Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Am Fasarinen (Liathach)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Am Fasarinen (Liathach)


    Nog eentje van de hike op Liathach.

    De hike is een redelijk zware tocht, maar het neusje van de zalm van de dag zit op deze foto : je kan ofwel links van de kam een hoogtevreeswandelpad nemen, ofwel over de rotsen op de kam zelf wandelen/klimmen. Scramble grade 1.5. Niet zo moeilijk kwa niveau, maar... Naar boven klimmen is geen probleem, dan zie je waar je heen gaat. Maar naar beneden, dat is andere koek : je klimt dan de rotsen af (ongeveer op de kam blijvend) zonder te zien waar je uit komt. Eventjes ahumm was dat toen toch.

    Ik heb de kleur een klein beetje warmer ingesteld dan de witbalans bij opname. Op die hoogte nogal snel last van blauwzweem lijkt me.


    Am Fasarinen (Liathac) op Flickr
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Am Fasarinen (Liathach)

    Anders dan de vorige doordat je hier meer het detail van de bergkam weergeeft ipv de uitgestrektheid van de omgeving.
    Maar ik vind het daarom niet minder mooi en zelfs indrukwekkend.
    In het midden van de foto op de bergkam zie ik vier puntjes. Zijn dat mensen die ook de klim gedaan hebben.
    Indien ja, dan benadrukken ze nog meer de grootsheid van het Schotse landschap.

    Knap werk.
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

    Comment


    • #3
      Re: Am Fasarinen (Liathach)

      goed gezien, mortierke ! Ik had het zelf nog niet opgemerkt, maar inderdaad andere wandelaars/klimmers op de bergkam. Op dat gedeelte is het moeilijke stuk wel al voorbij.
      Ik heb er waar je wel de horizon kunt zien, maar daar is het contrast met de bergwand te groot, en daardoor niet zichtbaar te maken zonder speciale technieken. En neen, op dergelijke wandelingen heb ik geen statief mee.

      Deze zomer tijdens twee tochten in dalpen zelfs geen kodakske mee gehad, te gevaarlijk, te onhandig, te zwaar. Moet daar tegen volgend jaar toch iets voor zien te verzinnen, want de foto's die je in zo'n wand dan ziet passeren, en die je niet kunt trekken, ze blijven je achtervolgen.
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Am Fasarinen (Liathach)

        Zou het kunnen dat de foto schuin staat?
        Misschien de achtergrond selecteren en daar behoorlijk wat contrast aan toevoegen zodat voor- en achtergrond een ietsje beter bij elkaar passen.

        Ik herinner mij nog vanuit mijn analoge tijd dat ik een B+W filter gebruikte in de bergen.
        Een Skylight KR-1.5 met een heel licht roze kleur en dat hield die (zo noem ik het althans) "brandmist" tegen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Am Fasarinen (Liathach)

          Indrukwekkende landschap en mooi weergegeven. Nodigt voor mij niet uit om daar naar de top te gaan wandelen
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Am Fasarinen (Liathach)

            De lijn van de bergkam vormt een mooie diagonaal door het beeld. Misschien kun je van de randen nog wat afhalen zodat deze diagonaal nog wat meer de hoeken in loopt.

            Wat ik vooral jammer vind bij deze foto is het harde licht en de blauwige waas over de achtergrond.
            WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

            Comment


            • #7
              Re: Am Fasarinen (Liathach)

              bedankt voor de reacties, weer materiaal ter reflectie er bij. thanx.

              Heb er het origineel eventjes bij gehaald, en kan niet echt zien of ie schuin staat of niet. De horizon verdwijnt daar helemaal in de mistwaas en is trouwens ook niet vlak wegens achterliggende vage gebergtes. Ik weet het dus niet.

              De foto nog iets lager afkappen was idd. een optie, maar dan verlies je wel de bergkammen op de achtergrond, en imho dus ook wat het kader waarin de berg staat. En, maar dat is misschien minder belangrijk, dan moet de verhouding van de foto eigenlijk wel wat aangepast worden, anders verlies je de voorgrond links onder te veel.

              De blauwwaas. Aan de ene kant is ie inderdaad storend, aan de andere kant geeft het imho toch ook wel diepte aan de foto, denk ik. Vocht in de lucht gebeurt al eens in Schotland. Om die tegen te gaan heb ik de WB een beetje bij gedraaid. Nog meer bij schuiven maakt het licht echter te gelig naar mijn gedacht. Daar boven in de bergen is het licht nu eenmaal anders dan beneden in het dal of op de wei. Ik denk dat de noordelijke ligging er ook wel iets aan doet om nog sneller de hoogte-effecten te creeëren ?
              Misschien voor de volgende reis wel eens denken aan een filter. goed idee.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Am Fasarinen (Liathach)

                Heel mooie vlakverdeling, door de slingerlijn van de bergkam.
                Ik denk dat je de diepte meer kan accentueren, door bij de voorste bergkam het blauw te verminderen, en het contrast wat te verhogen.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Am Fasarinen (Liathach)

                  Knap landschap hoor en erg indrukwekkend als je de grootte van die mensen bekijkt
                  Altijd lastig in de bergen om die waas wat te minderen, hier vind ik deze wel erg blauw
                  Het meertje (?) rechts dat net de bergkam raakt is wat spijtig

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Am Fasarinen (Liathach)

                    Sluit mij op alle punten aan bij Sieg
                    Mij zie ik dat toch niet doen
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Am Fasarinen (Liathach)

                      indrukwekkende opname.
                      alleen wat vreemd dat je naar omlaag kijkt.?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Am Fasarinen (Liathach)

                        Beetje achtergrondinfo...

                        Liathac is de naam van het massief, en dat bestaat uit een aantal toppen. Dit is het wandelkaartje : http://www.walkhighlands.co.uk/maps/map2_14tg.shtml
                        De eerste top (de hoogste van de twee) bereik je via een steile klim, en dan wat graatwandelen tot op de Spidean a Choire Leith. Daarna ga je naar beneden over een immens stenenveld, en kom je aan de Am Fasarinen graat, dat is het scramble stuk. Daarna de graat tot op de Mullach an Rathian (de namen in schotland zijn idd. wat problematisch).
                        De foto is genomen vanaf de eerste top, en toont dus de Am Fasarinen en de graat richting de tweede top.

                        Eén van de problemen is dus dat je voor het nemen van de foto's gebonden bent aan de kam. een beetje links, een beetje rechts, is niet mogelijk. En van aan de voet naar boven levert geen deftige overzichtsbeelden. Je moet dus constant goed opletten wat je doet, en constant het vista in de gaten houden of er niet opeens links/rechts/voor je/achter je een doenbare foto opduikt. De andere Liathac foto die ik gepost heb is bijvoorbeeld maar heel heel eventjes te zien. Links in beeld zit er imho net iets te veel rots, maar je kan die echt niet er af halen, die is er gewoon.

                        In het gidsboekje staat de volgende enthousiasmerende zinnetjes :
                        Liathach, the Grey One, its very name brings a shudder to the spine.
                        Hard man and women (and some soft ones who have left their glasses in the car) can be seen heading uphill here with nonchalant smiles. The rest cling timourously to the muddy path that creeps around the heights of Liatchac's southern cliffs.

                        Als ik zo'n dingen lees begin ik al te wippen op mijnen stoel om terug te kunnen vertrekken. Spijtig genoeg voor het ogenblik een blessure. Hopelijks tegen de lente terug in orde voor een volgende expeditie.

                        Enige wandel- en klimervaring is dus wel vereist.
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Am Fasarinen (Liathach)

                          bedankt voor de toelichting.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment

                          Working...
                          X