door de betere kwaliteit die point and shoots de dag van vandaag kunnen leveren, ook smartphones moet je al niet meer onderschatten. Dit neemt niet weg dat de echte fotograaf trouw blijft zweren aan SLR en varianten omdat die dergelijke apparaten ook weet te aprecieren. En net daar zit het hem denk ik.
                Een SLR hebben is ook geen plezier als je niet weet hoe je hem echt moet gebruiken in sluitervoorkeur, diafragma ( is dat groter dan een konijn?) of manueel mode.
                De man met de pet is content met zijn smartphone en zoekt niet verder meer waar dat vroeger wel het geval was.
                Het forum zal mijn inziens de markt volgen en minder en minder mensen gaan aan echte fotografie gaan doen. Dus zullen we terug ergens uitkomen op een normaal niveau van marktpenetratie die gelijk is aan dat van pakweg 30 jaar geleden.
                En ik vind dat maar goed ook.
                Ik erger me kapot aan de zeer slechte foto's die ik bijv. zie op FB
                Die zijn gemaakt met een smartphone enz. en niemand die er zich aan stoort.
                Weet je wat ik dan lees als reacties op zo'n 'draken' > Amazing!! of Beautiful !! en nog meer van die onzin.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Het succes van BD over de top heen?

                  Idd ... ik vrees dat fotografie nu een soort "wegwerp" materiaal begint te genereren, iedereen kan het en iedereen doet het, een nivellering naar beneden wegens overproductie. het resultaat heeft geen belang als men maar effe kan zien wat de "fotografeerder" bedoelt. Archivering/bewaring is irrelevant geworden. .. en ik ben één van die gekken die ook op FB tracht goede fotos neer te zetten, parels voor de "dinges" maar goed ...
                  .. en ja, de FB bevolking heeft een dwangmatige reflex om "like" te klikken en zich in superlatieven te verslikken zelfs al is het getoonde resultaat spuuglelijk. De ultieme beleefdheid !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het succes van BD over de top heen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Idd ... ik vrees dat fotografie nu een soort "wegwerp" materiaal begint te genereren, iedereen kan het en iedereen doet het, een nivellering naar beneden wegens overproductie. het resultaat heeft geen belang als men maar effe kan zien wat de "fotografeerder" bedoelt. Archivering/bewaring is irrelevant geworden. .. en ik ben één van die gekken die ook op FB tracht goede fotos neer te zetten, parels voor de "dinges" maar goed ...
                    .. en ja, de FB bevolking heeft een dwangmatige reflex om "like" te klikken en zich in superlatieven te verslikken zelfs al is het getoonde resultaat spuuglelijk. De ultieme beleefdheid !
                    Goed gezegd!
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het succes van BD over de top heen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      ..............................................
                      De man met de pet is content met zijn smartphone en zoekt niet verder meer waar dat vroeger wel het geval was.
                      Het forum zal mijn inziens de markt volgen en minder en minder mensen gaan aan echte fotografie gaan doen. ........................................
                      Dat is helemaal waar.
                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Idd ... ik vrees dat fotografie nu een soort "wegwerp" materiaal begint te genereren, iedereen kan het en iedereen doet het, een nivellering naar beneden wegens overproductie. het resultaat heeft geen belang als men maar effe kan zien wat de "fotografeerder" bedoelt. Archivering/bewaring is irrelevant geworden. .. en ik ben één van die gekken die ook op FB tracht goede fotos neer te zetten, parels voor de "dinges" maar goed ... .........................................
                      Helemaal juist.

                      De meeste foto's die tegenwoordig gemaakt worden zijn een soort van instant wegwerp producten geworden. Zie bvb Instagram : leuk , fun, snel, delen met je vrienden en dit alles met enkele apps en tools. Zonder kennis van zaken.
                      En dan de vergeetput in. ( Totdat we een ander lief hebben.... , dan moeten die foto's weer verdwijnen )
                      Maar dat is geen fotografie zoals wij dat beleven.

                      Misschien is BD over de top als je op de kwantiteit rekent. Doch er zullen altijd fotografen zijn die nood hebben aan een uitdaging, hulp en goede raad om meer kwaliteit te genereren.
                      Last edited by Skitch; 13 oktober 2014, 23:46.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het succes van BD over de top heen?

