Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelling flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelling flitser

    Kan iemand mij helpen met instellingen van mijn Canon flitser 580 II.
    Ik kon in het verleden in donkere situaties een voorflits geven in combinatie met mijn Canon 7D.
    Dit lukt mij niet meer ook niet samen met de Canon 5D III.
    Welke instellingen zijn hiervoor de juiste?
    Alvast bedankt voor de hulp.

  • #2
    Re: Instelling flitser

    Ik wil wel ff meedenken, maar ik volg niet helemaal wat je probeert te bereiken en wat er fout loopt... Dat kan uiteraard volledig aan mij liggen
    Bedoel je een preflash in functie van lichtmeting? Dat hoeft normaal gezien niet met E-TTL aangezien de flits door de lens de benodigde lichtopbrengst meet. (Tenzij je manueel zou flitsen, maar ik weet zelfs niet of de EX flashes dat kunnen.)
    Of bedoel je de kleine extra lichtflits om rode ogen te vermijden? Dat zou dan een camera-instelling moeten zijn.
    Focus assist zal je allicht niet bedoelen, want dat is het rode lijntjespatroon...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Instelling flitser

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Ik wil wel ff meedenken, maar ik volg niet helemaal wat je probeert te bereiken en wat er fout loopt... Dat kan uiteraard volledig aan mij liggen
      Bedoel je een preflash in functie van lichtmeting? Dat hoeft normaal gezien niet met E-TTL aangezien de flits door de lens de benodigde lichtopbrengst meet. (Tenzij je manueel zou flitsen, maar ik weet zelfs niet of de EX flashes dat kunnen.)
      Of bedoel je de kleine extra lichtflits om rode ogen te vermijden? Dat zou dan een camera-instelling moeten zijn.
      Focus assist zal je allicht niet bedoelen, want dat is het rode lijntjespatroon...
      In het verleden gaf de combinatie Canon 7D en Canon 580 II als ik scherpstelde een voorflits.
      De infrarood meting geeft in zeer donkere vaak geen scherpstelling.
      De voorflits kan ik slechts realiseren doormiddel van het Fn knopje naast de afdrukknop en dat is
      bijna onmogelijk snel achter elkaar te laten plaatsvinden.

      Comment


      • #4
        Re: Instelling flitser

        Het is dus toch een soort focus assist functie. Mij is ze niet bekend, maar ik heb dan ook materiaal van een vroegere generatie.
        Kan het een custom function zijn in je toestel of flitser? Misschien kan je die stukjes van je handleiding snel eens doornemen om te zien of er zoiets tussen staat.

        Hier zit zeker voldoende volk met een van jouw toestellen en dergelijke flitser... ff geduld tot er zo iemand reageert.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Instelling flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door aadg Bekijk bericht
          In het verleden gaf de combinatie Canon 7D en Canon 580 II als ik scherpstelde een voorflits.
          De infrarood meting geeft in zeer donkere vaak geen scherpstelling.
          De voorflits kan ik slechts realiseren doormiddel van het Fn knopje naast de afdrukknop en dat is
          bijna onmogelijk snel achter elkaar te laten plaatsvinden.
          Een voorflits bij het scherpstellen
          Ik denk dat je een en ander door elkaar haalt, een zichtbare voorflits is voor rode ogen.
          En op een 7D zit blijkbaar een scherpstellampje wat op een 5DIII niet zit.

          Ik ben wel geen Canon gebruiker, kan dus verkeerd zijn.
          Last edited by Guest42; 21 september 2014, 07:07.

          Comment


          • #6
            Re: Instelling flitser

            Geen enkele Canon DSLR heeft een scherpstellampje in de camera.
            Als de camera een ingebouwde flitser heeft, dan geeft die een paar flitsjes om de camera te laten scherpstellen.
            Dit kan soms erg hinderlijk zijn (zeker als je iemand ongemerkt wil fotograferen).
            Een 5D MKIII heeft geen ingebouwde flitser, en dan heb je ook niet die "stroboscoop" functie om scherp te stellen.

            In zowat elke externe flitser zit wel een scherpstellampje dat een patroon maakt op het onderwerp.
            Daarbij is het wel noodzakelijk om het juiste scherpstelpunt te gebruiken (midden), anders werkt dat niet (dat lampje maakt geen scherpstelpatroon over de hele oppervlakte van de foto).
            In de cameramenu's van de 5D MKIII kan je kiezen om dat scherpstellichtje te gebruiken of niet (= standaard ingeschakeld).
            En hou er ook rekening mee dat het niet werkt in de servo-AF mode.
            De werkafstand van dat lampje is ook beperkt tot een paar meter.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Instelling flitser

              Houd er ook rekening mee dat een licht gevoeligere lens sneller focus zal vinden dan een niet zo'n licht gevoelige lens. Lees: f/1,4 tegenover 2,8 bijvoorbeeld. Hoe groter je diafragma opening hoe meer licht en hoe eenvoudiger de focus dus is te vinden voor je camera, maar hoe kleiner je scherpte diepte dus het moet ook preciezer.
              My Website
              Light is all I need.

              Comment


              • #8
                Re: Instelling flitser

                Moderator Note: Verplaatst van Camera's naar Accessoires.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Instelling flitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door jip Bekijk bericht
                  Houd er ook rekening mee dat een licht gevoeligere lens sneller focus zal vinden dan een niet zo'n licht gevoelige lens. Lees: f/1,4 tegenover 2,8 bijvoorbeeld. Hoe groter je diafragma opening hoe meer licht en hoe eenvoudiger de focus dus is te vinden voor je camera, maar hoe kleiner je scherpte diepte dus het moet ook preciezer.
                  Is het niet zo dat er scherp gesteld wordt bij open diafragma, en dat pas daarna het diafragma dicht gaat tot de gevraagde opening? Nu f/1.4 is natuurlijk groter dan f/2.8.

                  PS: het is niet lichtgevoelig, maar lichtsterk, dit om alle taaldiscussies te vermijden.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instelling flitser

                    Het klopt dat er bij de meeste camera's open word gefocust en dat het diafragma sluit naar de ingestelde hoeveelheid bij het ontspannen van de sluiter. Echter bedoelde ik dat als je foto's maakt op een feestje op 1,4 je scherpte diepte heel klein is waardoor je vaak niet alle gezichten in focus hebt. Het werkt dus om een lichtsterke lens te gebruiken, voor het eenvoudig vinden van de focus met autofocus camera's maar wel een kleiner diafragma te gebruiken bij d'r daadwerkelijke afdruk.

                    Ik fotografeer met meetzoeker camera's dus heb dit probleem niet, ik stel de focus zelf in dus deze is altijd helder ongeacht de lens.
                    My Website
                    Light is all I need.

                    Comment

                    Working...
                    X