Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Continue licht voor egale, vlakke belichting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Continue licht voor egale, vlakke belichting?

    Ik moet een aantal foto's maken van binnendeuren en zoek een manier om deze op een egale manier te verlichten.
    Kan ik daarvoor een continu-licht gebruiken en zo ja, welk type zou het best geschikt zijn, liefst zo "budgetvriendelijke" mogelijk?

  • #2
    Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

    Moet?


    Gaat met elke lichtbron, continu of flits. De afmeting van de lichtbron (lichtvormer) is bepalend voor de egaliteit.
    Aangezien een deur niet beweegt is de sluitertijd van minder belang. Werken met statief.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

      Ik zie totaal het nut niet in van continulicht hier.
      Wat je vooral nodig hebt is een grote lichtbron, krachtig moet die niet zijn maar wel BIGGG

      Ik weet niet of die deuren verplaatsbaar zijn of niet, is het enkel de deur of moeten de lijsten er ook bij?
      Dan zou ik eerder denken aan ofwel werken met 4 paraplus ofwel (nog beter) een soort softbox maken die extreem groot is.

      Hangt een beetje af van je opdracht of je die meerkost er terug uit kan verdienen.

      Maar het mag nie veel kosten lees ik, mss een setup buiten onder een afdak zou ook nog niet zo slecht werken hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

        De deuren staan in een toonzaal, belicht met spots. Maar die spots geven een lichte plekken op de deuren en ook de kleurtemperatuur is verschillend met het omgevingslicht.
        De spots uitschakelen geeft als gevolg dat sommige deuren, afhankelijk van hun positie (bij de ramen of in een donkere hoek) gedeeltelijk belicht worden door licht dat van buiten komt.
        De deuren zijn niet verplaatsbaar (de kassementen en omlijstingen moeten mee op de foto) en het zijn er nogal veel (zo'n 150).

        Wat zou het voordeel zijn van een flits(paraplu) t.o.v. een continulicht?

        Comment


        • #5
          Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

          A ok, nu hebben we een beter beeld.

          Ik denk dat je best met flitsen kan werken achter paraplus. Kwestie van de prijs te drukken en toch goed resultaat mogelijk te maken.

          Flitsen doe je omdat het licht zeer krachtig is en alle ander licht zal overstemmen. Licht van buiten is geen probleem, die spots kan je wel beter even uitzetten.
          Ik zou werken met 4 paraplus en er reportageflitsen in zetten. Camera op manueel, speed 250, iso 100, diafragma niet te klein F4 of zo en dan je paraplus zo opstellen dat het licht zo egaal mogelijk wordt (kruislings zetten)
          Om je belichting op orde te krijgen kan je dan spelen met de flitskracht van je flitsen ipv je diafragma te veranderen.

          Ik denk dat dat in die situatie de goedkoopste oplossing zal zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

            Niemand die mij een concreet type continu-licht kan aanraden?

            Of een flitsopstelling die kan dienen?
            Last edited by bielski; 14 september 2014, 12:07.

            Comment


            • #7
              Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

              Ik heb wel nog ergens een SB-800 liggen. Kan ik daar iets mee aanvangen, in combinatie met een paraplu of box?

              Comment


              • #8
                Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

                Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                Ik heb wel nog ergens een SB-800 liggen. Kan ik daar iets mee aanvangen, in combinatie met een paraplu of box?
                Absoluut, laat de spots uit en werk met flits en ISO om tot een resultaat te komen. Deuren zijn een vlak gegeven, dus F5,6 zou al prachtig zijn, op statief en met een flits die goed breed verdeeld wordt kan je dat zeker aan.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

                  ik geloof er niets van, een deur is groot hoor.
                  een gewoon persoon krijg je al moeilijk uitgelicht met een reportageflits en al zeker niet egaal
                  hier een voorbeeld met naar ik denk 1 studioflits (lees: duur) met softbox http://www.zelfbouwmarkt.be.... maar let eens op de schaduwen aan de scharnieren. amateurswerk.
                  Paraplu was beter geweest voor zachter licht (lees: minder schaduwen)

                  wat wel mogelijk is, maar dat is eigenlijk prutsen en moet je veel plaats voor hebben.
                  dan kan je je flits op grote afstand gaan plaatsen, kan ook met een sb800 en een plu voor maar je zal zo veel intensiteit verliezen dat je op hoog iso zal moeten werken. dan zal je licht meer egaal zijn over het oppervlak.
                  maar eigenlijk is da prutsen hoor. je sprak ook over mogelijks licht die van ander lichtbronnen komt en die zal dan wel een invloed hebben op je opname.
                  dus het zou een hele knoeiboel worden, niet doen.

                  maar ik heb zo een donker vermoeden dat je die 100 deuren moet schieten voor opname in een catalogus of website. ewel klop de eigenaar 1000 euro uit zijn gat, hij zal die snel terug verdienen, dont worry
                  Last edited by xafke; 14 september 2014, 22:41.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                    De deuren staan in een toonzaal, belicht met spots. Maar die spots geven een lichte plekken op de deuren en ook de kleurtemperatuur is verschillend met het omgevingslicht.
                    De spots uitschakelen geeft als gevolg dat sommige deuren, afhankelijk van hun positie (bij de ramen of in een donkere hoek) gedeeltelijk belicht worden door licht dat van buiten komt.
                    De deuren zijn niet verplaatsbaar (de kassementen en omlijstingen moeten mee op de foto) en het zijn er nogal veel (zo'n 150).

                    Wat zou het voordeel zijn van een flits(paraplu) t.o.v. een continulicht?
                    ik heb al veel gewerkt met binnen interieur . als je zuiver wilt werken (als er zoveel storende elementen zijn) moet alle licht uit, lange belichting op statief en werken zoals HDR , dus met meerdere foto"s. WB en belichting nadien makkelijker te bewerken en corrigeren in bewerkingsprogramma
                    Last edited by hypnomedi; 15 september 2014, 08:54.
                    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Continue licht voor egale, vlakke belichting?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
                      ik heb al veel gewerkt met binnen interieur . als je zuiver wilt werken (als er zoveel storende elementen zijn) moet alle licht uit, lange belichting op statief en werken zoals HDR , dus met meerdere foto"s. WB en belichting nadien makkelijker te bewerken en corrigeren in bewerkingsprogramma
                      Licht uit, dat sowieso. Maar het binnenvallende licht dat weerkaatst op de vloer, maakt dat de deuren onderaan veel lichter zijn dan bovenaan, of dat er deuren in tegenlicht staan, vandaar dat ik extra belichting nodig heb om dat weg te werken. HDR, daar blijf ik liever af wegens het fletse resultaat. Het design van de deuren moet er wel nog steeds uitspringen.

                      Ik heb ook al interieurfoto's genomen, maar daar draait het meer om sfeer, terwijl het hier eerder om een object gaat.

                      Comment

                      Working...
                      X