                        Er zijn ook al een aantal mensen met kennis van zaken die gedurende jaren heel positieve input hebben geleverd maar die nu nog zelden op BD verschijnen of verdwenen zijn, en dat heeft zo zijn redenen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Het succes van BD over de top heen?

                          Probleem zal ook wel zijn dat de ganse wereld tegenwoordig in prachtige foto's terug te vinden is op het www.
                          En als het om monumenten of streken gaat meestal van uit een standpunt dat de gewone man niet kan bereiken.
                          Neem nu bv. de Eiffeltoren of foto's van Brugge tot de Grand Canyon, waar iedere dag duizenden foto's worden gemaakt, of dat nu met een gsm of de duurste middenformaat is maakt niets uit, meestal zal je ze nog mooier te zien krijgen op internet.
                          Je zal reeds flink je best moeten doen om het juiste tijdstip te kunnen koppelen met goed licht een goed standpunt en weinig storende elementen, tenzij je er net om de hoek woont en iedere een kijkje kan gaan nemen van op je brandweerladder of hoogwerker.
                          Natuurlijk heb je dan nog personen of modellen fotografie, of eenmalige gebeurtenissen familiefoto's en sport.
                          Maar om de papegaaiduiker te fotograferen moet je het echt niet doen.

                          Wat betreft speciale fotografie zoals Frans (fotoopa) ons mee verwende lopen er maar weinig, en de mooiste portretten van GNO zijn ook grotendeels verhuisd naar FB.
                          Daar zit BD met een probleem vrees ik, veel is ontstaan het laatste jaar, en daar zijn een paar mensen voor verantwoordelijk, wedden dat na dit jaar het aantal betalende leden met de helft zal terug vallen.
                          Op Chit Chat zou ik het ook niet steken Theo, maar het is wel een feit dat daar ook nog weinig mensen een serieuze niet fotografie gerelateerde vraag gaan stellen, hoe komt dat?
                          Inderdaad omdat het steeds op een welles nietes discussie gaat uit draaien.

                          Niemand is verplicht om in Chit Chat te gaan posten, maar het is "denk ik" het meest bezochte stuk van BD wat olivetti in #2 komt te zeggen klopt volledig.
                          Daarom aan de leiding van BD nogmaals de raad, maak BD meer gescheiden tussen betalende en niet betalende leden, en maak Chit Chat en het verkoopsgedeelte alleen bereikbaar voor betalende leden, en je zal veel oplossen.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het succes van BD over de top heen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                            Ik begrijp niet helemaal wat er bedoelt wordt met "over de top".

                            Feit is wel dat er een aantal leden van het eerste uur zijn die geen of nauwelijks nog een foto plaatsen. Deze leden geven ook geen enkel commentaar meer op foto's maar houden zich alleen nog maar op in het ChiChat gedeelte waar zij inderdaad oeverloos ouwehoeren over alles behalve fotografie. Op mij komt dit soms heel erg blasé over. In de trend van wij hebben alles met betrekking van foto's en fotografie wel gehad en weten het allemaal inmiddels toch beter. Waarom? Terwijl jonge, nieuwe BD-leden die pas met fotografie begonnen zijn wel iets kunnen hebben aan goede tips en aanwijzingen van zo'n gelouterde fotograaf.

