Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandstalige-handleiding en oud topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nederlandstalige-handleiding en oud topic

    misschien een vraagje dat hier al eerder gesteld is, maar tot op heden nog geen antwoord gevonden. ik heb me onlangs een Nikon D50 gekocht en er zat enkel een Franse handleiding bij, ik schrijf zowel naar de winkelier als de invoerder van Nikon. De eerste beweert geen handleidingen in het Nederlands te kunnen bezorgen en de

    Beter dat er op oude topics een slotje komt en in het archief verdwijnen. Wanneer men niet goed oplet reageert men op een bijdrage die al jaren niet meer actueel is.



    Er moet in EU regelgeving komen dat verplicht bij consumentenproducten een duidelijke handleiding zit in de taal van het land waar het product verkocht wordt. Zo niet dan een import verbod.
    In Duitsland komt geen product de winkel in zonder Duitstalige handleiding. Ik heb bv een Gopro camera met een 'handleiding' in drie talen behalve het Nederlands. Een handleiding kun je het nauwelijks noemen, meer een minifoldertje met de belangrijkste functies. Ook de Belgische en Nederlandse consumenten organisaties mogen hierin een actievere rol spelen.
    Last edited by Eenbes; 9 september 2014, 09:55.

  • #2
    Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

    bwa ik ben eerder van de andere strekking: Ze mogen van mij bij alles minder papier steken. De handleiding zoek ik wel op op de site van de fabrikant of ik experimenteer zelf wat.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

      Helemaal akkoord. Hoe minder papier, hoe beter.

      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
      bwa ik ben eerder van de andere strekking: Ze mogen van mij bij alles minder papier steken. De handleiding zoek ik wel op op de site van de fabrikant of ik experimenteer zelf wat.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
        bwa ik ben eerder van de andere strekking: Ze mogen van mij bij alles minder papier steken. De handleiding zoek ik wel op op de site van de fabrikant of ik experimenteer zelf wat.
        En dan de handleiding weer afdrukken om deze bij je te steken. Ik heb geen zin om steeds mijn pc op te starten om even een weinig gebruikte functie op te zoeken en ook niet zelf experimenteren om weer opnieuw het wiel uit te vinden wanneer je dat in een oogopslag in een goede handleiding kan vinden. Je komt ze ook hier dagelijks tegen met vragen omdat ze de slechte handleiding niet begrijpen of te lui zijn de handleiding te raadplegen.

        Comment


        • #5
          Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

          Dat valt nogal mee. Ik draag handleidingen die ik nodig heb mee in mijn telefoon als searchable pdf. Dat werkt wel handig en je draagt geen boeken mee he.
          Ik moet wel zeggen dat ik sowieso veel digitaal werk dus dat helpt wel.
          En zoals gezegd: "ik ben van de strekking...". Dat wil niet zeggen dat iedereen van die strekking moet zijn he. Ik geef het maar aan als zijnde een optie.

          Ik zoek dingen sneller digitaal op in een bestand dan in een papieren boek, maar dat ben ik. Voor andere mensen kan dat anders zijn.

          Alles samen genomen zou ik het wel kunnen appreciëren als fabrikanten hun handleidingen op cd meegeven ipv als boek. Dan kan je zelf nog kiezen of je ze digitaal of als papier wil gebruiken he. En het spaart bomen transportkosten en papiersnijwondjes uit.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
            Dat valt nogal mee. Ik draag handleidingen die ik nodig heb mee in mijn telefoon als searchable pdf. Dat werkt wel handig en je draagt geen boeken mee he.
            Ik moet wel zeggen dat ik sowieso veel digitaal werk dus dat helpt wel.
            En zoals gezegd: "ik ben van de strekking...". Dat wil niet zeggen dat iedereen van die strekking moet zijn he. Ik geef het maar aan als zijnde een optie.

            Ik zoek dingen sneller digitaal op in een bestand dan in een papieren boek, maar dat ben ik. Voor andere mensen kan dat anders zijn
            Alles samen genomen zou ik het wel kunnen appreciëren als fabrikanten hun handleidingen op cd meegeven ipv als boek. Dan kan je zelf nog kiezen of je ze digitaal of als papier wil gebruiken he. En het spaart bomen transportkosten en papiersnijwondjes uit.
            Helemaal mee eens. Mijn handleidingen staan op mijn Ipad mini en sommige op mijn smartphone. Veel handiger als je iets moet zoeken.
            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

              Nog veel handiger zou zijn als je eigenlijk geen handleiding meer nodig had. Een film toestel van de jaren '80 had een handleiding die op een A4-tje kon in 8 talen. En de helft daarvan waren tekeningen.

