Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spots + Transformatoren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spots + Transformatoren

    Aan allen die verstand hebben van elektriciteit:

    Ik heb via via, 4 spots gekregen (2 spots per houder).
    Met 4 transfo's:
    - Trafelstart - TUB TTS 105.230/12 (35W à 105W - 12V)
    - Trafelstart - TUB TTS 60.230/12 (20W à 60W - 12V)
    - 2X Transfotronic - (20W-60W - 12 V)

    Moet ik nu per spot (50W 12vol) een transfo gebruiken.
    Of kan ik bv die trafelstart 105.230/12 gebruiken voor 2 spots op aan te sluiten?

    Iemand die kan helpen?
    Elektriciteit is niet mijn ding, (toch niet het transfo gebeuren) en ik wil hier geen brandje stichten

    mvg,
    Koen
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Spots + Transformatoren

    Die spots verbruiken te veel, vervang ze maar snel door LED.

    On-topic: ja, met die eerste trafo moet je 2 spots kunnen voeden.
    Met die andere zal dat niet lukken.

    Comment


    • #3
      Re: Spots + Transformatoren

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Die spots verbruiken te veel, vervang ze maar snel door LED.

      On-topic: ja, met die eerste trafo moet je 2 spots kunnen voeden.
      Met die andere zal dat niet lukken.
      Spots komen in een berging, waar ik gewoon wat meer licht nodig heb....
      Zullen misschien 2uur per week branden...
      Dus dat verbruik maakt minder uit...

      Maar, zoals ik dus vermoedde, moet die 1e transfo 2 spots kunnen voeden, komt zeer goed uit...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Spots + Transformatoren

        je moet dan wel zien dat de afstand tussen de transfo en de twee spots niet te groot wordt .
        op 12V heb je snel wat spanningsverliezen.4
        dus de transfo in de berging zetten kort bij de spots
        Last edited by gert007; 21 september 2014, 11:02.

        Comment


        • #5
          Re: Spots + Transformatoren

          Zolang het vermogen van de spot(s) binnen het opgegeven vermogen van de transformator zit zou dat moeten werken (de transfo van 35-105W is dus inderdaad de juiste keuze voor 2 spots van 50W).
          Zorg er wel voor dat de transformator op een plaats zit waar die de warmte kwijt kan, anders gaat die niet lang mee (als de spots telkens maar een paar minuten branden dan is dat niet zo'n probleem, maar je kan ook wel eens vergeten om die uit te schakelen).

          Gebruik geen dunne draad om de spotjes aan te sluiten op 12V, sommigen denken dat dat geen probleem is omdat het "maar 12V is", maar bij een lagere spanning is er juist een grotere stroomsterkte nodig bij hetzelfde vermogen (12V / 50W = 4,16A, 230V / 50W = 0,217A).
          Een te dunne draad kan brand veroorzaken, en als die draad dan ook nog te lang is, dan krijg je een spanningsval waardoor de spots een stuk minder fel branden.
          Gebruik dus minstens 1,5mm² per spotje (telkens van de transfo naar 1 spotje), als je van het eerste spotje verder wil gaan naar het volgende, dan gebruik je tussen de transfo en het eerste spotje draad van 2,5mm², het volgende stuk mag dan eventueel 1,5mm² zijn (dikker mag altijd).
          Als de transfo te ver van de spotjes gemonteerd is, dan moet je nog dikkere draad gebruiken om de spanningsval te beperken.
          Last edited by Black B@ndit; 21 september 2014, 11:09.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Spots + Transformatoren

            Transfo zit in de houder van de spots,
            Houder van de spots is langs 2 kanten "geperforeerd" en heeft in de hoeken 'open' spleten, dat zou verluchtig genoeg moeten zijn.

            Bij vorige eigenaar, hingen ze met 2 transfo's in die houder, en dat is altijd goed gegaan.
            Nu dus 1 transfo (die misschien iets warmer zal worden, doordat hij 2 spots moet bedienen).

            Draadjes van transfo naar spot, is een fitting die ik kant en klaar gekocht heb (fitting K502/25/T, type G5 3/GY6.35/ G4met hittebestendige draad. )

            EUhm, ik heb nu wel de twee spotjes rechtstreeks op de transfo aangesloten, en niet van transfo naar spot 1 en van spot 1 naar spot 2 en dan zo terug naar transfo...
            dus niet serie, maar wel parallel?
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Spots + Transformatoren

              Yep : parallel. Die spotjes zijn 12V, en dus moeten ze beide die 12 V krijgen. In serie is het maar 6 V, wat niet de bedoeling is...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Spots + Transformatoren

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Transfo zit in de houder van de spots,
                Houder van de spots is langs 2 kanten "geperforeerd" en heeft in de hoeken 'open' spleten, dat zou verluchtig genoeg moeten zijn.

                Bij vorige eigenaar, hingen ze met 2 transfo's in die houder, en dat is altijd goed gegaan.
                Nu dus 1 transfo (die misschien iets warmer zal worden, doordat hij 2 spots moet bedienen).

                Draadjes van transfo naar spot, is een fitting die ik kant en klaar gekocht heb (fitting K502/25/T, type G5 3/GY6.35/ G4met hittebestendige draad. )

                EUhm, ik heb nu wel de twee spotjes rechtstreeks op de transfo aangesloten, en niet van transfo naar spot 1 en van spot 1 naar spot 2 en dan zo terug naar transfo...
                dus niet serie, maar wel parallel?
                dat gaat geen problemen geven, afstand is niet te groot, de warmte kan weg ,... job done zouden ze zeggen in het engels
                je moet die idd parallel aansluiten.

                Comment

                Working...
                X