Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D700

    Ik overweeg een Nikon D700 te kopen 2de hands, vooral omwille de goede autofocus reviews. Hij heeft echter maar 12 mil pix, valt dat verschil erg op met de camera's met dubbel zoveel pix zoals de D7100?

    Ik had graag een full frame voor de mooiere beeldkwaliteit maar vraag mij nu af hoe het zit met het aantal pixels? Graag een beetje advies!

    Bedankt om te reageren.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

  • #2
    Re: Nikon D700

    met een 12mpix camera kan je makkelijk foto's laten uitprinten tot 60x80cm
    het is maar wat je zelf prefereert , ikzelf heb geen nood aan een 36mpix toestel, alles boven de 8mpix is voor 99% van de tijd meer dan voldoende
    of je moest je gaan toeleggen op studiowerk ofzo

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D700

      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
      alles boven de 8mpix is voor 99% van de tijd meer dan voldoende
      En dan nog...
      Ik heb 8MP afdrukken van 90x120cm die voor mij perfect in orde zijn. Niet iedereen wordt betaald om double page spreads in een krant of magazine te zetten.
      Van 8 naar 12MP is op zich geen upgrade in mijn ogen. Je krijgt maar 22 procent toename in hoogte en breedte. Of anders gezegd: om een foto te maken die in pixels dubbel zo breed en hoog is, moet je 4x zoveel pixels hebben. (Twee dimensies, kwadratische functie, en dat soort dingen...) Maar het kan nooit kwaad om meer detail vast te leggen natuurlijk. Dat geeft meer speelruimte in nabewerking. Toch zou ik louter qua toename in megapixels zeggen dat het een verdubbeling moet zijn om van een upgrade te spreken.

      Als je het van de andere kant bekijkt, is 12MP misschien al wel een beetje voorbijgestreefd vandaag, en win je met de modernere sensoren van 20-24MP niet alleen aan puur detail maar ook nog aan signal/noise ratio. Vraag aan de topic starter is dan: wat is het prijsverschil ten opzichte van een nieuw toestel dat jou aanspreekt, en hoe belangrijk vind je een full frame sensor? De 7100 is namelijk een tamelijk geweldig toestel voor zijn prijs...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D700

        Bedankt voor jullie commentaren. Ik dacht gewoon dat een FF nog mooiere beelden geeft en zuiverder dan een crop. Ik weet het, de D7100 is een goede camera en kost eigenlijk niet meer dan een FF 2de hands. Ik denk alleen dat ik het mij nadien zou beklagen nog steeds geen FF te hebben. Misschien moet ik gewoon mijn zinnen op een ander toestel zetten, nl de D7100. De D610 is ook een mooi ding maar van de sportfoto's die ik daarvan zag was ik niet zo onder de indruk.
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D700

          Los van het aantal MPs is de D700 nog steeds een ontzettend goede camera, vooral voor de (hobby-) fotograaf die alle toeters en bellen van zijn camera gebruikt. Iedere belangrijke functie om tot een technisch goede foto te komen is onmiddellijk bereikbaar, wat je niet kan zeggen van de nieuwe D750. Ook kwa snelheid is de camera nog mee met zijn tijd. Ik zou me niet laten vangen aan de MPs. indien je goed kadreert dan moet je niet veel croppen.
          Ook kwa ISO-gevoeligheid zit je nog steeds goed met een D700. 'k Ben vanavond foto's gaan nemen in een sporthal op ISO 2500 en de beelden zijn nog heel goed. 'k Heb een van de laatste "nieuwe" toestellen gekocht, zo'n dikke 2 jaar terug en 'k ben er nog super tevreden van en vooral van het enorme gebruiksgemak.

          Groetjes,
          Riho
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D700

            Ik vind het wel grappig hoe Mp altijd worden gebruikt om tot diverse discussies te leiden.
            Het is meer dan de Mp count die telt bij een camera. De software en hardware die erachter steekt, de algorithmes, de know how,
            de leeftijd van de sensors etc etc
            Natuurlijk kan je best ver raken met een 12Mp camera maar wees blij dat er jaren geleden nog onderzoek werd gedaan naar 10Mp camera's of we
            schieten nu allemaal nog met een 3.3Mp compactje....

            Trouwens zal een FF camera altijd minder ruisgevoelig zijn dan een compact.
            Ik denk dat mensen EERST moeten diep nadenken over WAT ze willen shooten en dan daaraan een camera koppelen.
            Bv FFvsCrop, high<>low mp count, snel <> trage lenzen, wide<>tele, etc etc etc

            Dit vraagt natuurlijk allemaal tijd en toen ik begon heb ik ook best wat verkeerde aankopen gedaan die ik achteraf nooit zou gedaan hebben.

            Zoeken op google uren en uren aan een stuk en diep nadenken helpt je al een pak vooruit.
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D700

              vraag me dat ook af of een d700 een toegevoegde waarde zou hebben ipv mijn d7100...
              zou graag fullframe gaan voor de hoge iso's, beperkte dof, en algemene beeldkwaliteit.
              vraag me dan af of een d700 op DIE gebieden al dan niet voorbijgestreeft is door d610/d600
              toch ongeveer zelfde prijs in 2de hands
              k'weet dat de AF van de d600/d610 minder is dan d7100/d700...
              maar of dat dan nog opweegt...
              belangrijkste is JUIST focussen voor mij, snelheid zijn eerder kleinere verschillen bij dergelijk materiaal toch?

              in ieder geval zou ik willen instappen in FF waarbij ik dan ietske meer uitgeef aan de lens(zen)
              dus toch beknopter in prijs van body...
              of langer sparen en dan een d750
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D700

                Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                Bedankt voor jullie commentaren. Ik dacht gewoon dat een FF nog mooiere beelden geeft en zuiverder dan een crop. Ik weet het, de D7100 is een goede camera en kost eigenlijk niet meer dan een FF 2de hands. Ik denk alleen dat ik het mij nadien zou beklagen nog steeds geen FF te hebben. Misschien moet ik gewoon mijn zinnen op een ander toestel zetten, nl de D7100. De D610 is ook een mooi ding maar van de sportfoto's die ik daarvan zag was ik niet zo onder de indruk.
                Sportfoto's zijn sterk afhankelijk van de gebruikte lenzen, de fotograaf en de kennis.
                Ik weet niet waar je die beelden zag natuurlijk.
                Als je echt een sportbody wil dan moet je naar een d3,d4 kijken en dat kost natuurlijk veel meer.
                Een foto 'rolt' nooit uit een body vanzelf...
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D700

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  vraag me dat ook af of een d700 een toegevoegde waarde zou hebben ipv mijn d7100...
                  zou graag fullframe gaan voor de hoge iso's, beperkte dof, en algemene beeldkwaliteit.
                  vraag me dan af of een d700 op DIE gebieden al dan niet voorbijgestreeft is door d610/d600
                  toch ongeveer zelfde prijs in 2de hands
                  k'weet dat de AF van de d600/d610 minder is dan d7100/d700...
                  maar of dat dan nog opweegt...
                  belangrijkste is JUIST focussen voor mij, snelheid zijn eerder kleinere verschillen bij dergelijk materiaal toch?

                  in ieder geval zou ik willen instappen in FF waarbij ik dan ietske meer uitgeef aan de lens(zen)
                  dus toch beknopter in prijs van body...
                  of langer sparen en dan een d750
                  Je zal versteld staan van het verschil in Dof tussen een FF en crop.....................
                  Verschil tussen d700-d600 ken ik niet echt maar je kan eens ergens gaan testen he.
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D700

                    Voor de zomer stond ik ook op het punt om een D7100 te kopen, door dat ik allemaal FF lenzen heb was de verleiding groot om eens naar de D600/610 te kijken. Uiteindelijk heb ik een D700 2dehands overgekocht en ik zie een groot verschil in mijn afdrukken op A3 formaat in detail en scherpte met mijn D90 die ook 12MP heeft. Dus de kwaliteit van de pixel en alles wat er achter zit is meer doorslaggevend dan het aantal. Om nog maar over het gebruiksgemak van een D700 te zwijgen.
                    Verder denk ik wel dat het verschil tussen een D7100 en een D610 kleiner is dan het verschil tussen een D90 en een D700 (om leeftijdsgenoten te vergelijken). Dus moest ik reeds een D7100 gehad hebben zou ik de overstap naar FF waarschijnlijk niet gemaakt hebben. Vooral de ruisprestaties van een recente crop-camera zijn zeer sterk vooruit gegaan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D700

                      bij mij was het gewoon budgetgewijs te hoog gegrepen voor direct fullframe te gaan.... dom eigenlijk
                      kreeg dat thuis nooit verkocht om nòg meer geld in één keer uit te geven aan mijn hobby, was toch al meer dan 1000 euro voor d7100 + 17-50 f2.8 tamron
                      maar als ik nu zie dat mijn hobby alsmaar groeit en onverwacht zelfs eens een opdracht opbrengt was het misschien beter om wat langer te sparen...
                      ach, k'ga nog wa sparen, en toch genieten van mijn gerief dat ik nu heb, dromen doet leven
                      en eens zo'n fullframe huren als'k een nodig heb
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D700

                        Het was de vraag van Evelyn, helaas wordt advies altijd een beetje lastig zonder budget. Evelyn geeft niet aan of er al lenzen in bezit zijn en welke.
                        Bulke41 neemt de vraag bijna over maar heeft slechts 1 FX lens in bezit. Overstappen op full Frame zal dan best mooiere plaatjes maken, maar om dezelfde mogelijkheden te houden qua bereik zie ik dan een extra investering van rond de 2000 euro aan objectieven in het verschiet.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D700

                          ...en dan is er ook nog het gewicht. Ik heb een D700 en vind het een bakbeest van een camera: ligt goed in de hand, lekker stevig, alle knopjes op de juiste plaats,...
                          Er zijn echter momenten dat ik met plezier de D7000 bovenhaal omdat het formaat en de bijhorende glasbak lichter en compacter zijn. Evelyn, huur of leen een D700 met 24-70, SB900 en nog wat spullen en loop er eens een volle dag mee rond. Als de goesting er dan nog is: gaan ervoor, want het is inderdaad een fantastische camera! Die megapixels, daar gaat het niet om.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D700

                            Bedankt mensen voor jullie advies! Helaas voor de tegenstanders, ik heb eens zot gedaan vandaag en de camera waar ik een oogje op had gekocht, al mijn lenzen passen erop. Ik had al een 70-200, 2.8 G type en die gaat erop, zelfs mijn 50mm DX gaat er ook op, stelt scherp en alles. maar ik had ergens gelezen dat de D700 speciaal voorzien is om DX lenzen over te nemen. Hij lag direct gemakkelijk in de hand vond ik en is bijna nog nieuw. Geen stof op de sensor. Ben er van overtuigd dat ik geen miskoop gedaan heb. Let's hope it is.
                            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D700

                              Elke fullframe heeft een crop- (dx) modus. Dus je lenzen zal je inderdaad kunnen gebruiken, maar dan gebruik je enkel een klein deeltje van je sensor. Zo ben je veel resolutie kwijt. Van die 12mp gebruik je er dan misschien 5

                              Comment

                              Working...
                              X