Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood Nikon D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Infrarood Nikon D700

    Hallo,

    Heeft iemand ervaring met infrarood fotografie en Nikon (D700 D300s D2x of D70 in het gamma)

    Ik zou dit willen uitproberen met het Cokin P 007 infrarood filter.


    Zo ver ben ik:

    Infrarood heb ik reeds gedaan analoog met filter en Ilford SFX film

    Digitaal blijkt dat niet zo simpel te zijn omdat de camera IR uitfiltert, je moet je camera laten aanpassen en dan zou je point and shoot IR kunnen fotograferen.

    Op de site van Cokin staat bij het filter dat als je een digitale camera hebt met IR block, je dan met erg lange sluitertijden wel IR kan fotograferen.

    Dus, ik hoef niet point and shoot te kunnen, ik wil het filter gebruiken en dat mag met lange sluitertijden zijn.

    Heeft er iemand ervaring mee dat ik het filter Cokin infrarood gewoonweg op mijn D700 of andere kan gebruiken?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Infrarood Nikon D700

    Eender welke filter je plaatst, die IR block blijft voor je sensor zitten.


    PS: Sigma camera's zijn makkelijk om te vormen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Infrarood Nikon D700

      Bedankt voor je reactie,

      De link had ik idd al eens bekeken maar ik ga men camera niet aanpassen, het is maar voor een klein "projectje". Ik hoopte dat als je sluitertijd groot genoeg was er mss voldoende doorheen het IR block kon komen. Maar niet dus.

      In dat geval kan ik de reeks analoog proberen.

      Comment


      • #4
        Re: Infrarood Nikon D700

        Ik heb ook al op dezelfde manier gewerkt met de D700 en vroeger met de D100.
        Maar je zit met zeer lange belichtingstijden. De resultaten mogen er zijn.

        Ik heb ondertussen ook een D100 zelf omgebouwd naar IR. Toestel uit elkaarhalen en er het filter dat voor de sensor zit verwijderen.

        Je kan dit ook laten doen bij oa Optiel Makario in Monchen-Gladbach: www.optic-makario.de kostprijs is ongeveer een 300€.
        Deze haalt het filter eruit en plaatst er een ir-doorlaatfilter in de plaats. Dus het filter dat jij voor de lens zet. Hiermee kan je dan fotograferen zoals met een normaal toestel, enkel de afstandsinstelling dien je uiteraard te corrigeren.

        Comment


        • #5
          Re: Infrarood Nikon D700

          Met de D700 mits zeer lange sluitertijd zou het dan toch mogelijk zijn? Zonden hem om te vormen?
          Over welke sluitertijden spreken we dan? 30sec of eerder minuten? Kan je een vb tonen? sorry als ik veel vraag

          Dan overweeg ik wel om het filter aan te schaffen. Ik kan het analoog ook gaan gebruiken maar dan kost men film weer veel uiteindelijk.

          Ik heb nog een D70 en D2x maar ik wil ze niet omvormen, dat gaat me de kost of moeite niet waard zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Infrarood Nikon D700

            Sluitertijden zijn in de richting van enkele tot een 30-tal seconden.

            Als je echt interesse hebt zou ik toch overwegen om die D70 te (laten) ombouwen.

            Op de site van : http://www.lifepixel.com/tutorials/i...-diy-tutorials zoals Paly aangeeft zijn de handleidingen te vinden hoe je het kan doen. Ik heb het ook gedaan aan de hand hiervan. Een D70 is eigenlijk toch niet veel meer waard, of zoek naar een D100 of een D70 in tweedehands, die toestellen vind je voor 100€.

            Comment


            • #7
              Re: Infrarood Nikon D700

              Ik heb een filter voor op de 18-105 op d5200. Google ook es naar je lens en hoe ze het doet met IR, sommige hebben erg last van een bleke ronde cirkel centraal in beeld. De mijne moet ik met een erg open diafragma gebruiken om dat effect niet te fel te zien. Er zijn lijsten op internet te vonden met prestatie per lens ook al is het relatief...


              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Infrarood Nikon D700

                Thx voor alle reacties, vanavond ga ik langs Grobet voor film en vraag ik daar ook nog eens na wat zij er van vinden.

                Ik gebruik de Nikon 24-70 2.8 en die zal ik meteen eens Google'n voor het IR.

                Comment


                • #9
                  Re: Infrarood Nikon D700

                  indien je geinteresseerd zou zijn heb ik nog een d200 liggen met ombouw.

                  Comment

                  Working...
                  X