Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR] Nikon D70 + SB-600 als slave

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR] Nikon D70 + SB-600 als slave

    Voor je reageert met RTFM!, ja, ik heb de handleiding gelezen (wel in het Duits). Maar zelf met m'n gebrekkige kennis van de taal onzer oosterburen dacht ik het toch goed gegrepen te hebben.

    Ik dacht dus, dat je de interne flits van de D70 als 'master' kon gebruiken om de SB-600 draadloos als 'slave' aan te sturen.

    Volgens de handleiding moet a) de sb-600 als slave ingesteld zijn, op kanaal 3, groep A, b)de afstand tussen master en slave tussen de 3 en 5 meter zijn, c) de hoek tussen onderwerp en slave ten opzichte van de d70 niet meer dan 30° zijn en d) de sensor op de SB-600 naar de D70 gericht zijn.

    Zelfs na vele pogingen (puntjes a tot d respecterend) gaf de sb-600 nog geen kik. Iemand raad?

    Greetz

    Sam Jae



  • #2
    ik heb zonet den db-600 ook gekocht... en ook alles al doorgenomen (in't nederlands)

    enne, je kan de flits in de d70 niet gebruiken als master en dan de sb-600 als slave....
    Je kan wel de d70 de sb-600 laten afgaan... maar de flits ter gelijke tijd benutten van de D70 is onmogelijk

    mvg, Thijs
    .ˇ: Schoonheid heeft twee kanten :ˇ.

    modellen: http://model.ompleya.be

    Comment


    • #3
      Originally posted by X-Qwatzy
      ik heb zonet den db-600 ook gekocht... en ook alles al doorgenomen (in't nederlands)

      enne, je kan de flits in de d70 niet gebruiken als master en dan de sb-600 als slave....
      Je kan wel de d70 de sb-600 laten afgaan... maar de flits ter gelijke tijd benutten van de D70 is onmogelijk

      mvg, Thijs
      het is toch ni waar zeker!? weeral kosten. Dacht dat het zo'n geavanceerde flits was.
      Iemand een idee wat de goedkoopste oplossing is (met name goedkoopste (2ehands) flits) die de sb-600 wel kan aansturen?

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Misschien domme vraag maar ik heb het niet in je uitleg gezien :
        Staat de D70 wel als master ingesteld? Dit is nl niet automatisch : standaard staat deze gewoon op ttl en dan doet die SB600 inderdaad niets.
        Wel ff zeggen dat ik zelf een SB800 heb en geen SB600. Daar kan misschien nog een verschill zitten.

        Jo.

        Originally posted by Sam Jae
        Voor je reageert met RTFM!, ja, ik heb de handleiding gelezen (wel in het Duits). Maar zelf met m'n gebrekkige kennis van de taal onzer oosterburen dacht ik het toch goed gegrepen te hebben.

        Ik dacht dus, dat je de interne flits van de D70 als 'master' kon gebruiken om de SB-600 draadloos als 'slave' aan te sturen.

        Volgens de handleiding moet a) de sb-600 als slave ingesteld zijn, op kanaal 3, groep A, b)de afstand tussen master en slave tussen de 3 en 5 meter zijn, c) de hoek tussen onderwerp en slave ten opzichte van de d70 niet meer dan 30° zijn en d) de sensor op de SB-600 naar de D70 gericht zijn.

        Zelfs na vele pogingen (puntjes a tot d respecterend) gaf de sb-600 nog geen kik. Iemand raad?

        Greetz

        Sam Jae



        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          met 'master' bedoel je toch 'commander'mode?

          Greetz

          Sam Jae

          Comment


          • #6
            normaal moet dat werken hoor.
            Ik heb de SB-800, en die werkt perfect als slave wanneer je de ingebouwde flitser op commander mode ttl zet.

            Wat me wel niet lukt (onmogelijk?) is zowel de ingebouwde als de sb-800 flash te gebruiken.
            De ingebouwde flash in commander mode flitst alleen héél lichtjes voor het nemen van de foto..
            My Portfolio (like!)
            Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Sam Jae
              met 'master' bedoel je toch 'commander'mode?
              Ja, heb het toestel niet voor me, zie de menuutjes niet.