                            Overigens kan dit ook wel weer de openingspost zijn van een Topic met veel en vooral oeverloos geklets
                            Leuk om even over na te denken en laten we dieper delven naar de reden waarom de oudere leden laten afweten en wat 'oud' lid betekent.
                            Even terug naar de geschiedenis:
                            Heel, heel lang geleden toen een digitaal fototoestel eerder de roze walvis was en dus wereld vreemd werd de fotograaf die dit ding gebruikte scheel bekeken. In de fotoclubs was je zelfs niet welkom, alleen het analoge, dat was fotografie.
                            Niettegenstaande dit situatie, waren er toch adepten van het digitale en kon je het aanbod op je vingers tellen en diende je een groot deel van je spaarpotje aan te wenden.
                            Nergens vond je informatie, noch in tijdschriften (die waren enkel voor de analogen) en gelukkig was er een plaats waar je met vragen terecht kon. Internet ...
                            Ik schrijf 1999-2000. De vragen die men zich dan stelde waren niet van die aard zoals: Welk fototoestel moet ik nu komen ? Is de kitlens goed ? Wordt het nu X, Y, Z of .... neen, het aanbod was duidelijk kleiner en de vraagstellen had verdomd toen een heel andere bagage dan nu (sorry voor diegene die dit niet graag lezen). Men had kennis van diafragma's, ISO (ASA), belichtingssnelheden, ruis (toen heette dat korrel) ...
                            De vragen waren dan heel wat technischer.
                            BD ontstond door die adepten en door die technische vragen waar je nergens een antwoord op vond. Ik herinner me de vele beschrijvingen, lees testen, die hier de revue passeerden.
                            Eveneens werden de foto's anders beoordeeld. Vaak heel harde discussies waarbij we ook dan wel eens een lid verloren of amputeerden.
                            Het grootste verschil was en is wel dat het forum dan besloten bleef en handelaar. Hooguit 15 foto's per dag als al niet minder en eveneens geen vragen of je nu een D7000 of een D7100 moet kopen en wat het verschil is tussen een draagriem van 1cm en 1,5 cm breedt. EN al evenmin de vraag dat je iets zoekt voor zo'n 300 Euro waar je wil mee fotograferen en je plots meent te denken dat je macro wil gaan doen.
                            Het instapprofiel was er meestal ene van die fotografie heel goed onder de knie had en de sprong naar digitaal waagde (want de filmkes werden te duur, ...).
                            het instapprofiel van de huidige groep is veelal heel laag. Of dat een verwijt is ? Neen, het is een vaststeling
                            Toen kwam de VZW. BD groeide en groeide en koken kost geld. Bij de oprichting is een hartig woordje gewisseld over het wel of niet open houden van het forum ...
                            De meerderheid besloot van wel en er werd genoteerd dat het forum dient om nieuwelingen een spreekstoel of is het een preekstoel aan te bieden. Met nieuwelingen bedoel ik echt iedereen. Zowel iemand die weet wat digitaal betekent, als diegene die zelfs niet weten dat je geen nieuwe geheugenkaart moet kopen als deze die in je fototoestel vol is.
                            Dit heeft vergaande gevolgen. Inderdaad, de oudere leden spenderen minder en minder tijd in de banale steeds weerkerende vragen zoals zijnde: Ik wil foto's nemen. Wat moet ik kopen ....
                            Dit type vragen is hetgene wat gedoeld werd bij de statuten van het nieuwe BD-forum. Iedereen welkom en iedere vraag aangaande fotografie kan gesteld. We zijn er om elkaar te helpen.
                            Je kan daar één maal op antwoorden, tweemaal maar daar heb ik eerlijkheidshalve geen zin meer in om daar voor de derde maal op te antwoorden.
                            EN niet alleen het forum veranderde, ook de forumleden veranderen. Het profiel van de leden is allerlei en dat houdt ook in dat daar een groep mensen tussen komt die enkel komen om een bevestiging te krijgen op hun gedacht, een fototoestel willen kopen en eenmaal daar een antwoord op gegeven verdwijnen ze.
                            Neem eens de moeite om een forumsprong te maken van 10 jaar.
                            Dat er evolutie is, gelukkig maar. Enkel in musea probeert men dit tegen te houden.
                            Wanneer je naar 'aanbod' en 'gezocht' kijkt, zal je ook wel merken welke grote verschuiving er daar op te merken valt. Ik verkoop omdat ik het niet zie zitten, ik verkoop omdat ik liever iets anders doen ...
                            Lange tijd geleden postte ook ik foto's en besprak ik er ... Maar toen kreeg je geen 200 foto's in een onderdeel waar indien je alles wil bekijken, laat staan bespreken, je al meer dan een dag tijd werk hebt. EN bespreken kan in vele gevallen ook al niet meer. Het schouderklopje is er echt niet nodig, je post immers foto's waar je van oordeel bent dat die goed is, je hangt toch ook niet je vuile was op straat, eventueel doe je dat met je propere was en als het kan, het gestreken hemd. Vroeger (en ook daar durfde het al eens te botsen) stond men opener voor negatieve kritiek en werd vooral geargumenteerd. 'Leuk, schoon, ...' stonden niet vooraan in het argumentenboek, niet dat ze niet gebruikt werden.

