Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel

    Beste,

    Een aantal maanden geleden vroeg ik hier al eens wat informatie, maar door omstandigheden is dit allemaal niet doorgegaan.
    Nu sta ik echt op het punt (lees vanavond of morgen waarschijnlijk) om een spiegelreflex camera aan te kopen. Maar ik twijfel tussen bepaalde types. Het budget ligt nu ook wat hoger dan eerst. Ik kan tot 1050 euro gaan, maar dit MOET niet op, om op te zijn .

    Hopelijk kunnen jullie kort en krachtig zeggen wat de plus en min punten zijn aan deze types.

    Nikon D5300 + 18-55mm F3.5-5.6 G DX VR II 742 euro

    Nikon D5200 + AF-S 18-105mm DX VR 674.50 euro

    Canon EOS 600D + 18-55mm IS + 55-250mm IS 677 euro

    Canon EOS 600D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II 619 euro

    Canon EOS 700D + 18-55mm IS STM + 55-250mm IS STM 925 euro

    ps: Ik weet ook niet goed, welke Canon gelijkgesteld is aan de bovenstaande types van Nikon.

    Ik zoek een camera, waar ik vooral nog mee kan evolueren in de aankomende maanden.

    Bedankt alvast voor jullie mening.

  • #2
    Re: twijfel

    "Hopelijk kunnen jullie kort en krachtig zeggen wat de plus en min punten zijn aan deze types."
    Feitelijk is dat nou net iets dat uit eigen onderzoek naar voren zal moeten komen en om nu zomaar plomp verloren iets te gaan schrijven zonder verdere achtergrond des persoons...... lijkt mij een aanbeveling doen niet echt zinnig.

    stap 1 is bij jezelf te rade gaan wat je fotografisch kwa beelden wilt gaan maken.
    stap 2 dan onderzoek je welk type objectieven daarbij horen
    en stap 3 welke body past er dan het beste bij (te denken valt puur body gericht: ergonomisch, menu structuur, bediening knopjes enz)

    En dan kom je vaak uit op een body zonder setje kit-objectieven en 1 kwalitatief objectief waar je komende jaren veel plezier van zult hebben...

    Comment


    • #3
      Re: twijfel

      Nikon D7100 DSLR + 18-105mm VR - Maak foto's en full HD video's van hoog niveau met de 24.1 megapixel Nikon D7100 DSLR. Ook te koop bij Cameranu!

      dat is iets boven uw budget
      maar heeft als grote voordelen volgende punten:
      -ingebouwde scherpstelmotor dus alle nikon lensen van pakweg 1980 tot nu passen erop
      -twee stelwielen, dat is enorm handig als je na een tijdje op de manuele stand gaat fotos maken
      dan kan je snel sluitertijd en diafragma aanpassen zonder extra knoppen in te duwen enzo ....
      - body is weersbestendig (dus tegen stof en regen)
      - interne flits kan fungeren als commander voor een externe flits heel handig voor het nikon cls systeem
      - meer foto's per sec
      - meer autofocuspunten waarvan meerdere cross type zijn
      - batterij is beter, meer foto's met een batterijlading
      - dubbel geheugenslot
      ....
      Edit
      deze zit min of meer in je budget
      Last edited by gert007; 19 september 2014, 15:18.

      Comment


      • #4
        Re: twijfel

        De verschillen zijn mijns inziens niet zo groot tussen de toestellen, maar ik zou toch voor het recentste model kiezen. Bij Nikon dus de D5300 (met o.a. wifi) en bij Canon de 700D (met o.a. verbeterde autofocus en touchscreen). Typisch bij toestellen in deze categorie is dat de recentste modellen vooral qua videocapaciteiten vooruitgang hebben gemaakt. Excuses als ik te zeer veralgemeen hier...

