Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 IS 2.8 en teleconvertor 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 IS 2.8 en teleconvertor 1.4

    Hi,

    Recent schafte ik mij de Canon 70-200 IS 2.8 lens aan en tegelijk ook de TC 1.4, die ik onmiddellijk monteerde en er niet meer afnam. Ik bleef echter de scherpte missen die ik haalde bij andere Canon lensen (100 MM macro, 28-70 L en de 17-40 f4 L). Het detail was soms wel aanwezig, maar niet echt scherp. De mooie 'bokeh' was ook niet echt daar, zoals ik had verwacht.

    Gisteravond heb ik de TC weggenomen, en enkele testfoto's genomen met de tele, zonder TC. En de eerste indrukken zijn zeer positief : ik zie weer de L-kenmerken van de lens, de beelden zijn scherper en contrastrijker. Ik verlies wel een kleine focale afstand, maar niet echt dramatisch.

    Heeft iemand van jullie gelijkaardige ervaringen met teleconvertors?

    erwin

    PS : ik gebruik de D60 en 10D als toestellen

  • #2
    Ik zelf heb dezelde combinatie, en gebruik afwisselend de lens alleen en samen met de 1.4 TC. En ik moet juist zeggen dat ik nagenoeg geen verschil zie. Ik lees ook overal lovende kritieken over deze combinatie. Dit in tegenstelling tot de 2.0 TC, deze "schijnt" toch wel wat minder scherp te zijn.

    Nogmaals, ik kan je ervaringen dus niet delen.
    Voorbeeldje's van de 70-200 met 1.4 TC

    http://www.pbase.com/image/28903962
    http://www.pbase.com/image/28903963
    http://www.pbase.com/image/30818014
    http://www.pbase.com/image/30818015

    Groeten Peter

    Canonvijfdeemarkdrie

    Comment


    • #3
      Erwin,
      De combinatie van deze lens met de 1.4 converter, zou nagenoeg geen verlies "mogen" leveren.
      Misschien kan je eens met iemand zijn converter werken !? Aangezien je lens "alleen" scherp is, kan het aan de converter liggen ?
      Bokeh zou je trouwens des te meer moeten krijgen, bij het gebruik van een converter.

      Mooie foto's overigens Peter !

      Groetjes
      Lukathi


      Groetjes

      Lukathi

      Comment


      • #4
        Ik gebruik ook de Canon 1.4TC en een 70-200/4.0 en krijg met de combo omzeggens geen kwaliteitsverlies... Lijkt dus idd dat de convertor er voor iets tussenzit...

        Hoeft daarom niet zo te zijn dat de TC niet goed is, misschien zijn het gewoon de contactpuntjes die niet helemaal schoon zijn en de info niet helemaal correct doorgeven aan de body, waardoor je vb. kleine focusafwijkingen krijgt...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Sinds kort heb ik ook deze combo in huis. Tot op heden heb ik nog geen noemenswaardig verschil kunnen ontdekken tussen de foto's met en de foto's zonder de convertor.

          Het lijkt er dus op dat er met jouw convertor iets mis is.

          Groeten,

          Richard
          Canon 1D MKIII, Canon 5D, Speedlite 580 Ex, 17-40/f4.0L USM, EF 24-105/f4.0L USM, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/2.8L IS USM, 50-500/f4-6.3 EX APO HSM http://www.pbase.com/rdraer

          Comment


          • #6
            Originally posted by erwin bosman
            Ik bleef echter de scherpte missen die ik haalde bij andere Canon lensen (100 MM macro, 28-70 L en de 17-40 f4 L).
            Dat je met TC de 100 en de 28-70 niet evenaart, kan ik nog aannemen, maar de 17-40 is niet eens zo'n denderend scherpe lens (wel als groothoek op zich, maar niet in vergelijking met de echte scherptekampioenen). Zonder TC zou de 70-200 zo goed moeten zijn als de 28-70. Als ik jou was, zou ik in elk geval de TC eens goed laten nakijken, en als het moet ook de lens. Op een 10D wil de 70-200 (alle versies eigenlijk) ook wel eens onder zijn kunnen presteren.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Hoi,
              thanks voor jullie commentaar.
              Ik heb vandaag wat bijkomende testen gedaan, en stel inderdaad onder gelijkblijvende omstandigheden een verlies aan contrast en 'picqué' vast met de TC. Het is niet dramatisch, maar het blijft zichtbaar. Zonder de TC haalt de tele inderdaad de scherpte van een 28-70, met de TC presteert hij ondermaats (of verwacht ik misschien te veel?)

              Misschien moet ik de TC toch eens laten nakijken. Ik heb de contactpuntjes zelf al gereinigd maar zonder succes. Wat kan het probleem zijn. Indien ik het goed begrijp is de TC niet meer dan een gesofisticeerd vergrootglas.

              erwin

              Comment


              • #8
                Originally posted by erwin bosman
                Wat kan het probleem zijn. Indien ik het goed begrijp is de TC niet meer dan een gesofisticeerd vergrootglas.
                Klopt, maar wellicht kan je een TC ook wel calibreren. Ik zou het er niet bij laten.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Pieter, thanks.
                  Ik ben inderdaad voornemens om de zaak terug naar Canon te sturen. Ik herinner mij nu trouwens ook dat ik enkele weken geleden tweemaal een foutmelding op de camera had waarbij het diafragma niet werd doorgegeven en ik volgens het boekje werd aangeraden om de contactpunten te kuisen.
                  Ook heb ik in het begin een serieuse kleurrand opgemerkt op een van mijn foto's waarbij de voorgrond tegen een rode achtergrond stond. Er was een dikke rand rond de voorgrond, hetgeen m.i. niet aanvaardbaar is...
                  Alleen jammer dat het stuk hiervoor enkele weken weg moet. Ik heb reeds ervaring met de Canon reparatiedienst, en die was niet bepaald positief (ik heb hiervoor enkele maanden geleden een thread geopend)

                  erwin

                  Comment

                  Working...
                  X