Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus probleem

    Ik heb sinds een kleine 3 jaren een Nikon D7000. Sinds kort merk ik dat mijn foto's veel verliezen aan scherpte. Als ik bij een full-body een crop maak van alleen het gezicht, dan zie je het al heel erg duidelijk.

    Ik ging er vanuit dat het ging om de lens. Ik heb echter een andere lens op de body geplaatst en ik kreeg hetzelfde resultaat. Daarna heb ik mijn lens op een andere body geplaatst en toen kreeg ik wel scherpe resultaten.

    De autofocus werkt wel degelijk, dus wanneer ik focus, dan draait de lens, het beeld "lijkt" scherp en ik krijg een "piep" te horen, zoals gewoonlijk. Maar als ik heel goed luister, dan hoor ik ook een gezoem wanneer ik de sluiterknop half induw. Dat gezoem blijft duren tot ik de sluiterknop los laat en dan een seconde later hoor ik ook een kleine "klik" in de camera.

    Nu vrees ik dus dat er iets mis is met de interne motor van mijn camera. Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad hiermee? En wat hebben jullie er mee gedaan?
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Focus probleem

    Lens met beeldstabilisatie ? indien "ja", dan hoort ge de gyroscopen van de beeldstabilisatie zoemen van zodra men de sluiter half indrukt ...

    Comment


    • #3
      Re: Focus probleem

      Bedankt voor je reactie, maar ik heb getest met zowel een lens met als één zonder beeldstabilisatie, beiden gaven exact hetzelfde resultaat.
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Focus probleem

        Zit er geen stof op de spiegel toevallig? Heb je de spiegeldoos al eens goed met een peertje uitgeblazen? Je weet nooit...
        Als je lens op een andere body goed werkt, maar meerdere lenzen hetzelfe probleem geven op je D7000, kijk dan eens of er niets aan de hand is met de contacten in de mount van de body. Ik vermoed, als dat het geval was, dat je errors zou krijgen, maar het kan misschien geen kwaad om de contacten eens te inspecteren en voorzichtig schoon te maken. De communicatie tussen lens en body kan verstoord zijn zonder dat er een echt defect is.

        Als je er geen scherpe foto meer uit krijgt, lijkt het mij evident dat je contact opneemt met een repair center en een bestek vraagt voor herstelling. Het is een goed idee om er een gedetailleerde (maar niet overdreven lange) beschrijving van het probleem bij te stoppen als je het toestel binnenbrengt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Focus probleem

          Heb je al met jou lens op een andere body geprobeerd ?

          Heb je al eens bekeken of je met front- of back-focussing zit / kan je door manueel focussen een beter resultaat bekomen ?
          (met de D7000 kan je per lens individuele correcties instellen die ook onthouden worden)
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Focus probleem

            Kga er inderdaad een keer mee naar de technische dienst moeten gaan, maar ik had gehoopt dat iemand de “symptomen” had herkend en me kon laten weten wat ik er aan kon doen (of me uitsluitsel kon geven of ik een nieuwe body moet gaan kopen).

            Voor alle duidelijkheid, het is niet dat ik geen foto’s meer kan nemen, ze zijn niet helemaal out of focus, ze zijn gewoon een beetje “flou” als ik ver inzoom, je moet er een getraind oog voor hebben om het te zien. Maar zolang ik dit probleem heb, kan ik geen shoots meer doen met deze body.

            Ja, ik heb de lens op een andere body geprobeerd, daar zijn de foto’s wel scherp.
            http://www.dennisclaes.be

            Comment

            Working...
            X