Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop toestel

    Beste,

    Ik ben zojuist een beroepsopleiding fotografie gestart.
    Ik moet deze weekend mij nog een toestel aanschaffen.
    Ik heb van een vriend over deze site gehoord, dus ik dacht, ik zal even raad vragen.

    Wat raden jullie aan voor een starttoestel, eventueel een kit? Ik zou mij graag vooral richten op portret/concertfotografie, maar mijn toestel moet wel heel mijn opleiding aankunnen.
    Ik zou mij dan ook graag beperken rond de 1000 euro.. toestel met eventueel een flits enzo... en daarna verder investeren achter dat ik zeker weet welke richting ik wil ingaan.

    Wat raden jullien aan? En dan nieuw of tweedehands aankopen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Aankoop toestel

    Heb je een merk op het oog? 1000 euro alleen voor de body of met lenzen, nieuw of 2dehands?

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop toestel

      Oorspronkelijk geplaatst door Ahtlon Bekijk bericht
      Heb je een merk op het oog? 1000 euro alleen voor de body of met lenzen, nieuw of 2dehands?

      Een merk niet echt.. nikon, canon.. denk dat ze alletwee redelijk gelijk staan.
      Ik zou toch graag een lens erbij hebben in die 1000 euro
      Nieuw of tweedehands weet ik niet echt. Ben een beetje bang om geen slechte deal te doen met een tweedehandse.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop toestel

        Ja 2e hands is er altijd wat risico.
        Nu ik heb mij net een FullFrame Canon 6D aangekocht.
        En daarom ga ik mijn Canon Eos 550D verkopen (met extra batterij) samen met een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Lens samen met zonnekap, Munjas slim UV filter, LVSHI graduele ND filter en Hoya Polarisatie Filter . Ik vond die lens een heel stuk beter dan de kit lenzen 18-55, 18-135, 55-200 , 55-250.
        Ik dacht daar een 800€ voor te vragen, er is trouwens op lens en camera nog garantie, iets meer dan een maand dacht ik.
        Voor 150€ kan je zeker een 2de hands Canon Speedlite 430EX II vinden. En zag op 2dehands.be ook nog een Canon 50mm 1.8 II lensje voor 60€ wat een ideale portret lens is. Dus denk dat je dan toch al een mooie set hebt om te starten.
        Last edited by dmeerpa; 12 september 2014, 22:15.
        Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop toestel

          nikon d7000, d7100 gecombineerd met een 17-50 f2.8 lens van tamron of sigma (dit nieuw of 2de hands)
          dit uiteraard als je voor nikon zou kiezen hé
          dan ga je zelfs geen 1000euro kwijt zijn, en eens je bezig bent met de opleiding heb je dan geld over voor te kopen wat je wéét dat je nodig hebt/wilt
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop toestel

            Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
            Ja 2e hands is er altijd wat risico.
            Nu ik heb mij net een FullFrame Canon 6D aangekocht.
            En daarom ga ik mijn Canon Eos 550D verkopen (met extra batterij) samen met een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Lens samen met zonnekap, Munjas slim UV filter, LVSHI graduele ND filter en Hoya Polarisatie Filter . Ik vond die lens een heel stuk beter dan de kit lenzen 18-55, 18-135, 55-200 , 55-250.
            Ik dacht daar een 800€ voor te vragen, er is trouwens op lens en camera nog garantie, iets meer dan een maand dacht ik.
            Voor 150€ kan je zeker een 2de hands Canon Speedlite 430EX II vinden. En zag op 2dehands.be ook nog een Canon 50mm 1.8 II lensje voor 60€ wat een ideale portret lens is. Dus denk dat je dan toch al een mooie set hebt om te starten.
            Wil nu niet onder je duiven schieten maar als je een volledige beroepsopleiding moet doen met een 550D heb ik toch mijn bedenkingen.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop toestel

              Neen doe je niet hoor
              Daarom ook dat ik hier open en bloot men materiaal voorstelde, ik had dit ook privé kunnen doen.
              Maar juist omdat kenners hem de raad kunnen geven of zoiets wel of niks voor hem was, de bedoeling is hem te helpen het nodige materiaal te vinden binnen zijn budget, en niet dat ik mij spulletjes even vlug aan hem kan verkopen

              De vraag is of je met een budget van 1000€ een degelijke set kan opbouwen voor 1000€, zeker als hij schrik heeft om de misserie van iemand anders 2de hands over te kopen.
              Nieuw zit je voor een goede body snel aan 800€ (Canon of Nikon), of een lens 17/18-55 voldoende is voor een beroeps opleiding fotografie weet ik niet. Ik zou toch denken dat je ook een telezoom nodig hebt. Vermoedelijk een lage lichtgevoeligheid. Een flash zal hij ook wel nodig hebben.

              Een vraag naar de topic starter toe is, of de school eigenlijk niet meegeeft wat ze nodig hebben quoi foto apparatuur.

              Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
              Wil nu niet onder je duiven schieten maar als je een volledige beroepsopleiding moet doen met een 550D heb ik toch mijn bedenkingen.
              Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop toestel

                tweedehands 60D met Tamron 17-50 2.8 lijkt me leuk om mee te beginnen. Van Nikon ken ik het niet zo goed.
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop toestel

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex_ Bekijk bericht
                  Beste,

                  Ik ben zojuist een beroepsopleiding fotografie gestart.
                  Ik moet deze weekend mij nog een toestel aanschaffen.
                  Ik heb van een vriend over deze site gehoord, dus ik dacht, ik zal even raad vragen.

