Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog zo nieuw en al te koop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog zo nieuw en al te koop?

    Ik zie hier meer en meer Fuji XT1's te koop staan. Zijn dat dan mensen die niet tevreden zijn, of zich niet genoeg hebben geïnformeerd of bedacht?
    Zelf heb ik de camera aangekocht als tweede toestel naast mijn D800E, voor het geval het wat minder mag wegen en toch nog kwaliteit mee te hebben.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Nog zo nieuw en al te koop?

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Ik zie hier meer en meer Fuji XT1's te koop staan. Zijn dat dan mensen die niet tevreden zijn, of zich niet genoeg hebben geïnformeerd of bedacht?
    Zelf heb ik de camera aangekocht als tweede toestel naast mijn D800E, voor het geval het wat minder mag wegen en toch nog kwaliteit mee te hebben.
    Ik vermoed dat er velen bij zitten die niet gewoon zijn om puur manueel te werken en veel aan knoppekes en wielkes te draaien.
    Geef toe, je moet met het toestel wel iets meer bezig zijn dan met die volkomen geautomatiseerde toestellen.
    Wat ik wel al weet is dat je met een D800e eerder als fotograaf in de straat wordt herkend als ene die fotografie doet en er iets van kent, en dat je met die spiegelloze dingetjes eerder de indruk werkt van ene die nog fotokes moet leren nemen.
    De leercurve is wel heel steil.
    Nu, hetzelfde kan gezegd voor de Nikon D800, D700 ... Van het ogenblik dat het rumeur stijgt over de lancering van een nieuwer type, wordt veel etalage getoond.
    'niet genoeg hebben geïnformeerd of bedacht' zal wel de hoofdoorzaak zijn.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Nog zo nieuw en al te koop?

      Hallo,

      De X-T1 is (nog steeds) een hype ...
      Niet iedereen kan zich altijd vinden in het Fuji verhaal en dan kan het gebeuren dat je teleurgesteld wordt.
      Fotograferen met een Fuji X-serie camera is - zoals Wim hierboven zeer terecht zegt - net iets anders en ziet er veel minder imposant uit dan met een spiegelreflex
      Maar een kwaliteitsprobleem zal het zeker niet zijn - daarvan is iedereen inmiddels wel overtuigd ...
      Lang leve mijn drie Fuji's!

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Nog zo nieuw en al te koop?

        Of soms is het wel overkill voor iemand.
        Ikzelf ben super tevreden van de kwaliteit maar merkte dat ik de extra lenzen en toebehoren bijna nooit gebruikte. Op mijn laatste reis had ik alles bij (wat nog relatief meevalt) maar heb enkel de XT-1 met kitlens gebruikt voor "travel" foto's. Ik heb nog nooit één foto geprint. Langzamerhand besefte ik gewoon dat het materiaal niet echt gebruikt wordt en dat ik beter een bridge kan aanschaffen voor op reis...(ik heb ondertussen alles in mijn tuin al 3 keer getrokken en dan is de lol eraf)

        Comment


        • #5
          Re: Nog zo nieuw en al te koop?

          Ja, ik zie dat ook .. ik zat eigenlijk al op te wachten op de eerste "te koop" aanbiedingen .. Ik denk dat er, net als bij computer gear, een segment van "geinteresseerden" is dat enkel koopt en verkoopt na heel korte tijd omdat er dan alweer iets nieuws is. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat men op 3 weken/maanden tijd uitgekeken is op zijn materiaal

          Als men dat wel is dan was men mogelijk van meet af aan al slecht bezig !! ;-) Mijn oudste bridge dateert van 2006 en is nog steeds volop in gebruik

          Comment


          • #6
            Re: Nog zo nieuw en al te koop?

