Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zondag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De zondag.

    Velen zullen het zich herinneren: zondag gingen we naar de kerk,
    daarna ging vader naar zijn stamcafé en moeder de vrouw stond in de keuken.
    En in de namiddag was het op bezoek bij familieleden of andersom.
    Tot in de jaren 80 was dat de gemeenschappelijke procedure in veel gezinnen.
    De basiswet van zondag is beschermd als een "dag van rust van het werk en van de geestelijke verbetering."
    Maar het gevoel voor die dag lijkt te veranderen.
    Meer dan een op de vier medewerkers werken nu af en toe, regelmatig of zelfs continu in het weekend.

    Is het nu beter dan?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: De zondag.

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Is het nu beter dan?
    Daar zal iedereen een andere mening over hebben.
    Ik werk veel in het weekend voor 150 en 200%
    Dat is natuurlijk te danken aan het feit dat zaterdag en zondag nog 'bijzondere' dagen zijn.
    Als die extra toeslag zou verdwijnen is het mij om het even of ik in het weekend werk of doordeweeks.

    Je kunt doordeweeks winkelen, (foto)uitjes etc. doen als het rustig is, daar houd ik van.
    De geestelijke verbetering is aan mij niet besteed, daarvoor ben ik al te heidens.

    Voor mensen met schoolgaande kinderen, (team)sport etc. is het weekend vrij zijn handig.



    Hier (randstad) zijn veel winkels op zondag open en begint het verschil tussen weekend en doordeweeks te vervagen.
    Veel mensen gaan werken in de tuin of klussen in/aan huis. Het is dan ook nooit eens rustig en stil hier.
    (Doordeweeks wel, als iedereen aan het werk en naar school is)

    Comment


    • #3
      Re: De zondag.

      Die uitstapjes of winkelen doe ik ook liever op maandag of dinsdag > weinig volk
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: De zondag.

        Waar onze voorouders voor gevochten hebben, die vrije zaterdag en zondag, zijn aan het vedwijnen.
        Was het vroeger beter? Is het nu beter? Wat ik wel weet is dat mijn grootvader zich omdraaid in zijn graf als hij hoort wat er nu gaande is (zeker de manier waarop)
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: De zondag.

          De boog kan niet altijd gespannen staan. Vroeger was het zondag rustdag (bekende uitzonderingen daar gelaten). De tijdsbesteding is nu veel meer versnipperd en à la tête du client : als men iets wil moet het blijkbaar onmiddellijk kunnen of op de momenten dat men dat het liefst heeft : tv-kijken, shoppen (nachtwinkels, web-shops met straks ook leveringen op zondag), telewerken. Zo ook de momenten wanneer men ontspant. Deze lijken ook meer en meer versnipperd te worden. Mij lijkt het belangrijkste DAT men af en toe die momenten neemt.

          Trouwens, die 'bezoek'-zondagen vroeger waren ook niet aan iedereen besteedt. Ik heb menig (meestal man) horen klagen over dit tijdrovende verschijnsel ;-)
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

          Comment


          • #6
            Re: De zondag.

            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Waar onze voorouders voor gevochten hebben, die vrije zaterdag en zondag, zijn aan het vedwijnen.
            Was het vroeger beter? Is het nu beter? Wat ik wel weet is dat mijn grootvader zich omdraaid in zijn graf als hij hoort wat er nu gaande is (zeker de manier waarop)
            Voor de werkende mens en ook wel voor de schoolgaande jeugd is het als maar erger geworden.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: De zondag.

              Allemaal tof dat je op zondag kan winkelen, je bestelling thuis krijgt (CB)... maar iemand moet dan wel doen. Ik verlang alvast niet dat mensen hun zondag opofferen omdat ik niet twee dagen kan wachten op een bestelling. 24/24 en 7/7 is goed voor een klein aantal sectoren als ziekenhuizen en politiediensten maar van een bv. kledingzaak kan je niet verwachten dat ze 7/7 open zijn.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: De zondag.

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Allemaal tof dat je op zondag kan winkelen, je bestelling thuis krijgt (CB)... maar iemand moet dan wel doen. Ik verlang alvast niet dat mensen hun zondag opofferen omdat ik niet twee dagen kan wachten op een bestelling. 24/24 en 7/7 is goed voor een klein aantal sectoren als ziekenhuizen en politiediensten maar van een bv. kledingzaak kan je niet verwachten dat ze 7/7 open zijn.
                Volkomen mee eens, maar zoals het hier maar al te vaak en onbezonnen wordt geschreven. Mensen die dit doen wisten het op voorhand en moeten maar zo geen werk aannemen als ze daar niet mee akkoord gaan.
                En inderdaad, er zijn bedrijven waar 24/24 7/7 een noodzaak is en daar is ook een terechte verloning toe.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: De zondag.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Mensen die dit doen wisten het op voorhand en moeten maar zo geen werk aannemen als ze daar niet mee akkoord gaan.
                  Dat is geen argument. In deze tijden is het "kiezen" waar je werkt voor veel mensen niet eens een optie. Wie werk heeft prijst zich gelukkig en aanvaardt dingen die in andere tijden ze eigenlijk niet willen.
                  Ik denk dat die extra verloning voor veel winkelbedienden (zoals nu met de zondag koopdagen in Antwerpen) niet veel voorstelt.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: De zondag.

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Dat is geen argument. In deze tijden is het "kiezen" waar je werkt voor veel mensen niet eens een optie. Wie werk heeft prijst zich gelukkig en aanvaardt dingen die in andere tijden ze eigenlijk niet willen.
                    Ik denk dat die extra verloning voor veel winkelbedienden (zoals nu met de zondag koopdagen in Antwerpen) niet veel voorstelt.
                    Nagel op de kop.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: De zondag.

