Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje ivm croppen

    Hey allen. Ik heb een vraagje...

    Soms zie ik bij afbeeldingen staan dat het bijgesneden beeld zoveel ..% is van het volledige beeld. Neem nu birdpix bijvoorbeeld.
    Hoe komen ze aan die % eigenlijk. Is het dan het beeld bijsnijden en de totale resolutie omrekenen in % van het totale beeld. (wat mijn gedacht is.)

    Maar kan dit nu ook niet wat gemakkelijker?

    Neem nu dat je een inzending wil doen voor een wedstrijd en ze vragen een minimum van 80% van het totale beeld.

    Kan je toch niet gaan bijsnijden zonder dat je weet hoeveel % je nu net weglaat uit het totale plaatje.
    Behalve als je dan achteraf de resolutie gaat gaan omrekenen wat ik toch vrij omslachtig ga vinden.

    Zie ik wat over het hoofd ?

    Alvast bedankt.
    http://500px.com/lishapics

  • #2
    Re: vraagje ivm croppen

    Is je originele 1000px breed....eentje van 80% zal 800px breed zijn in zelfde verhouding.
    Ik zie het probleem niet.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: vraagje ivm croppen

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Is je originele 1000px breed....eentje van 80% zal 800px breed zijn in zelfde verhouding.
      Ik zie het probleem niet.
      Inderdaad. Tenzij het over oppervlakte gaat.
      Als je zowel in hoogte als in breedte 20 procent wegneemt (dus hoogte/breedte verhouding bewaart), heb je geen 80 procent van de oorspronkelijke pixels meer over, maar ongeveer 64 procent.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: vraagje ivm croppen

        Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht
        Hey allen. Ik heb een vraagje...


        Neem nu dat je een inzending wil doen voor een wedstrijd en ze vragen een minimum van 80% van het totale beeld.

        Kan je toch niet gaan bijsnijden zonder dat je weet hoeveel % je nu net weglaat uit het totale plaatje.
        Behalve als je dan achteraf de resolutie gaat gaan omrekenen wat ik toch vrij omslachtig ga vinden.


        Alvast bedankt.
        bijsnijden in percent geld voor elke foto anders en hetzelfde , ik bedoel daarmee, elke afgewerkte foto heeft zijn eigen resolutie ,pixelgrootte. je afgewerkte foto kan bij jou 4375 px zijn, maar bij mij bvb maar 1365 px
        bij beide voor een wedstrijd 60 % minderen, dan blijft er bij mij niet veel meer px en kwaliteit over en dat kan dus ook niet de bedoeling zijn. je kan in % bijsnijden maar daar zie ik echt het nut niet van in omdat je geen controle hebt over de px.
        meestal wordt er gevraagd om bvb een maximum px in te sturen van bvb 1024 px zoals hier op BD (ander voorbeeld; breed max 2400 px en hoog max 1400 px en filegrootte bvb niet groter dan 2Mb)

        meeste viewers laten de foto venster vullend zien en dan zie je soms staan 84 % enz. heb je je vergist en had je dit gezien ? wil je de foto volledig bekijken moet je deze dus op 100 % zetten en kan deze dus veel groter zijn dan je scherm zodat je maar een deel van de foto ziet.

        normaal gezien wordt er in een wedstrijd altijd een vast of een max aantal px gevraagd , zowel voor hoogte, breedte en soms ook de file groote . dus voor je meedoet goed het reglement lezen ,want dat is bij elke wedstrijd verschillend !
        Last edited by hypnomedi; 13 oktober 2014, 13:31.
        gr, JOHAN , nikon D90, D7100

        Comment


        • #5
          Re: vraagje ivm croppen

          Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
          normaal gezien wordt er in een wedstrijd altijd een vast of een max aantal px gevraagd , zowel voor hoogte, breedte en soms ook de file groote . dus voor je meedoet goed het reglement lezen ,want dat is bij elke wedstrijd verschillend !
          Mijn interpretatie is dat het reglement stelt dat je niet verder mag croppen dan 80 procent van je originele opname.
          Om bijvoorbeeld te vermijden dat je een totaal andere compositie uit een bestaande foto cropt misschien?

          Aan de topic starter om dat even uit te klaren...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: vraagje ivm croppen

            Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
            bijsnijden in percent geld voor elke foto anders en hetzelfde , ik bedoel daarmee, elke afgewerkte foto heeft zijn eigen resolutie ,pixelgrootte. je afgewerkte foto kan bij jou 4375 px zijn, maar bij mij bvb maar 1365 px
            bij beide voor een wedstrijd 60 % minderen, dan blijft er bij mij niet veel meer px en kwaliteit over en dat kan dus ook niet de bedoeling zijn. je kan in % bijsnijden maar daar zie ik echt het nut niet van in omdat je geen controle hebt over de px.
            meestal wordt er gevraagd om bvb een maximum px in te sturen van bvb 1024 px zoals hier op BD (ander voorbeeld; breed max 2400 px en hoog max 1400 px en filegrootte bvb niet groter dan 2Mb)

            meeste viewers laten de foto venster vullend zien en dan zie je soms staan 84 % enz. heb je je vergist en had je dit gezien ? wil je de foto volledig bekijken moet je deze dus op 100 % zetten en kan deze dus veel groter zijn dan je scherm zodat je maar een deel van de foto ziet.

            normaal gezien wordt er in een wedstrijd altijd een vast of een max aantal px gevraagd , zowel voor hoogte, breedte en soms ook de file groote . dus voor je meedoet goed het reglement lezen ,want dat is bij elke wedstrijd verschillend !