        Wat de lenzen betreft: de STM versies bij Canon zijn te verkiezen omdat ze beter presteren bij video-opname. Ik denk niet dat ze mekaar in beeldkwaliteit veel ontlopen. Ze zijn degelijk maar ook geen hoogvliegers. Van de Nikons weet ik te weinig om een voorkeur te hebben. Let wel op: ik geloof dat al deze lenzen een verkleinde beeldcirkel hebben, en dus niet geschikt zijn om op een full frame toestel te gebruiken. Mocht je ooit willen overstappen...

        Edit: inderdaad, zoals hierboven vermeld... de D7100 is misschien wel de camera van dit moment...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: twijfel

          D7100 --> 7DII
          D5300 --> 70D
          D3300 --> 700D

          Dit zijn mi correcte vergelijkingen.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

          Comment


          • #6
            Re: twijfel

            Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
            D7100 --> 7DII
            D5300 --> 70D
            D3300 --> 700D
            Vind ik moeilijk...
            Als ik ze zo naast mekaar bekijk, zou ik de Canon telkens een half trapje hoger zetten.
            Er is tegenwoordig zo een breed aanbod bij verschillende merken dat het haast niet meer bij te houden is welke toestellen nu echt mekaars concurrenten moeten zijn.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: twijfel

              ben bij nikon en door lenzen en dergelijk materiaal blijf ik daar ook bij....
              MAAR die nieuwe 7dII kun je er niet meer mee vergelijken (toch als je de specs mag geloven)
              10fps (tot in de 30 beelden...), iso, pro-bouw af-systeem
              nikon zal z'n best moeten doen geloof ik (kwijl) en met den d750 zijn er voorlopig niet veel potten gebroken (wat is er nu écht nieuw aan....)

              voor de TS:
              d5300 vs d5200: d5300 heeft gewoon gps en wifi, dat is alles van verschil
              (beeldkwaliteit en handling is t'zelfde, vandaag alletwee in m'n handen gehad voor aankoop van d5200 voor bevriend foto-enthousiast)
              canon ben ik niet in thuis maar 7dII zal te duur zijn
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: twijfel

                Mijn ervaring is niet up-to-date, ik ben zelf een aantal generaties terug blijven plakken... maar de verhoudingen lagen toen al min of meer hetzelfde. Ik heb een D90, m'n vriendin had toen een D50 (die ondertussen heeft plaatsgemaakt voor een Fuji). En uit m'n ervaring met die toestellen zou ik niet snel iets uit de D3X00 of D5X00-reeks aanraden, om de redenen die Gert007 al aanhaalt: één instelwiel (ik fotografeer meestal manueel, dus die D50 was geen cadeau op dat vlak), geen in-body focusmotor voor manuele lenzen, andere ergonomie door kleiner formaat (maar da's persoonlijk uiteraard...)

                Ik zou zelf in jouw positie voor een occasie D7100 met deftige lenzen kijken, of indien je geen occasie wilt kopen, een nieuwe D7100 (930€ bij Art en Craft, 1090€ met een 18-105). En eventueel een Sigma 17-50 ipv een kitlens, ga je meer plezier van hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel

                  Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
                  Mijn ervaring is niet up-to-date, ik ben zelf een aantal generaties terug blijven plakken... maar de verhoudingen lagen toen al min of meer hetzelfde. Ik heb een D90, m'n vriendin had toen een D50 (die ondertussen heeft plaatsgemaakt voor een Fuji). En uit m'n ervaring met die toestellen zou ik niet snel iets uit de D3X00 of D5X00-reeks aanraden, om de redenen die Gert007 al aanhaalt: één instelwiel (ik fotografeer meestal manueel, dus die D50 was geen cadeau op dat vlak), geen in-body focusmotor voor manuele lenzen, andere ergonomie door kleiner formaat (maar da's persoonlijk uiteraard...)

