Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter canon 70-200 f/4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter canon 70-200 f/4

    Ik heb op mijn canon 17-55 een tiffen ultra clear filter staan, ben hier best tevreden over enkel meer last van lens flare dan normaal
    maar wanneer ik dit merk draai ik hem er gewoon even af.
    ivm de scherpte zie ik geen verschil en aangezien ik veel in stoffige omgevingen fotografeer laat ik hem er zeker opstaan.

    dus had ik na de aankoop van mijn 70-200 ook een ultra clear van tiffen voor deze lens gekocht

    maar op deze lens merk ik een duidelijk verschil in scherpte wanneer de tiffen ultra clear erop staat en dat vind ik toch wel zonde.

    nu vroeg ik mij af welke filters leden van dit forum op deze lens staan hebben en of ze er ook verschil mee hebben opgemerkt
    ik spreek dan enkel over "protect" filters en geen andere.

    Ik weet dat er al veel topics over filters bestaan, maar ik wil mij dit topic enkel richten naar mensen die met de canon 70-200 f/4 fotograferen
    dus gelieve geen commentaar te geven als dit topic u niet zou aanstaan aub

  • #2
    Re: Filter canon 70-200 f/4

    Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
    Ik weet dat er al veel topics over filters bestaan, maar ik wil mij dit topic enkel richten naar mensen die met de canon 70-200 f/4 fotograferen
    dus gelieve geen commentaar te geven als dit topic u niet zou aanstaan aub
    Ik zou nooit ofte nimmer accepteren dat er een filter op mijn lens zit die meer artefacten en/of minder scherpte veroorzaakt. Dan is die filter weggegooid geld.
    Met de Canon 70-200/4 heb ik enkele jaren gefotografeerd. Het was de vroegere versie zonder IS. Ik vond die lens ongeveer even scherp als de f/2.8 versie zonder IS, en scherper dan de gestabiliseerde varianten. De filter die erop zat was een B&W MRC UV 010 en daarmee had ik geen merkbaar verlies. (Ik weet dat een UV filter niet nodig is voor digitaal, maar dat terzijde.) Op andere lenzen heb ik nog wel eens een Kenko gehad, maar ook daar zocht ik naar de variant met de beste glaskwaliteit en coatings. Als je glas voor je lens zet, denk ik dat je voor het best mogelijke moet gaan, anders zet je er beter niets op. Ook een zonnekap is in veel gevallen al een goeie bescherming voor je frontelement.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Filter canon 70-200 f/4

      Ik heb destijds mijn 70-200 f4 IS overgenomen van iemand hier, en daar zat toen een filter op. Ik vond ook dat de beeldkwaliteit zichtbaar afnam als die erop zat, en sindsdien heb ik er nooit meer een filter opzitten op die lens. Als je altijd mooi je dop erop zet als je hem wegstopt, en verder altijd je zonnekap gebruikt, loop je geen risico hoor. Gebruik hem zelfs in de regen en al. Kan het alleen maar eens zijn met Pieter hierboven.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Filter canon 70-200 f/4

        soms nog een idee wat voor filter dit was?
        ik had het voor met de tiffen digital HT ultra clear , nochtans was deze mij aangeraden.

        maar na wat opzoekwerk zou het te maken hebben met het glas dat in de lens zit blijkbaar.

        ik fotografeer nu ook zonder filter, maar zou toch geruster zijn moest er een filter opstaan

        Comment


        • #5
          Re: Filter canon 70-200 f/4

          Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
          ik fotografeer nu ook zonder filter, maar zou toch geruster zijn moest er een filter opstaan
          De meesten onder ons dragen graag zorg voor dat mooie dure materiaal, en terecht. Maar in de praktijk heb ik ook al ondervonden dat zelfs krassen op het frontelement geen invloed hebben. (Misschien bij groothoeklenzen wel, omdat je met grote scherptediepte zit, maar niet bij 200mm etc.) Niettemin, het is op langere termijn beter voor de coatings als je niet te vaak dat frontelement moet schoonmaken. Ik herinner mij vakanties in Bretagne waar ik elke avond mijn filters van de lenzen draaide om in warm water de zoutneerslag van het zeewater te laten oplossen. Dat had ik niet graag op het glas van mijn lens gekregen. Mensen die fotograferen in omgevingen met opwaaiend stof en andere prut zullen zich ook beter voelen met een filter op de lens. Maar bij "normaal" gebruik is die filter eigenlijk geen must. Dus als dat extra glas meer kwaad doet dan goed, weg ermee zou ik zeggen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment

          Working...
          X