Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe glasnegatieven digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe glasnegatieven digitaliseren

    Hallo,

    Ik weet niet of dit op de juiste plaats staat en hoeveel keer deze vraag al is gesteld.

    Ik heb onlangs een reeks glasnegatieven gevonden en zou deze graag digitaliseren.

    Heb al eens met een gewone scanner geprobeerd maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Ik zie dan de contouren van het negatief maar een persoon lijkt dan een zwarte blok op PC-scherm.

    Wat is de beste manier om deze te digitaliseren?

    Alvast bedankt bij voorbaat.

    Mvg,

  • #2
    Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

    Lichtbak + Macrolens.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

      Zoals hieronder al vermeld,+ lichtbak met voldoende licht, toestel op een reprozuil of oude vergrotingszuil zetten, Spiegel opklappen, draadontspanner gebruiken, toestel en glasnegatief waterpas zetten, diafragma niet te klein 5.6 of 8 zal in de meeste gevallen optimal zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

        gewoon uit interesse, waarom "5.6 of 8"?
        enerzijds zou ik redeneren DOF moet maar 1mm zijn dus laagste f getal is voldoende (1.4 -3.6, afhankelijk van de lichtsterkte van de lens)
        anderzijds zou ik redeneren: lichtbak + statief + niet bewegend onderwerp -> kies het diafragma waarop uw lens het beste beeld heeft (8 - 11?)
        D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

        Comment


        • #5
          Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

          Beste, waarom 5.6 of 8 en niet kleiner,bij kleinere diafragma's krijg je" difractie" ,zoek dat maar eens op.
          Omdat de meeste objectieven het best presteren rond twee stops gesloten, bij 1.4 ga je nooit de beste optische prestatie's van een objectief hebben zelfs een tob objectief geeft zijn beste prestatie nooit op volle opening.
          Tik eens op Photozone het objectief dat je wil gebruiken in, liefst een prime ,als het kan een macro objectief houd rekening of je met een APS of fulframe sensor gaat werken.
          Zelf heb ik honderden 9x12 autochromes op die manier gedaan, je moet wel een stevige repro of vergrotingszuil gebruiken, en zeker de spiegel opklappen.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

            Opletten met termen als kleiner of groter: een f/22 (klein diafragma) zal inderdaad diffractie geven, maar een GROOT diafragma als f/1.8 toch niet zeker?
            Komt diffractie voor bij volopen diafragma's? Ik neem aan dat de z.g. "sweet spot" rond f/8 zal liggen, maar grotere waarden zullen geen diffractie geven, enfin, mijn gedacht...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

              Ja, ik heb mij niet duidelijk uitgedrukt...difractie komt inderdaad enkel bij kleine diafragma's voor.
              bij grotere waarden natuurlijk niet maar wat ik bedoelde is dat een objectief in de meeste gevallen 2 stops gesloten zijn beste prestatie levert .
              Uw ...gedacht was juist!!

              Comment


              • #8
                Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                Belangrijk is hier dat een en ander duidelijk is, voor gevorderden, maar evengoed voor "absolute beginners". En 't is nogal wat met kleine getallen die grote diafragma's aangeven en vice versa. Vandaar even mijn tussenkomst.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                  Meeste lenzen geven hun beste optische kwaliteit iets dichtgeknepen. Dus f/5.6 tot f/11 naar gelang welke lens. Eenmaal f/16 en meer win je wel scherptediepte maar geen scherpte meer. Dat voor kleinbeeld, met middenformaat is het iets anders en kan je wat meer dichtknijpen.

                  Langs de andere kant snap ik niet waarom het niet met een scanner zou gaan. Heb deze vakantie enkele dozen glasnegatieven gekocht en een foto met de SD2m op een lichtbakje geeft dit:



                  Met een scanner moet het zeker beter kunnen dan dit.

                  Snap niet waarom er niets te zien is, op andere forums lukt hetzelfde wel. Nochtans maar 800 pixels.