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Ik zie hier meer en meer Fuji XT1's te koop staan. Zijn dat dan mensen die niet tevreden zijn, of zich niet genoeg hebben geïnformeerd of bedacht?
            Zelf heb ik de camera aangekocht als tweede toestel naast mijn D800E, voor het geval het wat minder mag wegen en toch nog kwaliteit mee te hebben.
            Dat zijn waarschijnlijk fotografen die het analoge verhaal niet kennen. Nu, zelf heb ik hebt ook niet meegemaakt (niet live, want de centen waren er niet, Regulus steps in right about now), maar het bevalt me wel. Zelf grip hebben op de situatie, je persoonlijke grip zelfs, het is een verademing. En grip slaat op de situatie en niet op de body.
            Er zal ongetwijfeld een markt blijven die voor 'de duurste en nieuwste' gaat de 'beste' foto leveren. Part of the industry, en vooral goed voor de 2dehands markt.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Nog zo nieuw en al te koop?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Ik vermoed dat er velen bij zitten die niet gewoon zijn om puur manueel te werken en veel aan knoppekes en wielkes te draaien.
              Geef toe, je moet met het toestel wel iets meer bezig zijn dan met die volkomen geautomatiseerde toestellen.
              dit heeft toch P/A/S/M modi, en P-modus is toch net zo goed als automatisch. dan moet je toch niet aan veel knopjes draaien.

              Comment


              • #8
                Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                Oei, en ik heb sinds gisteren net mijn spiksplinternieuwe X-T1, nu helemaal compleet met nagezonden (want aanvankelijk ontbrekende) kitlens. :-)
                Het enige waarmee ik nog zit vooraleer ik kan starten, is een aankoop van een geheugenkaartje.
                Echt geen idee van welke snelheid en welke grootte ik best neem (zonder overkill).
                Maar daarover heb ik al een apart vraagje gelanceerd onder "Accessoires"...

                Ik wil zo snel mogelijk eens wolken en zonsondergangen enz fotograferen, en het resultaat vergelijken met foto's van mijn oude Canon Powershot G3.
                Wel heb ik al door dat je moet uitkijken hoe je hem vastneemt, want ik zit direct met mijn duim op de menu-knop. Maar dat zal een kwestie zijn van de juiste gewoontes aan te kweken, denk ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                  Waar Fuji vooral heel goed in is, is het creëren van een hype (net zoals Apple trouwens). Dat aangevuld met prachtige looks en (zeer) goede lenzen. Je voelt ook dat ze passioneel bezig zijn wat betreft hun producten en dat vertaalt zich in de vele verbeteringen/extra features bij firmware updates.

                  Hoewel ik eerst zelf voor de X-T1 wou gaan, wordt die kans met de minuut kleiner. Ik heb namelijk een honderdtal full-size JPEG/RAW bestanden van de X-T1 bekeken op ware grootte (1:1) en ben niet 100% overtuigd van de beeldkwaliteit. Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat er juist scheelt. De Fuji bestanden voelen precies meer aan als analoge foto's. De beelden die uit de A7 komen vind ik beter qua pixel per pixel scherpte, dynamisch bereik (lage ISO) en ruis (medium tot hoge ISO). Ik denk dat ik de kat een beetje uit de boom ga kijken en ga afwachten of Sony in januari met een opvolger van de A7 komt.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                    Wel ik heb vandaag in de "aangeboden" rondgekeken en het viel me inderdaad ook op dat er veel Fuji te koop stond. Maar de redenering dat je bij die toestellen meer zelf moet doen kan ik niet volgen. Of je nu op 3 knopjes moet drukken om in een menu iets te verzetten of aan een wieltje draaien om hetzelfde te doen lijkt me nu niet zo'n wereld van verschil. Waar ik wel aan denk is dat ze de indruk geven om gebruikt te kunnen worden zoals een film-camera maar dat het bij een indruk blijft. Vrees dat velen die een camera zoeken die als een filmcamera werkt het daarom proberen en terug opgeven. Anderen willen misschien wel de gebruikersinterface, lenzen en kwaliteit maar missen toch wel de echte zoeker.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Wel ik heb vandaag in de "aangeboden" rondgekeken en het viel me inderdaad ook op dat er veel Fuji te koop stond. Maar de redenering dat je bij die toestellen meer zelf moet doen kan ik niet volgen. Of je nu op 3 knopjes moet drukken om in een menu iets te verzetten of aan een wieltje draaien om hetzelfde te doen lijkt me nu niet zo'n wereld van verschil. Waar ik wel aan denk is dat ze de indruk geven om gebruikt te kunnen worden zoals een film-camera maar dat het bij een indruk blijft. Vrees dat velen die een camera zoeken die als een filmcamera werkt het daarom proberen en terug opgeven. Anderen willen misschien wel de gebruikersinterface, lenzen en kwaliteit maar missen toch wel de echte zoeker.
                      Al de instelwieltjes, hoe leuk ze ook (kunnen) zijn, vertragen het fotograferen. Simpele zaken zoals je ISO waarde of sluitertijd veranderen met je oog tegen de zoeker zoals velen bij een spiegelreflex gewend zijn, zijn een pak moeilijker bij de X-T1. Denk dat sommige kopers hier niet over nagedacht hebben en er misschien niet mee kunnen leven.
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                        Hallo,

