Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica M

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leica M

    Misschien een 'moeilijk' onderwerp opstarten... Leica M.
    Als ik 2de hands zoekertjes bekijk, kom ik de m8 tegen voor een +- 1400 euro, zelfs goedkoper.
    Wetende dat dit toestel enkele jaren geleden een ander prijskaartje had ... logisch, maar zo'n extreme daling?

    Ik besef dat de body's niet in waarde zullen stijgen, maar investeer ik dan eerder in de Leica lenzen?
    De Leica body's met de huidige software: is deze software eigenwaardig aan andere merken?
    Waar zit het 'body-verschil'?
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: Leica M

    Hey!

    De digitale M bodies dalen sneller in prijs dan de analoge M bodies, en dit is logisch. De M8 maakt nog steeds prachtige beelden en je kan ze al vinden bij dealers voor 1000 a 1500 euro. Hij heeft natuurlijk een 10.1MP APS-H dus 1.33* cropfactor sensor, maar dit zonder AA filter dus zeer scherp en maakt prachtige beelden.

    Leica lenzen stijgen alleen in waarde dus investering technisch gezien is dat een betere keuze. De M8 die fluctueert wat in prijs, soms zie je er een paar voor 1000 en soms zie je ze alleen voor 1400... dus stijgen in prijs doet hij wel, maar niet op de lange termijn natuurlijk.

    Ik heb zelf iedere digitale Leica M gehad, en heb op het moment de laatste M (Typ 240) en moet zeggen dat ik er zeer tevreden van ben net zoals alle voorgaande modellen mij nooit hebben teleurgesteld eigenlijk.

    Leica glas is natuurlijk mooi, en heeft zijn eigen karakter.

    Als je het leuk vind, neem zeker even een kijkje op mijn website, er staan Leica gerelateerde artikels op. http://jipvankuijk.nl/stories
    My Website
    Light is all I need.

    Comment


    • #3
      Re: Leica M

      Nog een andere toevoeging: De lenzen houd je je hele leven, de body verwissel je, dus een M8 met een goede lens is een goed idee, dan kan je lenzen kopen, en later investeren in een M9, of eventueel zelfs de M (Typ 240)
      My Website
      Light is all I need.

      Comment


      • #4
        Re: Leica M

        Zelf heb ik na lang overwegen een M8 gekocht met Leica 28F2.8. Behoorlijk betaalbare combo naar Leica normen en ideaal om eens kennis te maken met hun digitale systeem. Echt als investering zou ik enkel bepaalde limited edition Leica's kopen met een prijskaartje van +10k. Als je daarentegen iets wil kopen om te gebruiken zal het zelden tot nooit in waarde stijgen, en mss zelf niet behouden.

        Er zijn 1000 dingen waarop de M8 een technologische achterhaalde camera is, en er zijn genoeg mensen te vinden die beeldjes vergelijken, statistieken opmaken, metingen doen etc om dat objectief aan te tonen. Wat daaruit wel niet blijkt is de werking van zo'n rangefinder en het zeer specifieke beeld die de camera kan produceren. Naast al mijn ander materiaal blijft dit echt een speciaal geval (in de goeie zin). Enige wat het overtreft zijn de analoge Leica's, die schat ik toch nog een klasse hoger in...

        Leuke website btw Jip, knappe beelden ook, cool

        Comment


        • #5
          Re: Leica M

          Thanks Karreaux!

          Leica lenzen gaan wel dergelijk omhoog in prijs. Ieder jaar 5 a 10%!!

          Tevens heb ik een artikel geschreven over de 28mm Elmarit-M 2.8 ASPH. Waarin ik voorbeelden toon uit de M8. En waarom de Elmarit-M 28mm ASPH. zo goed is voor op de M8. http://jipvankuijk.nl/leica-elmarit-m-28mm-f2-8-asph/
          My Website
          Light is all I need.

          Comment


          • #6
            Re: Leica M

            Oorspronkelijk geplaatst door jip Bekijk bericht
            Mooie dingen!
            Mijn ervaring is beperkt tot "even mee spelen" maar de Leica toestellen en de foto's die eruit rollen, hebben iets specifieks en eigenzinnigs. Dat gevoel krijg ik ook bij Fuji (zonder verder te willen vergelijken).
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Leica M

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Mooie dingen!
              Mijn ervaring is beperkt tot "even mee spelen" maar de Leica toestellen en de foto's die eruit rollen, hebben iets specifieks en eigenzinnigs. Dat gevoel krijg ik ook bij Fuji (zonder verder te willen vergelijken).
              Dat vindt ik nu volslagen kletspraat: wat specifieks? Een machine die iets eigenzinnigs geeft. Dan heeft mijn oude Lubitel http://en.wikipedia.org/wiki/Lubitel van 15 gulden ook iets eigenzinnigs.

              Comment


              • #8
                Leica M

                Probeer er een Eenbes en je zal het snappen of misschien niet en dan is het dus niet echt een camera voor jou.
                My Website
                Light is all I need.

