Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autobanden - tweedehands?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autobanden - tweedehands?

    Mijn 4x4 moet andere banden krijgen, de vorige zijn versleten.
    Nu kan ik voor een zacht prijsje ongebruikte banden kopen die 4 jaar in opslag (donker en fris) gezeten hebben; een set Bridgestone Dueller.
    Goed idee of niet?

    De wagen wordt praktisch alleen gebruikt voor terreinwerk, in de velden. Zelden autosnelweg, max 8000km/jaar.

  • #2
    Re: autobanden - tweedehands?

    bij een particulier of een garage..?
    maar het is toch Dueler met 1 L..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: autobanden - tweedehands?

      Particulier, oud-garagehouder voorzover ik begrepen heb.

      Comment


      • #4
        Re: autobanden - tweedehands?

        Binnenkort zal er controle komen op de ouderdom in de keuring.
        Trouwens ongebruikte banden verharden (ook bij opslag in het donker) wat de tractie
        met het wegdek niet ten goede komt.
        Als je die 4X4 toch meestal in het veld gebruikt, op zich geen probleem, maar eerst eens goed de productiedatum
        controleren. http://www.bandenmax.be/nieuws.php?id=11

        Comment


        • #5
          Re: autobanden - tweedehands?

          Veroudering van de banden, dat is mijn grootste probleem inderdaad. Meestal veldgebruik, waar het allemaal zoveel niet uitmaakt, maar ik wil wel veilig onderweg zijn - voor mezelf en voor de anderen op de weg

          Ik ga ze niet kopen, beter ineens een nieuwe set.

          Comment


          • #6
            Re: autobanden - tweedehands?

            Het ergste is nog niet de ouderdom, maar de manier van opslaan.
            Het is niet de eerste die banden monteert die verkeerd opgeslagen weren en vibraties veroorzaken door een (bijna niet zichtbaar) ingedeukte kant (plat stuk).
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: autobanden - tweedehands?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Binnenkort zal er controle komen op de ouderdom in de keuring.
              Wat is binnenkort en is dit ergens aangekondigd?
              Eigenlijk dom want een band dat één jaar niet gereden heeft en maar 2 jaar oud is komt er slechter voor dan ene dat 10 jaar oud is maar dagelijks 2 km gebold heeft.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                autobanden - tweedehands?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Wat is binnenkort en is dit ergens aangekondigd?
                Nog niet wettelijk bepaald VerSeg, maar verleden maand twee nieuwe banden laten leggen,
                en de man van de bandencentrale wist mij te vertellen dat de wet er binnenkort aankomt dat autobanden max 10 jaar
                oud zullen mogen zijn, en caravan banden max 6 jaar. t'is dus van horen zeggen, in Duitsland zou dat reeds zo zijn.
                Ook zou het zo zijn, dat in Duitsland nieuwe banden max 2 jaar oud mogen zijn om nog te mogen worden gemonteerd
                het was aan de hand daarvan dat hij dat zei, dat je moest opletten omdat er tegenwoordig veel banden van meer dan
                twee jaar uit Duitsland worden ingevoerd omdat ze deze daar niet meer mogen monteren.

                De vakorganisaties hanteren het volgende criterium
                (BRV: Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
                ADAC: 2 jaar na productie datum (De Duitse ANWB)
                AG Worms:2 jaar opslag na productie datum
                (Amtsgericht Worms, Entscheidung v. 03.12.1992, DAR 1993, 303)
                Last edited by Guest42; 16 september 2014, 06:53.

                Comment


                • #9
                  Re: autobanden - tweedehands?

                  Voor off road zou ik ze wel kopen.
                  Een band verduurt met de leeftijd, en in modder of sneeuw heb je daar toch geen probleem mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: autobanden - tweedehands?

                    Wel, ik was er vandaag nog over bezig met een collega.. Ik moet voor mijn auto nieuwe banden hebben en aangezien mijn collega nogal een auto-freak is, was ik ff bij hem te rade gegaan.
                    Hij heeft me een adres gegeven van een bandencentrale in Neerpelt. Ik woon in het Antwerpse dus dat is toch ff rijden en we hebben hier in de buurt toch ook wel wat bandencentrales.
                    "Ja, maar die zitten daar erg goed qua prijs, zeker omdat je er 2de hands banden kan kopen"
                    Nu heb ik wel interesse en ik weet dat hij echt weel van auto's kent.. maar ben er toch een beetje twijfelachtig over. Vooral voor de redenen die jullie hierboven vermelden.
                    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                    Comment


                    • #11
                      Re: autobanden - tweedehands?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Een band verduurt met de leeftijd, en in modder of sneeuw heb je daar toch geen probleem mee.
                      Ik rijd wel niet enkel in de modder of sneeuw . Geschat zo'n 60% weg (meestal autosnelweg), 40% terrein. Zandwegen, velden, boswegen, etc.

                      Comment


                      • #12
                        Re: autobanden - tweedehands?

                        Laat ze dan maar liggen.
                        Verduurde banden op een natte autostrade zijn gewoon gevaarlijk.

                        Misschien niet in het eerste jaar, maar vermits je maar 8000 km/jaar rijdt gaat het véél te lang duren voor ze versleten zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: autobanden - tweedehands?

                          Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                          .....Hij heeft me een adres gegeven van een bandencentrale in Neerpelt. Ik woon in het Antwerpse dus dat is toch ff rijden en we hebben hier in de buurt toch ook wel wat bandencentrales.
                          "Ja, maar die zitten daar erg goed qua prijs, zeker omdat je er 2de hands banden kan kopen"....
                          ik vermoed dat de bandencentrale, TBB, is waar mijn schoonzoons en ik al verschillende keren, tot onze grote tevredenheid overigens, jonge 2dehandsbanden, van de traditionele grote merken, gekocht hebben. Ik heb nu een nieuwe wagen maar als ik aan nieuwe banden moet hebben ga ik weer naar daar. Trouwens ik ga daar 1 dezer ook voor een setje winterbanden.
                          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                          Comment


                          • #14
                            Re: autobanden - tweedehands?

                            Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                            ik vermoed dat de bandencentrale, TBB, is waar mijn schoonzoons en ik al verschillende keren, tot onze grote tevredenheid overigens, jonge 2dehandsbanden, van de traditionele grote merken, gekocht hebben. Ik heb nu een nieuwe wagen maar als ik aan nieuwe banden moet hebben ga ik weer naar daar. Trouwens ik ga daar 1 dezer ook voor een setje winterbanden.
                            yep, dat zijn ze.
                            Mooi om te horen dat jullie tevreden zijn. Misschien dat ik er morgen toch eens langs ga rijden. Volgende week rijden we alweer richting Zweden en de huidige bandjes zijn echt aan vervanging toe.
                            If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                            Comment


                            • #15
                              Re: autobanden - tweedehands?

                              Meh.. had precies eerst eens ff kunnen bellen ipv ineens naar daar te rijden.
                              Het type winterband voor mijn auto hadden ze wel binnen, maar hun winterbanden stock zat nog helemaal achteraan het magazijn en hij kon er niet direct bij geraken.
                              Wanneer dan wel kon hij ook niet zeggen.
                              Aangezien ik ze voor volgende week wil hebben, vrees ik dat ik toch ergens anders ga gaan.
                              If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                              Comment

                              Working...
                              X