                            Evolutie van het forum.
                            Jawel, kijk maar eens naar de SD-shoots. Vroeger riep men om er eentje te hebben en werden die massaal beleefd. Na de shoot krieeg je dan een topicvlaag in het SD gedeelte.
                            Kijken we nu even heel streng naar de SD-Antwerpen 15 jaar BD. Een boottocht, volkomen gratis en iets wat je niet iedere dag doet en zeker niet krijgt.
                            Is het dan echt zo dat 'gratis' niet bestaat ?
                            Het aantal forumleden was adominabel laag. Ik ben beschaamd in het forum (lees leden) en leef mee met de organisator. Indien die in de toekomst verstek geeft, kan ik het maar al te goed begrijpen. En wees gerust, er waren daar oude leden bij, heel veel zelfs.
                            Nog een voorbeeld ? Ja, SD-Utrecht. Ja wel een eindje rijden, maar met carpoolen en ... lukt dat wel. Een unieke beleving als je het me vraagt en met ons groepje van 6 hebben we heel, heel, heel veel geleerd. technisch en fotografisch ... Daar zette ik uiteindelijk de knop om naar Fuji met dank aan de personen die daar tijd hebben voor opgebracht om technische vragen te beantwoorden. Herinner je mijn debuut in dit topic. technische vragen kon je stellen.
                            SD's van vroeger waren ook dat treffen waar lenzen van hand tot hand gingen, waar settings werden doorgegeven en geprobeerd. Hoeveel mensen hebben niet een fisheye van mij voor enkele opnames, minuten in bruikleen gekregen. Hoevvel mensen heb ik zo niet besmet met fisheyeitis sieveris ? Nu kan het niet meer, er is immers nagenoeg geen volk.
                            Oh ja, en de kritiek die je vooraf, achteraf dan krijgt op een SD (iets waar je een pak uren werk hebt ingestoken) zijn al niet minder. Een schouderklopje moet je nit, maar dat dan de beste stuurlui aan de wal staan ...

                            En jawel, zoals TS zich de vraag stelt: We zijn inderdaad over de top. Toch de top die we als oude leden in gedachte hadden, hebben. Het forum was, is voor ons geen rustplaats in een lang traject op het internet, neen, het forum was, is voor ons de thuisbasis en vaak kijken we met lede ogen naar de massa die komt uitrusten en de dag nadien vertrekken. Lede ogen omdat ook aan hen veel tijd wordt gestoken en we die tijd misschien zinniger kunnen gebruiken voor diegene die eerder een thuisbasis zoeken.

                            Tot hier mijn resume en er kan nog heel wat meer geschreven ... Maar ja, dat is in chitchat ...

                            Nog een opmerking: Nieuwe elden en goede tips. Er bestaat zoiets als zoeken en nog beter zoiets als willen lezen. Voor velen zijn hun vragen hier al lang en meermaals gesteld evenals ze veelvuldig werden beantwoord. Een vorm van luiheid ? Ik weet het niet, gemaakzucht ? Ik weet het evenmin, maar wat ik wel merk dat er herhaaldelijk nagenoeg identieke vragen worden gesteld en deze vragen nagenoeg onder elkaar staan. Leren is werken, fotograferen ook. en lezen is daar een werkwoordvorm () van
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 14 oktober 2014, 07:09.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het succes van BD over de top heen?

                              Ik plaatste ook al een tijdje geen foto meer...
                              Al ben ik nog steeds bezig met fotografie...

                              Op een moment gewoon de commentaren beu geraakt...
                              of soms zelfs het gebrek aan commentaren beu geraakt...
                              of het gezwets dat totaal niet over de foto ging beu geraakt...

                              Soms heb ik daar wel spijt van, want bijleren kan ik altijd...


                              Maar om even een zijsprong te maken.

                              Ik heb de laatste 4 jaar een forum opengehouden voor motorijders.
                              tot vorig jaar vrij actief zelfs...
                              Tot plots iemand dacht, dit kan ik ook op facebook doen...

                              Er werd een facebookgroep opgericht, en uiteindelijk sprong iedereen naar daar...
                              Waarom? foto's opladen is makkelijker op facebook.
                              Berichtjes plaatsen ging vlotter...
                              Facebook was bekender, en je kon vlot crosslinken en mensen toevoegen...

                              Het forum dat ik ooit begon, zal binnen 6 maand een stille dood sterven...
                              Last edited by Koeno; 14 oktober 2014, 07:16.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              Working...
                              X