                Comment


                • #9
                  Re: Leica M

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Dat vindt ik nu volslagen kletspraat
                  Van harte gefeliciteerd vanwege de Liga Tegen Azijnpis en Verzuring van de Maatschappij.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Dan heeft mijn oude Lubitel http://en.wikipedia.org/wiki/Lubitel van 15 gulden ook iets eigenzinnigs.
                  Ik denk het ook.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leica M

                    Als scholier had ik als enige camera een oude zwartgelakte Leica II van mijn grootvader met inschuifbare Elmar f:3.5 (ik heb hem trouwens nog, en hij is wel verdomd kompakt).
                    Ik weet nog dat ik zeer ongelukkig was dat er geen flitser op kon.
                    Dus zo gauw ik een Japanse reflex kon kopen heb ik niet geaarzeld.
                    Leica had toen bv een Leicaflex, die kostte toen het veelvoud van een Nikon of Minolta en is nu ook bijna niets meer waard (net zoals mijn Leica II en de japanners).
                    Ik zie geen reden waarom dat met een Leica M anders zou zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leica M

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Dat vindt ik nu volslagen kletspraat: wat specifieks? Een machine die iets eigenzinnigs geeft. Dan heeft mijn oude Lubitel http://en.wikipedia.org/wiki/Lubitel van 15 gulden ook iets eigenzinnigs.
                      Duidelijk geen fan van lomography.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leica M

                        Stefflater:

                        Een Leica, lomography?! Gast lomography doe je met een plastic wegwerp camera met verlopen film...

                        Leica is dat alles behalve, er is geen lomophotographer die een Leica koopt van 4500 euro met een lens van 3000 euro om er een verlopen film rolletje in te stoppen.

                        Palombian,

                        Je Leica 2 is nu anders met inflatie meegerekend net zo veel waard als hij in oké staat is dan toen je grootvader hem kocht. Dus heeft alles behalve waarde verloren
                        My Website
                        Light is all I need.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leica M

                          Heb zelf jaren een Leica M9 gehad. Fotograferen met een rangefinder is leuk, maar als je jezelf gaat wijsmaken dat de foto's een speciaal leica 'karakter' hebben of iets dergelijks dan moet ik toch eens hartelijk lachen.

                          Ik heb aan de muur foto's hangen gemaakt met een M9, Nikon D800, Canon 5Dmk2, Canon 1Ds mk3 en ik durf wedden dat niemand maar dan ook niemand zou kunnen zeggen welke foto met welke camera/lens is gemaakt.


                          PS
                          Een lens koop je om foto's mee te maken en niet als investering.

                          Oh ja en blijf weg van een M8, kan je nog met IR filters gaan werken. De sensor trekt op niet veel ( dynamic range zeer beperkt)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leica M

                            Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                            Heb zelf jaren een Leica M9 gehad. Fotograferen met een rangefinder is leuk, maar als je jezelf gaat wijsmaken dat de foto's een speciaal leica 'karakter' hebben of iets dergelijks dan moet ik toch eens hartelijk lachen.

                            Ik heb aan de muur foto's hangen gemaakt met een M9, Nikon D800, Canon 5Dmk2, Canon 1Ds mk3 en ik durf wedden dat niemand maar dan ook niemand zou kunnen zeggen welke foto met welke camera/lens is gemaakt.
                            Misschien heb je gelijk. Misschien is het meer suggestie in je eigen hoofd dan effectief iets speciaals en karakteristieks zien.
                            Anderzijds zijn er toch veel fotografen die spreken over de koele Nikon kleuren en de warme Canon kleuren, het 3D-uitzicht van een medium format, of de film-achtige ruis van de vroegere superCCD. Er zal dus wel sprake zijn van een soort karakter van een type toestel. Hetzelfde wordt trouwens van lenzen gezegd.

                            Jij die fotografeert met Leica, Nikon en Canon. Dan heb je toch ook een ander gevoel, een andere kijk, afhankelijk van wat je in je handen hebt? Wellicht heb je een favoriet toestel voor bepaalde omstandigheden, gewoon op basis van gevoel en niet louter om technische redenen. Of is je camera puur een instrument, en maakt het je niet uit zolang het maar technisch de juiste mogelijkheden biedt voor de foto die je wil maken?

                            Dat mensen in de meerderheid van de gevallen geen camera of lens kunnen herkennen in een foto aan de muur, daar kan ik zeer goed in komen. Zo een uitgesproken 'karakter' bedoelen we hier ook niet, denk ik. Mij gaat het in elk geval meer om het gevoel dat het werken met een bepaald type toestel kan oproepen, net als de foto's waar je nadien mee aan de slag gaat. Ik voel bijvoorbeeld een uitdaging en een creatieve prikkel door met mijn telefoon goeie foto's te proberen te maken. Zo belachelijk is dat toch niet?
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leica M

                              Ik ben het met Pieter G. eens, het gaat niet alleen om het technische.

                              Tevens valt die M8 behoorlijk mee, prima toestel, minder dynamische bereik ja. Maar dat heb je enkel nodig als je zelf al je belichting niet goed kan krijgen tijdens opname.

                              Heeft wat weg van dia film
                              My Website
                              Light is all I need.

                              Comment

                              Working...
                              X