                        Heeft er ook al iemand bij stilgestaan dat vanaf het moment dat er veel meer Fuji's verkocht zijn er ook meer "verkocht" kunnen worden?
                        Aan het aantal Nikons en Canons dat hier te koop staat te zien moet er toch wat mis zijn met die merken ...
                        Uiteraard een kromme redenering, maar ik denk dat er veel te veel gezocht wordt naar iets wat/dat er niet is (een probleem met Fuji's ...).

                        Dat de X-T1 een (beetje een) hype is, daar ben ik het mee eens, en als je niet goed onderzocht hebt of het ook wel een camera is die bij jou fotograferen past of niet, dan komt er een (mogelijke) teleurstelling.
                        Het grote verschil tussen een dslr en een X-serie camera van Fuji zit hem in de grootte van de camera.
                        Komende van een Canon 5DMk2 kan ik het uiteraard zelf ook ervaren en weten.

                        Maar voor mijn soort fotografie is dat dus geen probleem - integendeel.
                        Sinds ik met Fuji fotografeer ben ik ook veel meer "bewust" gaan fotograferen, en naar het waarom heb ik niet dadelijk een verklaring.

                        Elke camera heeft zijn voor- en nadelen en dat moet ieder voor zich uitmaken.
                        Soms tot scha en schade té laat ... (waarmee ik zeker niet refereer naar de camera's die in dit forum te koop staan).
                        Maar daar kunnen anderen dan weer van profiteren.

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                          .... Ik heb namelijk een honderdtal full-size JPEG/RAW bestanden van de X-T1 bekeken op ware grootte (1:1) ...
                          sja ... 't zou de eerste keer zijn dat pixelpeeping een sluitend bewijs levert

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Al de instelwieltjes, hoe leuk ze ook (kunnen) zijn, vertragen het fotograferen. Simpele zaken zoals je ISO waarde of sluitertijd veranderen met je oog tegen de zoeker zoals velen bij een spiegelreflex gewend zijn, zijn een pak moeilijker bij de X-T1. Denk dat sommige kopers hier niet over nagedacht hebben en er misschien niet mee kunnen leven.
                            Wil je wel geloven dat er zich in verslikken, maar dat dat het fotograferen vertraagt? Als ik op een dslr (of iets anders) de iso wil veranderen moet ik de zoeker ook van mijn oog halen om op het juiste knopje te drukken en dan aan het wieltje te draaien en meestal weer op een knop drukken. Echt niet sneller. En of al dat "snel" fotograferen echt iets oplevert?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Wil je wel geloven dat er zich in verslikken, maar dat dat het fotograferen vertraagt? Als ik op een dslr (of iets anders) de iso wil veranderen moet ik de zoeker ook van mijn oog halen om op het juiste knopje te drukken en dan aan het wieltje te draaien en meestal weer op een knop drukken. Echt niet sneller. En of al dat "snel" fotograferen echt iets oplevert?
                              Op mijn Canon EOS 550D kan ik het diafragma, de sluitertijd, de ISO waarde en de belichtingscompensatie probleemloos snel veranderen zonder mijn oog van de zoeker te halen (en in eender welke mode). En dat door enkel en alleen gebruik te maken van mijn rechterhand. Een leuke glimlach of een spontane houding/uitdrukking kan je missen wanneer je je oog van de zoeker verwijdert om de instellingen te veranderen.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X