Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wazige vlek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wazige vlek

    gegroet, zoals velen, ben ik afgelope zondag naar BAF days te kleine brogel geweest,.. Gebruikt toestel 600d lens 50-500mm sigma,..

    Het probleem, het was er vrij stoffig,.. Nu vandaag kijk ik even tussen de foto's en nu blijkt, in het begin is alles goed,.. Vanaf een zeker moment, is er op elke foto rechts vanboven een vrij grote wazige vlek,.. Na wat verder klikken, is er bij de laatst genome foto's ook nog eentje bijgekomen aan de linker kant,.. Telkens op de zelfde plek, met een andere brandpuntafstand. ..

    nu is de vraag, kan dit eventueel een speekseldruppeltje of 2 zijn met het stof wegblazen op het opbectief,.. Of is er stof tussen het toestel opde sensor geraakt?

    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Wazige vlek

    Ps: de vlek is steeds even groot

    Comment


    • #3
      Re: Wazige vlek

      Meestal is het een stofje op de sensor dat voor vlekken op de foto zorgt, stof op de lens zie je normaalgezien niet op de foto.
      De stofjes op de sensor worden beter zichtbaar naarmate het diafragma verder dicht gaat, met het diafragma helemaal open zie je ze gewoonlijk niet.

      Stof blaas je best niet weg met je mond, want dan komen er inderdaad wel eens wat druppeltjes mee (als je dat op de sensor probeert, dan wordt het veel moeilijker om die nog zuiver te krijgen).
      Om stof van het voorste lenselement te verwijderen bestaan er blaaspeertjes en ook speciale borsteltjes.
      Als je de sensor zelf wil reinigen, dan vind je hier op het forum wel alle mogelijke informatie (het is helemaal niet moeilijk).

      Sommige mensen willen altijd het laatste stofje van de lens halen, die zitten er de hele dag met een doekje over te wrijven.
      Dat is de beste manier om de coatings op het frontelement zo snel mogelijk te beschadigen, een beetje stof laat je gewoon zitten, je ziet het toch niet op de foto.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Wazige vlek

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Stof blaas je best niet weg met je mond, want dan komen er inderdaad wel eens wat druppeltjes mee (als je dat op de sensor probeert, dan wordt het veel moeilijker om die nog zuiver te krijgen).
        Als je de sensor zelf wil reinigen, dan vind je hier op het forum wel alle mogelijke informatie (het is helemaal niet moeilijk).
        Mijn ervaring is dat, als je af en toe eens de spiegel opklapt en de blaaspeer zijn werk laat doen, het veel minder vaak nodig is om de sensor te reinigen met fysiek contact - in mijn geval pecpads met van die snelverdampende vloeistof waar ik de naam van vergeten ben. Blijkbaar hechten de partikeltjes zich na een tijdje wat vast aan het oppervlak. Ik denk trouwens dat het geen slecht idee is om altijd eerst eens goed met lucht alles weg te blazen dat los zit; stel je voor dat je over de sensor zou wrijven met een achtergebleven korreltje dat een krasje veroorzaakt...

        Stof op de lens is inderdaad geen punt. Ter vergelijking: ik heb ooit met een 300/2.8 gefotografeerd waar een kras dwars over het frontelement in zat... niks van te zien op de foto's.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Wazige vlek

          ik kuis mijn (nikon D80, D90, D7100) sensor zelf en het dit al veel gedaan . ook heb ik 1 keer een vetplek gehad (wist ik omdat ik deze op de traditionele manier niet kon verwijderen.) , waarvan ze in de winkel zeiden dat ik de sensor had beschadigd . daar moest ik wel eventjes mee lachen want ik weet heel goed wat ik doe en gedaan heb als ik reinig. ik heb dan een speciale vloeistof om olie en vet te verwijderen gekocht, was wel degelijk vet en iets moeilijker te verwijderen, maar het is me toch snel gelukt. dus helemaal geen beschadiging ! kijk eerst naar je lens en maak die proper. dan neem je een foto van lucht of lichte achtergrond waarvan je weet dat je dan de vlekken goed kunt zien, dan is je sensor vuil. op het net vind je veel voorbeelden hoe je je camera zelf kan reinigen. batterij vol opladen om de sensor open te houden en handleiding volgen. uiteraard naargelang de foto zie je het stof misschien niet meer, maar ik kuis liever dan dat ik nadien vele foto's moet corrigeren, dat is iets dat je voor jezelf zal moeten uitmaken.


          Nikon krijgt ongebruikelijk veel klachten binnen over vlekjes op foto's die zijn genomen met de D600, de nieuwe kleine fullframe-spiegelreflex.


          dit zal je gevoelig minder geld kosten als je het zelf doet: https://www.youtube.com/results?sear...ensor+cleaning
          Last edited by hypnomedi; 16 september 2014, 08:58.
          gr, JOHAN , nikon D90, D7100

          Comment


          • #6
            Re: Wazige vlek

            Je weet niet of er zand op de sensor zit - dan reinigen kan krassen geven. Eerst bekijken met vergrootgals wellicht?

            Comment

            Working...
            X