Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trefwoorden Lightroom en Bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trefwoorden Lightroom en Bridge

    Beste,

    In LR 4 heb ik bij alle foto's trefwoorden toegevoegd. Bij Bridge CS6 wou ik een foto zoeken door een (bestaand) trefwoord typen, maar de foto's worden niet getoond. Hoe kan ik dit oplossen?

    Gr.

  • #2
    Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

    Mijn eerste reactie: ik denk niet dat dit kan. Dus ik probeer. Ik geef drie foto's die ik in LR5.6 geïmporteerd heb een keyword mee. Dan ga ik de folder waar die foto's zitten, met Adobe Bridge CS6 bekijken, maar kan geen keywords terugvinden.
    Dan dacht ik: als ik nu bij LR5.6 ervoor zorg dat de veranderingen in de xmp-file (sidecar) wordt opgeslagen, ipv (enkel?) in de LR database? Dus ik zet via Catalog settings deze checkbox aan:


    Het duurt even, want ik probeer enkele keren LR5.6 te verlaten, en ik krijg de boodschap dat Lightroom nog bezig is met wijzigingen weg te schrijven, maar als ik daarna via Bridge ga kijken, kan ik vlot de drie foto's, waaraan ik een welbepaalde keyword had meegegeven, feilloos terugvinden.

    Dus het kan wel, maar blijkbaar enkel via gebruik te maken van de data in de xmp-files.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

      Goed om te weten, maar dan moet ik alle foto's die reeds keywords bevatten opnieuw in LR importeren?

      Comment


      • #4
        Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

        Tja...
        Nu, bij mij zit geen enkele foto IN Lightroom. Ik zal enkel die foto's die ik met LR wil bewerken toevoegen via de Import > Add to Catalog functie. De foto's blijven netjes op hun plaats.
        Maar het klopt wel dat je in LR een aanpassing gaat moeten doen (zodat wijzigingen in de sidecar worden opgeslagen), en dat die aanpassing enkel zal gelden voor die foto's die in de LR-catalog zitten.

        Ik denk niet dat het anders kan. Dus als je (destijds?) via LR4 keywords hebt aangebracht, denk ik dat je die keywords in Bridge CS6 enkel gaat kunnen lezen als die keyword data in de xmp-files zitten.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

          Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
          Goed om te weten, maar dan moet ik alle foto's die reeds keywords bevatten opnieuw in LR importeren?
          Neen, de catalog settings aanpassen van de bestaande foto's in LR. Als ze nog niet in de cataloog van LR zitten wel natuurlijk.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

            Ik heb de instellingen aangepast, en gecontroleerd via Bridge, toch vindt Bridge de foto's waaraan ik een trefwoord had meegegeven, niet terug.
            Hoe zou dit kunnen komen?

            Comment


            • #7
              Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

              Je kijkt toch in Bridge op de goede plaats, niet? Links, bij Filter/Keywords:


              (ik heb voor deze test drie foto's de keywords "Myra" meegegeven)

              Omdat jij spreekt van LR4, en ik LR4 nog steeds op mijn harde schijf heb staan, met zijn eigen cataloog, heb ik de test overgedaan. Drie foto's via LR4 een keyword meegegeven (daar stond blijkbaar de setting ivm XMPs al aangevinkt) en nogmaals gaan zoeken met Bridge CS6. Zonder problemen gevonden, hoor...
              Dus ik vrees dat ik niet veel meer kan doen.
              Last edited by LesC; 9 september 2014, 08:58.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: trefwoorden Lightroom en Bridge

                Ik bedoel eigenlijk, dat ik een trefwoord in Zoeken van Bridge typ, dat de foto waarvan de trefwoord meegegeven wordt in LR, niet weergegeven wordt in Bridge.
                Als ik de betreffende foto open in Bridge en kijk naar de Filter zoals je printscreen, dan zie ik dat trefwoord wel terug.

                Bedoeling is gewoon dat andere mensen met gemeenschappelijk map, op basis van een trefwoord, de foto's sneller kunnen vinden, in plaats van alle mappen te openen en te zoeken.
                Daar ben ik dus op zoek naar. :-)

                Comment

                Working...
                X