              Originally posted by ssimons
              Wat me wel niet lukt (onmogelijk?) is zowel de ingebouwde als de sb-800 flash te gebruiken.
              De ingebouwde flash in commander mode flitst alleen héél lichtjes voor het nemen van de foto..
              Ik vermoedt dat de flitsjes vooraf is het doorspelen van info tussen commander & slave is. Ik heb er eigenlijk nog niet op gelet of de ingebouwde flist al dan niet zijn rol heeft bij het nemen van de foto. Zal er eens op letten. Maar dat zou willen zeggen dat je de prijs van een flits betaalt voor iets dat niet flitst (je kan de SB600/800 ook in master zetten). Zou me sterk lijken. Misschien geeft de SB genoeg licht en moet de ingebouwde flits niet veel meer doen... Zal de SB eens afdekken en dan zien wat er gebeurt.

              Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                soortgelijke topic op dpreview:

                http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9547193

                Ook daar schetsen ze de instellingen zoals ik ze gebruikt had, blijkbaar met succes, misschien dat er iets mijn mijne sb-600 scheelt. Wat daar als onmogelijk wordt beschouwd is het gebruiken van beide (ingebouwde en sb-600/800) tegelijkertijd. Dat wordt dus paren voor een tweede sb.

                Greetz

                Sam Jae

                Comment


                • #9
                  Heb de SB800 en zet de D70 in Commander Mode. Op de SB800 selecteer ik "REMOTE". Op het LCD-scherm "Channel 1" en "Group A" instellen en dan werkt de SB800 als slave samen met de ingebouwde flits als commander. De ingebouwde flits geeft bij mij toch een degelijke intensiteit af.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pol Callens
                    Heb de SB800 en zet de D70 in Commander Mode. Op de SB800 selecteer ik "REMOTE". Op het LCD-scherm "Channel 1" en "Group A" istellen en dan werkt de SB800 als slave samen met de ingebouwde flits als commander. De ingebouwde flits geeft bij mij toch een degelijke intensiteit af.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    raar, ik moet 'm ook op channel 3 zetten, anders doet hij helemaal niks
                    My Portfolio (like!)
                    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

                    Comment


                    • #11

                      Zal de SB eens afdekken en dan zien wat er gebeurt.
                      De foto is dan serieus onder belicht maar beter dan zonder flash.
                      De ingebouwde doet dus wel iets, maar niet veel.
                      Ik heb ook de indruk dat alle mogelijkheden pas beschikbaar zijn als je de SB800 (misschien ook de sb600) als master op de D70 zet zoals het regelenen van de FV per flits groep.

                      Jo.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by ssimons
                        Originally posted by Pol Callens
                        Heb de SB800 en zet de D70 in Commander Mode. Op de SB800 selecteer ik "REMOTE". Op het LCD-scherm "Channel 1" en "Group A" istellen en dan werkt de SB800 als slave samen met de ingebouwde flits als commander. De ingebouwde flits geeft bij mij toch een degelijke intensiteit af.

                        Groetjes,
                        Pol.

                        raar, ik moet 'm ook op channel 3 zetten, anders doet hij helemaal niks
                        Inderdaad ssimons, vergissing, het is wel degelijk channel 3.Sorry voor de verwarring.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sam Jae
                          soortgelijke topic op dpreview:

                          http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9547193

                          Ook daar schetsen ze de instellingen zoals ik ze gebruikt had, blijkbaar met succes, misschien dat er iets mijn mijne sb-600 scheelt. Wat daar als onmogelijk wordt beschouwd is het gebruiken van beide (ingebouwde en sb-600/800) tegelijkertijd. Dat wordt dus paren voor een tweede sb.