              Comment


              • #8
                Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Nog veel handiger zou zijn als je eigenlijk geen handleiding meer nodig had. Een film toestel van de jaren '80 had een handleiding die op een A4-tje kon in 8 talen. En de helft daarvan waren tekeningen.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                  Ik maak het mij nog gemakkelijker. Ik heb alle manuals in PDF behalve op mijn PC en NAS ook op mijn tablet staan. De tablet gaat mee als ik een apparaat mee heb dat een handleiding nodig heeft. Ik heb alle manuals in het Engels en zoek (bijna) nooit naar Nederlandstalige handleidingen. Meer dan eens is de Engelse manual duidelijker dan de NL versie omdat men geen kromme vertaling gebruikt.
                  Ook wat betreft het oplossen van problemen is bij een search in het Engels meer info te vinden dan in het Nederlands behalve als het om specifieke lokale problemen gaat.

                  YMMV natuurlijk (UKKVZ )
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                    En toch hebben die kids van toen geen 99 scene modes nodig op hun toestel, gezichtsherkenning, ingebouwde help-pagina's, auto-vanalles omdat ze geleerd hebben hoe je dat met maar 4 parameters allemaal zelf kan doen http://www.vb.be/Benjegeborenvoor1978.pps
                    Last edited by LesC; 13 september 2014, 10:37. Reden: Foto uit de quote gehaald, geen herhaling

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                      Akkoord, maar het was niet allemaal beter natuurlijk.
                      Geen draadloos triggeren van flitsen, geen autofocus (of toch heel erg beperkt), asa 1600 film was al pijnlijk genoeg om mee te werken laat staan on te fly wisselen van gevoeligheid, geen tilt shift op 35mm (of toch niet draagbaar), chemisch ontwikkelen,...

                      Ik wil maar zeggen dat vooruitgang zijn voor en nadelen heeft.
                      Een van de grote voordelen van vooruitgang vind ik dat het steeds veranderd, wat wil zeggen dat je steeds bijleert. Een van de nadelen is dat mensen die niet meekunnen klagen dat vroeger alles beter was :-)
                      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Ik maak het mij nog gemakkelijker. Ik heb alle manuals in PDF behalve op mijn PC en NAS ook op mijn tablet staan. De tablet gaat mee als ik een apparaat mee heb dat een handleiding nodig heeft. Ik heb alle manuals in het Engels en zoek (bijna) nooit naar Nederlandstalige handleidingen. Meer dan eens is de Engelse manual duidelijker dan de NL versie omdat men geen kromme vertaling gebruikt.
                        Ook wat betreft het oplossen van problemen is bij een search in het Engels meer info te vinden dan in het Nederlands behalve als het om specifieke lokale problemen gaat.

                        YMMV natuurlijk (UKKVZ )
                        Natuurlijk is niet iedereen zo slim als u.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Natuurlijk is niet iedereen zo slim als u.
                          Blijkt dat slechts 53% van de Vlamingen Engels spreekt. Dat is bedroevend laag. Ik dacht echt dat dat percentage een stuk hoger lag.
                          In Nederland spreekt 87% ook Engels. Zelfs Frans spreekt maar 59% van de Vlamingen. Ook heel laag als je bedenkt dat het één van de landstalen is.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            Natuurlijk is niet iedereen zo slim als u.
                            <OT>Sommigen hebben zelfs met correct Nederlands problemen. </OT>

                            Ik bedoel gewoon dat een Engelse handleiding in vele gevallen duidelijker dan wel uitgebreider is.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nederlandstalige-handleiding en oud topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...ing-96049.html
                              Beter dat er op oude topics een slotje komt en in het archief verdwijnen. Wanneer men niet goed oplet reageert men op een bijdrage die al jaren niet meer actueel is.



                              Er moet in EU regelgeving komen dat verplicht bij consumentenproducten een duidelijke handleiding zit in de taal van het land waar het product verkocht wordt. Zo niet dan een import verbod.
                              In Duitsland komt geen product de winkel in zonder Duitstalige handleiding. Ik heb bv een Gopro camera met een 'handleiding' in drie talen behalve het Nederlands. Een handleiding kun je het nauwelijks noemen, meer een minifoldertje met de belangrijkste functies. Ook de Belgische en Nederlandse consumenten organisaties mogen hierin een actievere rol spelen.
                              Er moet een verbod komen op zulke belachelijke regeltjes. Dat zou namelijk betekenen dat bepaalde producten duur of niet verkrijgbaar worden in ons taalgebied. Gelukkig is het niet zo moeilijk deze dan in Duitland of het VK te bestellen. Ik ben als leraar Engels natuurlijk bevooroordeeld, maar aangezien je er in deze wereld toch niet komt zonder Engels op een redelijk niveau te beheersen, ben ik tegenstander van de verplichting om producten verplicht van vertaalde narigheid te voorzien.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X