Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op stap met een idee/onderwerp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op stap met een idee/onderwerp

    Hallo allemaal,

    Hoe doen jullie dat als je eens op stap gaat om foto's te maken? Geven jullie jezelf een opdracht/onderwerp om je op te richten, of gewoon zomaar wat rondschieten? Tot nu toe had ik zelf meestal geen idee voor ik op stap ging. Ik pakte mijn camera en ging bvb naar de Zaanse schans, of een rondje lopen langs de grachten om foto's te maken. Resultaat is dat ik vaak niet weet wat ik moet schieten en ik terug kom zonder enige foto's waar ik echt blij mee ben. Een aantal weken geleden kreeg ik voor een toelating van de Fotovakschool voor de eerste keer een opdracht, namelijk in een serie van 8 foto's laten zien wie je bent, wat je leuk vind om te doen, en waarom je dat leuk vind. Dit vond ik in eerste instantie erg moeilijk maar uiteindelijk was het wel leuk met een doel bezig te zijn. Hoe doen jullie dit als je op stap gaat? Als je jezelf een opdracht geeft, maak je dan van te voren in je hoofd of op papier ook een globaal plan van hoe je het precies wilt uitwerken, welke onderdelen je in je compositie wilt verwerken, enz enz?

    Ik ben benieuwd! Begin volgende week aan een cursus waar ik ook opdrachten voor krijg en heb er erg veel zin in!

    Vlak bij mijn huis is een weiland, ik ben van plan zo even daarheen te lopen om wat te schieten. Nu heb ik dat vaker gedaan op deze locatie maar nooit met mooie beelden terug gekomen.
    ---

    Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

  • #2
    Re: Op stap met een idee/onderwerp

    Als ik ergens naartoe ga is dat (tot nu toe) nog nooit met een echt plan voor ogen geweest.
    Mijn doel is om ter plekke rond te kijken naar wat interessant is. Op sommige plekken valt ook gewoon (bijna) niets te fotograferen. Soms moet je ook gewoon geluk hebben dat er zich iets voordoet wat het fotograferen waard is../

    Als ik wegens gebrek aan tijd/vervoer voor lange tijd geen uitstap kan maken en dus niet kan fotograferen, dan geef ik mezelf soms een opdracht. Soms moet ik voor school ook een creatieve opdracht over een bepaald onderwerp maken en dan doe ik dat ook vaak met fotografie als het even kan.

    Vb:
    - Verhaal van Daedalus en Icarus in 3 foto's weergeven.
    - Opdracht voor m'n vader z'n job: Foto over fixatie in de zorgsector (symbolisch)
    - Foto voor op mijn leesportfolio voor het vak nederlands
    - ...

    Bij dat soort 'projectjes' denk ik eerst goed over wat ik hoe in beeld wil brengen.
    Daarna ga ik aan de slag, al dan niet op verplaatsing.

    Gewoon veel op stap gaan en goed rondkijken!
    Daarbij, wat in het echt heel mooi is, is soms lastig vast te leggen/komt niet over op foto...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Op stap met een idee/onderwerp

      Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
      ... Geven jullie jezelf een opdracht/onderwerp om je op te richten, of gewoon zomaar wat rondschieten? ...
      Ik ben meestal bezig in het verenigingsleven. Dat is voor mij geen opdracht, maar een engagement.
      Veel verenigingen hebben een website en zien een gratis fotograaf graag komen.

      Twee jaar geleden maakte ik fotoreportages voor Het Dikke Konten Team (mijn foto's dragen een handtekening). Dit jaar voor VNA Kuringen (zie 'Wedstrijden 2014').
      Hoe simpeler het onderwerp, hoe meer inspiratie er nodig is om afwisseling in de foto's te brengen. (Een breiclub, iemand? )

      Vermits de samenwerking vrijblijvend is, kan ik altijd 'Vaarwel!' zeggen als het onderwerp mij niet meer boeit.

      Tussendoor zijn er nog familie- en andere feesten.
      En, omdat ik graag bewegende onderwerpen fotografeer, bezoek ik af en toe een jumping of een motorcross.

      Een opdracht kan interessant zijn om je horizon te verbreden. Ik kies liever zelf het onderwerp.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Op stap met een idee/onderwerp

        It depends.

        Meestal werk ik vanuit een opdracht en heb ik setting en locatie in gedachten, variaties worden ter plaatse bedacht/gevonden.
        Ook voor studiowerk heb ik de setting al op voorhand volledig in gedachten.

        Maar soms ga ik ook op zoek naar nieuwe locaties waar ik later zal kunnen werken en dan is het puur improvisatie ter plaatse.

        Dit is van toepassing in portretfotografie wat ik liefst doe.

        Maar soms moet je al eens iets anders doen en dan is het ook maar improviseren ter plaatse hoor.
        Je moet een beetje oog kweken voor fotogenieke situaties.

        PS: dat je fotos moet indienen om te mogen deelnemen aan een cursus is het domste dat je maar kan bedenken.
        Stel je voor dat een dokter als toelatingsproef zijn eerste patienten moet opereren
        Is het niet het doel van een cursus dat je die dingen daar gaat leren?

        Comment


        • #5
          Re: Op stap met een idee/onderwerp

          Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
          ........

          Vlak bij mijn huis is een weiland, ik ben van plan zo even daarheen te lopen om wat te schieten. Nu heb ik dat vaker gedaan op deze locatie maar nooit met mooie beelden terug gekomen.
          kijk eerst wat voor weer het is.
          blauwe hemel...wolken....mist enz..enz.
          en hou rekening met de tijd, s'morgens of wat later in de middag is het licht het mooist.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment

          Working...
          X