                  EDIT: nu beter?

                  EDIT2: dacht eerste dat ik dit gescand had met deV700, maar met naar de originele file te zoeken zie ik dat het met de SD2m gedaan is. Dus zelfs niet eens de volle resolutie.
                  Last edited by Spanik; 4 oktober 2014, 21:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                    Voor het beste resultaat heb je een scanner nodig waarbij het licht door de glasplaat schijnt.
                    De meeste scanners zijn ontworpen om er scans mee te maken van papieren documenten, en dan is de beste oplossing om dat te belichten langs dezelfde kant als het "oog" van de scanner.
                    Maar bij negatieven zullen op die manier nooit alle details in de donkere en lichtere delen goed weergegeven worden, daar moet het licht dus door schijnen.

                    Daarom zal de methode met de lichtbak een beter resultaat geven dan een scanner die ontworpen is voor papieren documenten.
                    De echte negatiefscanners hebben ook de lichtbron achter het negatief (of dia), maar ik weet niet of er negatiefscanners bestaan waarin je glasplaten kan steken.
                    Waarschijnlijk zullen die wel bestaan, maar dat zullen dan professionele apparaten zijn waar een flink prijskaartje aan hangt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                      Als je foto's neemt van zo'n glasplaat neem je best de foto langs de kant van de emulsie, niet langs de kant van het glas. Het glas leg je tegen je lichtbak. Je moet de foto dan wel spiegelen later. De glaskant kan je reinigen, de emulsiekant enkel met een heel zacht penseel afstoffen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Voor het beste resultaat heb je een scanner nodig waarbij het licht door de glasplaat schijnt.
                        De meeste scanners zijn ontworpen om er scans mee te maken van papieren documenten, en dan is de beste oplossing om dat te belichten langs dezelfde kant als het "oog" van de scanner.
                        Maar bij negatieven zullen op die manier nooit alle details in de donkere en lichtere delen goed weergegeven worden, daar moet het licht dus door schijnen.

                        Daarom zal de methode met de lichtbak een beter resultaat geven dan een scanner die ontworpen is voor papieren documenten.
                        De echte negatiefscanners hebben ook de lichtbron achter het negatief (of dia), maar ik weet niet of er negatiefscanners bestaan waarin je glasplaten kan steken.
                        Waarschijnlijk zullen die wel bestaan, maar dat zullen dan professionele apparaten zijn waar een flink prijskaartje aan hangt.
                        Het blijkt inderdaad de beste methode te zijn, het Autochromemuseum Albert Kahn in Parijs waar zo'n 60.000 autochromes opgeslagen zijn ,30.000 zijn dedigitaliseerd de rest moet nog volgen heel wat autochromes zijn zelfs nog niet ontwikkeld .
                        Zij gebruiken geen scanner deels door het feit dat het twee glasplaten op elkaar zijn en het beeld zich tussen deze platen bevind,zij gebruiken dus ook een lichtbak en toestellen Nikon of Hasselblad naargelang de gewenste resolutie en gebruik van het beeld.
                        Zelf heb ik een paar honderd autochromes vooral 9x12 op die manier verwerkt.
                        Pas naderhand heb ik gezien dat het museum het op dezelfde manier deed!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                          Oorspronkelijk geplaatst door zenga Bekijk bericht
                          ....

                          Alvast bedankt bij voorbaat.
                          graag gedaan, alleen moet je wel af en toe eens komen kijken of er al reacties zijn op je vraag.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe glasnegatieven digitaliseren

                            Nogmaals bedankt aan iedereen voor de zeer goede tips.

                            Sorry dat ik zo laat terug reageer. Heb een computer panne gehad en heeft langer geduurd dan verwacht.

                            Ondertussen is het ook gelukt om de glasnegatieven te digitaliseren met een zelfgemaakte lichtbak.
                            Resultaat is ook heel goed meegevallen.

                            Mvg,

                            Comment

                            Working...
                            X