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Velen zullen het zich herinneren: zondag gingen we naar de kerk,
                      daarna ging vader naar zijn stamcafé en moeder de vrouw stond in de keuken.
                      En in de namiddag was het op bezoek bij familieleden of andersom.
                      Tot in de jaren 80 was dat de gemeenschappelijke procedure in veel gezinnen.
                      De basiswet van zondag is beschermd als een "dag van rust van het werk en van de geestelijke verbetering."
                      Maar het gevoel voor die dag lijkt te veranderen.
                      gaat hier nog zo.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: De zondag.

                        Voor mij een goede evolutie. Verbeter me gerust waar ik verkeerd ben, maar:
                        - iedereen blijft recht hebben op twee vrije dagen per week, die vallen dan misschien niet op de traditionele zaterdag/zondag, maar evengoed het zijn nog steeds die twee dagen. Men zou wel kunnen stellen dat deze dagen op rij moeten zijn zodat iedereen toch voor meer dan één dagje de boog mag ontspannen.
                        - voor ons als jong gezin is het 's avonds in de week een pak rustiger. Tel maar uit, met twee gaan werken en een kleine van 2 jaar oud. 's Ochtends vertrekt mijn vrouw rond 6.45 om haar trein te halen, ik breng de kleine tegen 7.30 naar de crèche, werken, mijn vrouw is tegen 17.30-17.45 net op tijd aan de crèche om de kleine op te halen. Voor mij is het al gauw 18.15 tegen dat ik thuis ben (en werk op 10' van mijn thuis). Kleine moet tegen 20.00 in zijn nest, probeer de winkelmomenten daar nog eens tussen te plooien (en ja, wij gaan nog graag samen naar de winkel). Als je dan zowel op zaterdag en zondag de mogelijkheid hebt om nog naar de winkel te gaan is dat mooi meegenomen. En ik kan me goed voorstellen dat het in de toekomst (eens de kleine van sportclub naar jeugdbeweging naar academie moet worden gebracht) nog erger wordt op zaterdag. Daarbij komt dat de drukte die er op zaterdag heerst in de winkels en wat nu wat meer gespreid wordt.

                        (en dan heb ik het nog niet eens over de gepensioneerden die een ganse week de tijd hebben om naar de winkels te gaan, maar dat per sé op zaterdagmiddag moeten doen )

                        Kort gezegd, mits het behoud van de rechten voor degenen die op zaterdag en zondag werken, zie ik niet in waarom dat niet zou mogen. Zoals eerder aangehaald, we leven niet meer in een tijd waarin ons tijdsbestek vanuit de maatschappij geregeld wordt en dat is een goede evolutie!

                        Comment


                        • #13
                          Re: De zondag.

                          Interessante uitleg Wim
                          En het is eveneens een typisch voorbeeld van tegenwoordig.

                          Het is ook typisch dat gepensioneerden minder tijd hebben dan vroeger
                          Plus er gaan er nog meer (gepensioneerden) bij komen.
                          Ik ben voorstander van 'het volk' maar dat wil niet zeggen dat ik er graag constant tussen loop.
                          Verder veronderstel ik dat jij er geen last van hebt. Dat leid ik toch af uit jouw uitleg.

                          Winkelen is voor iedereen anders.
                          Dat gaat van ontspanning tot stress.
                          Hetzelfde geldt voor een bezoek aan evenementen.
                          Voor mij is winkelen een noodzakelijk kwaad
                          En ik heb nooit zin gehad om 2 à 3 uren met een 'kar' door een groot warenhuis te taffelen.
                          Je kan dat 2 dingen doen: iemand anders gaat winkelen in jou plaats.
                          Of je plaatst een bestelling via internet en op een afgesproken uur ga je de waar afhalen.
                          (zie Colruyt, Carrefour en anderen)
                          Als je een partner hebt dan moet je idd. ook daar mee rekening houden.
                          En als de kinderen groter worden, komt dat er ook nog bij.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: De zondag.

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            .........(en dan heb ik het nog niet eens over de gepensioneerden die een ganse week de tijd hebben om naar de winkels te gaan, maar dat per sé op zaterdagmiddag moeten doen )
                            en we mogen ook niet meer zondagmiddag naar het park, om dat de ouderen dan ruimte moeten maken voor de jonge stellen met kids...?
                            en we mogen alleen in het voor en naseizoen op vakantie om ruimte te maken voor ouders met schoolgaande kids...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: De zondag.

                              @WimBollein Goed dat het VOOR JOU zo goed uitkomt. Het is al heel wat anders wanneer 1 van beide partners plots weekends mag doen en de ander "gewone" uren heeft. Ook bij eenoudergezinnen moet dat echt ideaal zijn als er in het weekend, terwijl de kinderen thuis zijn, moet gewerkt worden. Geen probleem natuurlijk want je hebt dan twee dagen in de week vrij.

                              Kortom, het is niet altijd ideaal en zeker voor "starters" met af te betalen leningen e.d. is het vaak onmogelijk om nee te zeggen als men in het bedrijf "vraagt" om ook in het weekend te werken. Ik heb de eerste jaren ook i.p.v. de normale 8u per dag 9,5-11u gewerkt en "kleinigheden" gaan doen op zaterdag. Het resultaat was dat ik na verloop van tijd al een scheve blik kreeg als ik een zaterdag niet kwam. Later wordt het dan gemakkelijker om "nee" te zeggen en dan zijn het de jongere collega's die "mogen" opdraven en hun geplande activiteiten nog afzeggen ook. Let wel, het gaat dan om extra uren buiten de normale 40u (ja, de bouw heeft nog een "officiële" 40u week i.p.v. 36-38u).
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X