Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manuele slr voor astrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • manuele slr voor astrofotografie

    Hallo allemaal,

    Dit is misschien niet het ideale forum voor analoge fotografie, maar toch vraag ik het hier even. Ik ben op zoek naar een oude analoge slr, om aan astrofotografie te doen. Ik ga het relatief simpel houden, ik bedoel hiermee dat ik geen projecties of connecties op telescopen ga uitvoeren, maar alleen getraceerde en ongetraceerde opnamen met groothoekobjectieven wil maken.

    Welke slr's zijn hiervoor geschikt? enige verseiste is dat hij zo een draadontspanner heeft en niet-elektronisch is (buiten eventueel de belichtingsmeter)

    alvast bedankt,
    rigel

  • #2
    Canon: F1 (zal wat duur zijn vrees ik, zelfs tweedehands),
    Nikon: F1, F2, F3, FM, FM2, FM3 (da's ook al niet echt goedkoop),
    Olympus: OM1, OM2, OM3. Fantastisch handige camerakes die goedkoop te vinden zijn. De Zuiko lenzen voor Olympus waren indertijd wereldvermaard, en die moet je nu goedkoop op de kop kunnen tikken.
    Pentax: KX, MX, K1000, LX.
    Enz, enz...

    Ik heb zelf de MX en ik denk dat die ideaal is voor wat je wil doen: die heeft zowel T als B (dwz. je kan de sluiter zo lang open zetten als je zelf wilt - 1 of 2 uur belichtingstijd is totaal geen probleem), is klein en licht, en kan alle Pentax lenzen gebruikien die ooit zijn uitgebracht. Die moet je nog gemakkelijk kunnen vinden voor minder dan 100€ met een goede lens (50 f/1.7 of 28 f/2.8)

    Als je in de buurt van Antwerpen woont en als je wil, dan kunnen we eens tesamen 'shooten' (maar ik verkoop hem niet)...

    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      van analoge ken ik niks ( van digitale ook niet hoor )

      maar wat ik wel weet is dat ik enkele dagen geleden een poging ondernomen heb om eens een sterrenhemel te fotograferen, en het trok op niks
      ik heb vanalles geprobeerd

      door de lange sluitertijd en de hoge iso waarde was er veel ruis te zien, de wolken kleurden rood-oranje, en de sterren haden een klein staartje

      ik heb een tijdje geleden hier op het forum een prachtige foto van een sterrenhemel gezien waarvoor ik nu nog meer bewondering heb dan ik al had

      ik had nooit durven denken dat het zo moeilijk zou geweest zijn om een mooie sterrenhemel te fotograferen

      indien jij er iets van bakt mag je me steeds eens uitleggen waar ik moet op letten
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        wel,

        ik maak gebruik van een statief met een equatioriale montering met volgmotor op. Het is enkel kwestie van de assen correct af te stellen...

        Ik heb zo al foto's genomen van 10 minuten, maar wel enkel op plaatsen waar het pikdonker was, en helder weer was, dus bij mij zag je geen wolken of bomen of autolichten ofzo...

        Comment


        • #5
          Vroeger gebruikte ik Praktica camera met 50mm lens met iso 400 film hiervoor (had niets beters).
          Hooguit ongeveer 1/2 minuut, indien je geen strepen wil krijgen.

          Een paar foto's staan hier: http://www.cootje.nl/photos/photos.php?album=2
          Groeten, Rutger

          Comment

          Working...
          X