            Heu ... IMHO heb je het hier over "resizen" en NIET over "croppen ..

            Comment


            • #7
              Re: vraagje ivm croppen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Mijn interpretatie is dat het reglement stelt dat je niet verder mag croppen dan 80 procent van je originele opname. Om bijvoorbeeld te vermijden dat je een totaal andere compositie uit een bestaande foto cropt misschien?
              zo lees ik het ook... maar lijkt wel een vreemde regel...

              Comment


              • #8
                Re: vraagje ivm croppen

                vreemde regel hoor.
                vind zo wie zo bijsnijden een raar woord.
                je kan wel iets afsnijden maar bijsnijden..?
                croppen is een ander verhaal.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje ivm croppen

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  vind zo wie zo bijsnijden een raar woord.
                  je kan wel iets afsnijden maar bijsnijden..?
                  En toch...
                  Gegeven een situatie waarbij je je voor de koeltoog van de lokale slagerij bevindt.
                  Je bestelt 200g 'feinkost' salami, maar bij nader inzien ziet het hoopje 'afgesneden' plakjes er nogal schamel uit.
                  Daarom vraag je de dame in witte schort om er nog 100g 'bij te snijden'.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje ivm croppen

                    Da's in de betekenis van "extra toevoegen". Ach... dat "bijsnijden", da's weer een van die nieuwe termen die voor je het weet officieel erkend wordt. Zoals "afkruiden" in de keuken.
                    Ik vrees echter dat bijsnijden nog steeds verminderen van het aantal pixels is. Net zoals mijn electricien zegt: "Nu heb ik al driemaal een stuk afgesneden, en het blijft te kort!"
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje ivm croppen

                      bijsnijden ?? moet dringend nederlands leren haha . zo bezig met antwoorden dat ik een nieuwe woord heb uitgevonden ! uiteraard bedoel ik croppen. in % croppen ,daar zie ik het nut niet van in. in % resizen kan ik nog aannemen. maar heb er ook nog bij vermeld of Lisha zich niet vergist heeft en in de viewer heeft zien staan dat de foto maar op 80 % grootte in het venster wordt getoond !
                      gr, JOHAN , nikon D90, D7100

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje ivm croppen

                        Als men gaat croppen dan is er geen verlies aan resolutie. Men maakt een kleine(re) uitsnede van de originele foto, kwestie van "storende" elementen in de foto te verwijderen. De pixel count is nog steeds zoals men zegt 1op1. Pas als men dan gaat resizen verandert het verhaal ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje ivm croppen

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Als men gaat croppen dan is er geen verlies aan resolutie. Men maakt een kleine(re) uitsnede van de originele foto, kwestie van "storende" elementen in de foto te verwijderen. De pixel count is nog steeds zoals men zegt 1op1. Pas als men dan gaat resizen verandert het verhaal ...
                          Geen verlies aan resolutie, dat klopt, maar je gooit wel pixels weg, niet?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje ivm croppen

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Geen verlies aan resolutie, dat klopt, maar je gooit wel pixels weg, niet?
                            Bij croppen maak je een uitsnede van de originele foto als je dus bvb een origineel hebt van 4000x3000 en je maakt een "nuttige" uitsnede van bvb 2000x1500, dan heb je een kleinere foto met enkel de "zaken" die je wil accentueren (bvb) maar er is niets veranderd aan de 1op1 pixels van het origineel, daar is niets aan veranderd. Op een scherm krijg je dan de indruk van een vergroting maar dat ligt enkel aan de manier waarop die domme bewerkingsprogrammas geschreven worden ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje ivm croppen

                              Bedankt voor de reacties alvast en...

                              excuseer me voor het woord bijsnijden. Misschien is het hier ook kwestie van interpretatie.

                              Laat ons het bij croppen houden zoals de titel het aangeeft.

                              Neem nu dat het originele bestand (RAW) vergeleken zal worden, met het uiteindelijke afgewerkte beeld.

                              Dat het afgewerkt beeld ten minste 80% moet zijn van het origineel. Wat een voorwaarde is.

                              Hoe de beeldweergave is in de viewer (is dit nu in PS, LR of gewoon Windows foto galerij...) is afhankelijk van hoe groot je het op dat moment ziet. Wil je inzoomen of uitzoomen op het beeld zal dat %tage stijgen of dalen.
                              Dit is het dus niet hé

                              Ik zie soms meldingen staan zoals "dit is xx% van het originele (RAW) beeld". Hoe kan je dat % weten op het MOMENT (dit is het dus) dat je een crop maakt?
                              Dus ik wil zeker zijn dat het niet 78% van het volledige beeld is wat te 'weinig' zou zijn. Achteraf gaan rekenen kan natuurlijk maar is toch vrij omslachtig imo.

                              Google is niet echt mijn vriend op deze vraag.

                              Resizen is een heel ander verhaal.
                              In dit geval moet de langste zijde 3500px zijn...

                              Bedankt alvast voor de reacties die gekomen zijn op deze misschien 'rare' vraag.
                              http://500px.com/lishapics

                              Comment

                              Working...
                              X