                  Wat raden jullie aan voor een starttoestel, eventueel een kit? Ik zou mij graag vooral richten op portret/concertfotografie, maar mijn toestel moet wel heel mijn opleiding aankunnen.
                  Ik zou mij dan ook graag beperken rond de 1000 euro.. toestel met eventueel een flits enzo... en daarna verder investeren achter dat ik zeker weet welke richting ik wil ingaan.

                  Wat raden jullien aan? En dan nieuw of tweedehands aankopen?

                  Alvast bedankt
                  Beste,

                  beroepsopleiding starten zonder enig idee van wat de kosten impliceren is redelijk...
                  Als je dit weekend nog een toestel met aankopen, dan ben je op zijn minst laat.
                  Zonder opleiding kiezen tussen portret en concert is natuurlijk moeilijk, maar heel je opleiding mee kunnen zal toch van de opleiding afhangen, die geven toch ook wat duiding? Indien niet, jammer.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop toestel

                    Even een ander licht laten schijnen op de zaak: mijn dochter heeft ondertussen 3 jaar fotokunst (academie) achter de rug. Ze is gestart met een oude Nikon D50 met 18-50 kitlens. Daar had ze gedurende twee jaar ruim voldoende mee. De beeldkwaliteit is beperkt, maar om de techniek en het ambacht te leren, was niet meer nodig. Daarna stapte ze over op een Fuji X-E1, die in het begin erg kritisch onthaald werd door de docenten (onbekend maakt onbemind, niet?), maar dat toestel blijkt echt een schot in de roos te zijn. Ook daar: enkel de "kitlens" en binnen haar werk heeft ze eigenlijk geen nood aan wat anders. Soms wel zin in, maar dat is dan weer een andere kwestie.
                    Ik bedoel maar: ook met een toestel dat je voor een paar honderd euro op de kop tikt, kun je een tijdje verder. Ondertussen kun je je oriënteren, leren waar jouw voorkeur naartoe gaat en welk budget er daarvoor nodig is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                      Even een ander licht laten schijnen op de zaak: mijn dochter heeft ondertussen 3 jaar fotokunst (academie) achter de rug. Ze is gestart met een oude Nikon D50 met 18-50 kitlens. Daar had ze gedurende twee jaar ruim voldoende mee. De beeldkwaliteit is beperkt, maar om de techniek en het ambacht te leren, was niet meer nodig. Daarna stapte ze over op een Fuji X-E1, die in het begin erg kritisch onthaald werd door de docenten (onbekend maakt onbemind, niet?), maar dat toestel blijkt echt een schot in de roos te zijn. Ook daar: enkel de "kitlens" en binnen haar werk heeft ze eigenlijk geen nood aan wat anders. Soms wel zin in, maar dat is dan weer een andere kwestie.
                      Ik bedoel maar: ook met een toestel dat je voor een paar honderd euro op de kop tikt, kun je een tijdje verder. Ondertussen kun je je oriënteren, leren waar jouw voorkeur naartoe gaat en welk budget er daarvoor nodig is.
                      Amen.
                      Maar dat neemt niet weg dat de kritische reactie van Lieven ook klopt. Zeker wat betreft de leidraad van de instantie die de opleiding organiseert...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop toestel

                        Beste,

                        Dank jullie allemaal voor de tips.
                        Ik heb uiteindelijk voor een Nikon d3300 gegaan met een 18-135.
                        Denk dat ik daarmee wel al verder kan geraken en later als ik het allemaal een beetje beter begrijp een betere keuze zal kunnen maken naar toestel/lens/enz...
                        Toch nog eens dank aan al de mensen die hierboven hun gedacht en tips hebben doorgegeven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop toestel

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex_ Bekijk bericht
                          Beste,

                          Dank jullie allemaal voor de tips.
                          Toch nog eens dank aan al de mensen die hierboven hun gedacht en tips hebben doorgegeven.
                          voor dan een totaal andere keuze te nemen...
                          waardoor geinspireerd?
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop toestel

                            Familievriend die van dezelfde opleiding genoten heeft....
                            Zoals ik zei... ik ben dankbaar voor de inspanning dat jullie gemaakt hebben om te antwoorden. Ik had ook maar 2 dagen tijd om iets aan te kopen

                            Comment


                            • #15
                              Aankoop toestel

                              Ik denk dat €1000 te weinig is om een goede start te maken, zorg dat je een 'fullframe' toestel koopt, en er één goede lens bij koopt. Dit kost je misschien nu meer geld maar bespaard je veel op den duur. Telkens kopen en verkopen om weer iets te 'upgraden' kost in het eind veel meer geld.

                              Ik fotografeer zelf met Leica toestellen, en dit werd op de opleiding die ik heb gevolgd in Amsterdam ook niet altijd gewaardeerd, de standaard was toch Canon en Nikon, nam niet weg dat ik mijn werk prima kon doen met de M, en S2 van Leica voor studio werk.
                              Last edited by jip; 6 oktober 2014, 00:35.
                              My Website
                              Light is all I need.

                              Comment

                              Working...
                              X