                          Greetz

                          Sam Jae
                          Heb dit dus gevolgd en met goed resultaat. De SB 600 ontsteekt door de flash op de D-70. (er natuurlijk wel voor zorgen dat de censor rechts op de SB 600 naar de camera gericht is!)"Rood venster" naar het onderwerp gericht, kan dus volgens mij maar enkel van links belichten,want je kan de kop wél draaien maar dan is de "rode censor " niet naar het onderwerp gericht. Zal dus nog het een en ander moeten uittesten.Maar de SB-600 is dus zéker als slave met de flitser van de D-70 te gebruiken;
                          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                          BD0290BE

                          Comment


                          • #14
                            Nochtans in de handleiding van de SB800 staan tekeningskes met slaves die langs rechts belichten (met het vensterke weg van de commander dus). Ik denk dat het richten van dat 'vensterken' met een korreltje zout genomen moet worden...
                            Tenzij er natuurlijk 2 uitvoeringen beschikbaar zijn. Eén met het vensterke langs links en een andere met het vensterke langs rechts.
                            Of moeten we de flash dan maar ondersteboven draaien?


                            Jo.


                            Originally posted by Aquarius
                            Originally posted by Sam Jae
                            soortgelijke topic op dpreview:

                            http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9547193

                            Ook daar schetsen ze de instellingen zoals ik ze gebruikt had, blijkbaar met succes, misschien dat er iets mijn mijne sb-600 scheelt. Wat daar als onmogelijk wordt beschouwd is het gebruiken van beide (ingebouwde en sb-600/800) tegelijkertijd. Dat wordt dus paren voor een tweede sb.

                            Greetz

                            Sam Jae
                            Heb dit dus gevolgd en met goed resultaat. De SB 600 ontsteekt door de flash op de D-70. (er natuurlijk wel voor zorgen dat de censor rechts op de SB 600 naar de camera gericht is!)"Rood venster" naar het onderwerp gericht, kan dus volgens mij maar enkel van links belichten,want je kan de kop wél draaien maar dan is de "rode censor " niet naar het onderwerp gericht. Zal dus nog het een en ander moeten uittesten.Maar de SB-600 is dus zéker als slave met de flitser van de D-70 te gebruiken;
                            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                            Nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Je hebt inderdaad gelijk,het blijkt geen invloed te hebben of de SB600 links of rechts van het onderwerp staat opgesteld,dus iets te vlug een conclusie getrokken!
                              De slave schakelt wel tamelijk vlug uit vandaar dat ik dacht dat het niet werkte. Iemand reeds ervaring om het onderwerp meer of minder te gaan uitlichten. Hoe is dit in te stellen aub?



                              Originally posted by jwllms
                              Nochtans in de handleiding van de SB800 staan tekeningskes met slaves die langs rechts belichten (met het vensterke weg van de commander dus). Ik denk dat het richten van dat 'vensterken' met een korreltje zout genomen moet worden...
                              Tenzij er natuurlijk 2 uitvoeringen beschikbaar zijn. Eén met het vensterke langs links en een andere met het vensterke langs rechts.
                              Of moeten we de flash dan maar ondersteboven draaien?


                              Jo.

                              Je hebt inderdaad gelijk,het blijkt geen invloed te hebben of de SB600 links of rechts van het onderwerp staat opgesteld,dus iets te vlug een conclusie getrokken!
                              De slave schakelt wel tamelijk vlug uit vandaar dat ik dacht dat het niet werkte. Iemand reeds ervaring om het oderwerp meer of minder te gaan uitlichten. Hoe is dit in te stellen aub?

                              Originally posted by Aquarius
                              Originally posted by Sam Jae
                              soortgelijke topic op dpreview:

                              http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9547193

                              Ook daar schetsen ze de instellingen zoals ik ze gebruikt had, blijkbaar met succes, misschien dat er iets mijn mijne sb-600 scheelt. Wat daar als onmogelijk wordt beschouwd is het gebruiken van beide (ingebouwde en sb-600/800) tegelijkertijd. Dat wordt dus paren voor een tweede sb.

                              Greetz

                              Sam Jae
                              Heb dit dus gevolgd en met goed resultaat. De SB 600 ontsteekt door de flash op de D-70. (er natuurlijk wel voor zorgen dat de censor rechts op de SB 600 naar de camera gericht is!)"Rood venster" naar het onderwerp gericht, kan dus volgens mij maar enkel van links belichten,want je kan de kop wél draaien maar dan is de "rode censor " niet naar het onderwerp gericht. Zal dus nog het een en ander moeten uittesten.Maar de SB-600 is dus zéker als slave met de flitser van de D-70 te gebruiken;
                              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                              BD0290BE

                              Comment

                              Working...
                              X