                  Ik zou zelf in jouw positie voor een occasie D7100 met deftige lenzen kijken, of indien je geen occasie wilt kopen, een nieuwe D7100 (930€ bij Art en Craft, 1090€ met een 18-105). En eventueel een Sigma 17-50 ipv een kitlens, ga je meer plezier van hebben.
                  idd gelijk maar als eerste camera is dat voor de één overkill en voor de ander iets waar hij "in" groeit
                  dat moet de TS idd zelf weten/beslissen
                  vooral d7100 met 17-50 f2.8 is een zeer goeie combo
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel

                    Ik heb deze camera op het oog, na wat lees werk van de D7100 lijkt me dit wel een super camera

                    Nikon D7100 18-105mm F3.5-5.6 VR + Professionele SLR Case + CamPro 128GB Super Rapid SDXC-kaart (klasse 10) + NL-EL15 Accu voor de prijs van 1041 euro.

                    Is dit wat om te starten? Is het SD kaartje ook ideaal voor die camera, want ik heb precies opgevangen dat er verschillende snelheden in zitten.

                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Irisd Bekijk bericht
                      Ik heb deze camera op het oog, na wat lees werk van de D7100 lijkt me dit wel een super camera

                      Nikon D7100 18-105mm F3.5-5.6 VR + Professionele SLR Case + CamPro 128GB Super Rapid SDXC-kaart (klasse 10) + NL-EL15 Accu voor de prijs van 1041 euro.

                      Is dit wat om te starten? Is het SD kaartje ook ideaal voor die camera, want ik heb precies opgevangen dat er verschillende snelheden in zitten.

                      Groetjes
                      d7100 is zeker een goed toestel
                      18-105 is geen top lens maar als beginner gaat die zeker goed zijn voor een aantal jaren.
                      case? als in een harde box?
                      128 gb noem ik echt wel overkill. tenzij je heel het jaar lang je foto's er wil laten opstaan. ik werk op mijn fullframe met 16gb waar ik ongeveer een 500foto's kan opzetten. Ik raad aan om je kaart telkens leeg te maken. moest die ooit stuk gaan ben je enkel foto's kwijt van die dag en niet van een hele maand.
                      een extra accu kan handig zijn als je veel foto's op een dag wil maken. Ben geen nikon gebruiker dus weet niet meteen hoeveel je er met die accu kan maken.


                      Om het even wat moeilijker te maken heb je bv ook een mirrorless camera overwogen? Heeft wel een aantal voordelen tov een dslr. De kwaliteit is zeker goed van de huidige toestellen. met jou budget kan je zeker een knappe set kopen. Wat wil je juist gaan fotograferen?
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel

                        Bedankt alvast voor je mening, een mirrorless camera? Nog niet van gehoord, haha. Zo meteen eens wat opzoekwerk verrichten. Het setje dat ik hierboven vermeld is een pakket die ze beschikbaar stellen. Enkel body en lens is 919 euro.

                        Ik zou graag vooral van de natuur fotos nemen, met der tijd macro na veel oefenwerk

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel

                          extra batterij met de d7100 is niet direct nodig hoor (wel altijd handig), batterij gaat écht lang mee!
                          de prof case... wat is dat?? wat moet je je daarbij voorstellen...
                          prijs is wel oké
                          maar bij de d7100 zou ik eerder een 17-50mm f2.8 lens voorstellen van tamron of sigma (kwalitatief écht groot verschil!)
                          128gig idd overkill, beter 2 x 16gig (90mb/s)-kaartjes aangezien je dual card-slot hebt
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel

                            128GB is inderdaad overkill maar 16 is ook niet om naar huis te schrijven zowel mijn vrouw als ik beginnen tegen de limiet van 16G te lopen Daarom overwegen we een kaartje van 32 bij te kopen hebben we voorlopig genoeg.Bij een half dagje Planckendael ( vrouw is MS patient) hebben wij elk gemakkelijk een 400 tal foto's en dan is de kaart bijna vol.Zitten dan nog met CF kaartjes die niet goedkoop zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel

                              Het is beter om verschillende kleine kaartjes te kopen (8 à 16GB) dan 1 grote. Want als dat ene grote kaartje kapot gaat, ben je al je foto's in één keer kwijt als je ze nog niet overgezet hebt naar je PC.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X