Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

    Ik ben een beginnend amateurfotograaf die wel nog wat te leren heeft op fototechnisch gebied maar ik verdiep me wel al een tijdje in fotografie en heb dit jaar op de gentse feesten wat foto's kunnen nemen (zie link hieronder als jullie ze eens willen zien en/of beoordelen). Ik wil me een DSLR aanschaffen, maar twijfel een beetje dewelke. Ik wil op korte termijn er wel dingen zoals timelapse en sterrenfotografie (onder andere) mee gaan doen. Ik twijfel tussen een d5300 of de D7100 van Nikon. En welk objectief is best aan te raden: de 18-105mm of de 18-140mm que lichtserkte en zo. Ik vernoem deze lenzen omdat deze bij de meeste winkels in pakket zitten met een van deze 2 type Nikons.

    Alvast bedankt voor de info

    Steven

    Bij deze de link van mijn Flickr account: https://www.flickr.com/photos/116069648@N03/
    Nikon D7100 18-105mm

  • #2
    Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

    d5300 is afrader tenzij je 170 euro wil betalen voor enkel gps en wifi (voor de rest is ie klop t'zelfde als de d5200)
    voor te weten wat je wil van camera moet je eens gaan vasthouden, specs vergelijken(online)
    voor een lens waar je timelapse en sterrenfotografie wilt mee doen zul je zeker een groothoek kunnen gebruiken en de 18mm is vaak te krap dan... (uwa-lens)
    de kitlenzen die je vernoemt zijn prijs/kwaliteit in orde maar niet te vergelijken met bv lichtsterkere objectieven (zeker in scherpte)
    is ook te zien wat je budget is
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

      ik heb die 5200 (inderdaad dezelfde als de 5300 als genoemd) met de 18-105. Dit is voor een zoom/kitlens een scherpe lens, maar eens het donker wordt minder interessant. Maar dit ga je met andere kitlenzen ook hebben, ze geven niet hun beste glas mee voor een prijs van de body alleen + 100 euro.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

        Zou in alle gevallen voor eentje uit de 7000- serie kiezen.
        Veel functies gelijk onder de knoppen, en veel minder gedoe vanuit een menu.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

          ik heb de D7100 met standaard lens 18-105 . een super toestel alsook de lens !
          gr, JOHAN , nikon D90, D7100

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

            D7100 of D7000 als je je wilt verdiepen in fotografie.

            Die d5200 is een meer dan prima toestel, maar qua gebruiksgemak is de D7000 reeks toch een klasse beter.
            Wat de lenzen betreft, de 18-105 is een goeie all round lens, de 18-140 is wat nieuwer, ik weet niet als hij z'n meerprijs waard is...

            Maar er rest me nog een vraag.
            De foto's in de link zijn genomen met een canon 400D.

            Is dit niet jouw camera, of wil je af van canon?
            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

              Ik heb een D7100 aangeschaft! Super toestel! IK zou zeker niet twijfelen! (y) Ik ben er super tevreden over!
              Last edited by Luc D90; 29 september 2014, 19:30.

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                goede beslissing !
                gr, JOHAN , nikon D90, D7100

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                  Ik wil ook overstappen naar dslr en kwam ook uit bij Nikon d5300 of D7100 of canon 60D wil hem vooral gebruiken voor macrofotografie momenteel fotografeer ik met een lumix dmz FZ-200 met een voorzetlens van raynox 250. Kan er iemand advies geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                    en waarom twijfel je, wat denk je niet of juist wel nodig te hebben aan je toekomstige body?
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                      Ik wil een body die jaren meegaat ,ik weet dat ze ongeveer op het zelfde neerkomen maar de nikon D7100 is wat robuuster kan beter tegen weersomstandigheden . Ik zal geregeld tegen de grond liggen voor mijn macrofotografie (natte gras). Snellere bediening door de meerdere knopjes op body. Of is dat allemaal relatief en werkt de nikon D5200 evengoed.In de toekomst zou ik ook graag vogels en hondensport willen fotograferen daar heb je toch een snelle continue opname voor nodig. Het enige wat ik mis bij D7100 is het kantelbaar scherm. Ik heb ze alle twee al eens vast gepakt en de nikon D7100 of canon 60D liggen beter in de hand ondanks dat zwaarder zijn.Ik heb wel last van mijn nek en schouder en twijfel over het gewicht, want je moet het wel de hele tijd dragen en de lenzen. Ik zou momenteel gaan voor een macrolens en waarschijnlijk een kit lens voor dagelijks gebruik ik dacht aan de 18-105mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                        snellere bediening is niet relatief als je vogels en honden gaat fotograferen,
                        de betere af-module en zéker tweede instelwiel zijn must have's in mijn pov...
                        enige voordeel van d5200 is prijs en kantelbaar scherm
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                          Heykes,

                          Canon was niet van mij. mocht hem gebruiken omdat ik nog geen dslr had.
                          Is dus ondertussen D7100 geworden met 18-105.
                          Nikon D7100 18-105mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                            Hoi,

                            bij de keuze voor een nieuwe body wordt te vaak één ding over het hoofd gezien.
                            De bouw van de body en daarmee z'n vochtbestendigheid.
                            De 7*** serie is "Environmentally sealed", de 5*** en 3*** series niet.
                            Vind ik persoonlijk een belangrijk punt.
                            Dat je niet hoeft gaan te stressen als er een buitje begint te vallen of er een "drupje" drank tijdens een concert op gestort wordt...
                            Meestal valt het wel mee, maar één drupje op/in de verkeerde plek en je kunt je cam gaan recycleren.
                            Dus, Steven, je hebt een goede keuze gemaakt.

                            Adrie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel tussen nikon d5300 of D7100

                              Ik heb zo ongeveer voor dezelfde keuze gestaan enkele weken geleden en heb voor de D7100 gekozen.

                              De voordelen van de D7100 zijn oa:
                              - grotere zoeker (+++)
                              - meer knoppen (minder snel de menu's in). (+++)
                              - robuustere kamera (++)
                              - beter bestand tegen (vloei)stof. (++)
                              - 2 sd-kaart slots (te configureren als : backup, overloop, raw/jpg) (+)
                              Nadeel:
                              - iets groter
                              - iets zwaarder
                              - iets duurder
                              - geen draaibaar scherm.

                              Edit: zie net dat de beslissing al gevallen is, fijne keuze, veel fun ermee!
                              Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                              Canon G7X Mark II

                              Comment

                              Working...
                              X