Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haarlichtje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haarlichtje

    Ik zie op sommige foto's vaak de mooiste haarlichtjes

    En als ik dan naar mijn eigen foto's kijk, dan ben ik meestal niet tevreden. Lelijke schaduwen op het gezicht, hard licht etc
    Terwijl het toch heel simpel moet zijn

    Op welke dingen moet je letten om een mooi haarlicht voor elkaar te krijgen?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Haarlichtje

    Probeer eens in Google met "hair light(ing)" of "kicker light".
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Haarlichtje

      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      En als ik dan naar mijn eigen foto's kijk, dan ben ik meestal niet tevreden. Lelijke schaduwen op het gezicht, hard licht etc
      Terwijl het toch heel simpel moet zijn
      Het is helemaal niet simpel.
      Ik kan ook niet weten welk type haarlicht (of rimlicht, want ik hou vaak meer van rimlicht dan enkel haarlicht) je mooi vindt.
      Analyseer de beelden die je mooi vindt op licht. Dan kan je al zien of dat licht hard of zacht is.
      Vaak is een fatsoenlijk haarlicht vooral goed gericht en onder controle.
      Een lightmodifier met grid kan hier dan wonderen doen.
      Maar soms is beenhard haarlicht ook heel mooi, alles hangt af van het totaal beeld dat je voor ogen hebt.
      dat je eigen harlicht lelijke schaduwen werpt heeft vaak te maken met het slecht richten van je licht of het te hard zetten van je haarlicht.
      Probeer in de eerste plaats met je haarlicht een stuk minder te zetten dan je hoofdlicht. Moet het zo ? Neen, ik doe het soms omgekeerd, maar dat is veel moeilijker.
      Hoop dat dit je wel kan helpen, want alleen googlen gaat je uiteraard ook geen dokter, chirurg of advocaat maken...

      Grz. Peter
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

      Comment


      • #4
        Re: Haarlichtje

        Dank je voor de tips heren.

        Vrijdag weer een shoot , dus weer nieuwe kansen
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment

        Working...
        X