Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade Nikon D3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade Nikon D3100

    hallo iedereen,

    ik overweeg een nieuwe body aan te kopen omdat ik tegen de beperkingen van mijn Nikon D3100 aanloop. Mijn budget gaat tot ongeveer 1100 EUR en ik overqeeg om de D7100 aan te kopen. Maar gezien de kennis op dit forum wil ik toch eerst even wat raad vragen hier.

    Ik heb vooral een voorkeur naar landschapsfotografie, straatfotografie en portretten (geen studio). Macro en sport komtminder aanbod.

    Dus, wat zouden jullie aankopen?

  • #2
    Re: upgrade Nikon D3100

    Gezien jouw soort foto's zou ik het voordeel van full frame proberen mee te pikken... dat is de D7100 helaas niet, al vind ik het een van de prettigste nieuwe toestellen die ik al in de hand heb gehad. Misschien toch een D610 overwegen? Of een recente tweedehands?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: upgrade Nikon D3100

      misschien niet onbelangrijk,
      welke lenzen heb je zoal?
      heb zelf de stap gedaan van d3100 naar d7100 en die is veel kritischer op de lenzen (dit zullen alle semi pro of pro body's zijn)
      maar is natuurlijk al een deftige upgrade.
      toch zou ik zoals pieter g. even stilstaan of je niet beter voor fullframe gaat
      (te zien welke lenzen je al hebt uiteraard + budget sparen?)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: upgrade Nikon D3100

        ik heb een D7100, super toestel ! en daarna kan je uitkijken naar de betere lenzen.
        gr, JOHAN , nikon D90, D7100

        Comment


        • #5
          Re: upgrade Nikon D3100

          Ik heb een prime 50mm 1.8 van Nikon en een 70-300 4-5.6 APO DG van Sigma. Ik had ook de kitlens 18-55 maar die heb ik ingeruild voor de Tamron 18-270. Dat laatste was bij nader inzien niet zo'n goede zet. Ik ben helemaal niet tevreden van de Tamron. De overige lenzen zijn wel zeer goed.

          Daarom dacht ik ook aan de d7100, eventueel in combinatie met de 18-105?

          Werken deze lenzen ook op een full frame trouwens?

          Comment


          • #6
            Re: upgrade Nikon D3100

            Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
            Werken deze lenzen ook op een full frame trouwens?
            De Tamron 18-270 in ieder geval al niet. De 50 en de 70-300 zijn volgens mij wel lenzen met een grote beeldcirkel.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: upgrade Nikon D3100

              Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
              Daarom dacht ik ook aan de d7100, eventueel in combinatie met de 18-105?
              Denk eens na hoe breed je kijkhoek moet zijn. Je hebt een 18mm op een 1.5x crop - is dat breed genoeg of wil je breder? Een van de voordelen van full frame is dat je met 17-18mm al echt ultra-wide fotografeert. Met een kleinere sensor moet je voor het equivalent al naar een lens gaan die begint op 10-12mm en dat heeft doorgaans een negatief effect op de beeldkwaliteit. Als 18mm op je huidig toestel wijd genoeg is, dan is de D7100 misschien jouw perfecte upgrade. Over de prestaties van de 18-105 kan ik mij niet uitspreken...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: upgrade Nikon D3100

                17-50 f2.8 van tamron én sigma zijn zeer goed van prijs-kwaliteit
                alleszins veel beter dan een super zoom
                groothoek 10-20 is natuurlijk ook leuk
                maar ik denk dat je eerder een allround 17-50 beter zal kunnen gebruiken
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade Nikon D3100

                  Ik overweeg nu toch wel een full frame, maar werkt die Sigma 70-300 daar ook op?

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade Nikon D3100

                    Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                    Ik overweeg nu toch wel een full frame, maar werkt die Sigma 70-300 daar ook op?
                    Ja hoor. Sigma benoemt zijn APS-C lenzen volgens mij nog steeds met "DC". De "DG" verwijst naar zogezegd geoptimaliseerde prestaties (coatings?) voor digitale fotografie. Goed idee destijds van de marketing-afdeling wellicht...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade Nikon D3100

                      Volgens ik heb gelezen ( KLIK ) is het momenteel beter te wachten. Heb momenteel zelf een D7000 en zou ook willen upgraden. Men spreekt over de opvolging van de D7100 - D300 en D700 met een D9300 dus een DX formaat. Ik wacht toch nog even tot er meer zekerheid is. Zoniet zal het uiteindelijk dan toch ook de D7100 worden.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade Nikon D3100

                        Ik heb indertijd geupgrade van een d3200 naar een d7100 en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
                        Haarscherp beeld, voor de meeste functies rechtstreekse knoppen op de body en hij ligt prima in de hand. De iso prestaties zijn ook duidelijk beter dan de d3200.

                        Fullframe is natuurlijk ook leuk maar zou voor mij overkill zijn, plus dat ik dan ook een nieuw arsenaal aan lenzen moet kopen.
                        Groetjes,
                        Dominic

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade Nikon D3100

                          Zou de D700 een goede aankoop zijn? De opties zijn momenteel een nieuwe D7100 of een tweedehands D700...

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgrade Nikon D3100

                            Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                            Zou de D700 een goede aankoop zijn? De opties zijn momenteel een nieuwe D7100 of een tweedehands D700...
                            De D700 is een heel goede camera maar ........ KLIK Dan lijkt mij de D7100, waarvan ik alleen nog maar positieve dingen heb van gehoord, een betere optie. Zou ik tenminste toch doen.
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade Nikon D3100

                              Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                              De D700 is een heel goede camera maar ........ KLIK Dan lijkt mij de D7100, waarvan ik alleen nog maar positieve dingen heb van gehoord, een betere optie. Zou ik tenminste toch doen.
                              Dit artikel is al van 2 jaar geleden, wil dit dan zeggen dat dit een slechte camera is? Het blijft wel een full frame.
                              De d7100 is ook wel verleidelijk, zeker omdat die nieuw nog binnen het budget past

                              Comment

                              Working...
                              X