Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Coolpix 5700 en TeleConverters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Coolpix 5700 en TeleConverters

    De 5700 (en 8700) heeft twee tele converters voor de 35-280mm lens.
    De WC-E80 maakt er een breedhoek van 28 - 224mm
    De TC-E15ED maakt er een telelans van 52.5 - 420mm (in theorie want slechts het gedeelte 334- 420mm is bruikbaar, lager treed vigneting op.

    Wie heeft er praktische ervaring met deze converters ?

    Is het bijvoorbeeld een goed idee om de breedhoek constant op het toestel te laten en hem te gebruiken met het 28mm - 224mm bereik
    Of gebruik je hem enkel als je een 28mm opname wil nemen.

    Is de tele nog bruikbaar zonder statief ?

    Alle raadgevingen zijn welkom voor ik een van die dingen bestel want ze zijn toch vrij duur. (alle toch voor mijn spaarvarken).

    Thx







    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    'k Heb zowat dezelfde vragen maar ik kreeg daar geen antwoord op.
    Hopelijk wordt er op jouw berichtje gereageerd. Ik lees het wel.
    BD0282BE
    Nikon Coolpix 8700 + TC-E15ED + WC-E80 + SB-50DX http://users.pandora.be/geertvantveer/geertvantveer
    *Alle begin is moeilijk !*

    Comment


    • #3
      De converters van Nikon zijn relatief duur, maar ook goed. Ik heb goedkopere converters van derden gezien die ook minder presteerden. En ik heb zelfs een heel goedkope teleconverter gezien en het resultaat was dan ook, tja, héél goedkoop.

      Of het een goed idee is om de breedhoek constant te gebruiken hangt van je eigen fotografische eisen af. Wij hebben zowel de Nikon 5000 als de 5700 en ik vond al direct dat het een slimme zet was van Nikon om een '5000' uit te brengen met méér zoom (die 5700 dus), maar dat het dom/jammer was dat die niet met dezelfde groothoek begint. Concreet: Op de 5700 kom je met die WC op 28mm groothoek uit. Dat is niet echt superveel groothoek, maar het lijkt er al een beetje op (in elk geval meer groothoek dan de 5700 'kaal'). Met de 5000 en de converter kom ik op 19mm en dat zijn maar 9mm verschil, maar in het groothoekbereik is dat vrij veel. Bij tele maakt het nauwelijks uit of je nu 300 of 309mm hebt; maar 19mm of 28mm, dat scheelt een pak.

      Of de tele zonder statief bruikbaar is, hangt vooral van de omstandigheden af. Bij mooi weer buiten met een sluitertijd van 1/800s is dat natuurlijk geen probleem... Je verliest iets aan licht. Je kunt (ook afhankelijk van je eigen vaste hand) ongeveer aanhouden dat 1/300 - 1/400s met de tele zonder statief te doen moet zijn. En je hebt natuurlijk ook altijd nog je BSS

      Zoals ik in het begin al aangaf, zijn de eigen Nikon-converters niet echt de goedkoopste. Maar als je dan toch converters wilt aanschaffen, neem dan liever toch maar goede. Want goedkope converters die je wegens kwaliteitsgebrek nooit meer gebruikt, zijn uiteindelijk toch duurder...

      Comment


      • #4
        Heb twee jaar ervaring met de 5700 en WC-E80.

        Altijd zeer tevreden erover geweest en de combinatie maakte de mooiste foto's.
        De WC-E80 heb ik er altijd op laten zitten want het gaf de foto's juist datgene wat ik graag wilde.
        Een ander voordeel is dat je toestel plotseling lekker zwaar is en fantastisch in de hand ligt.

        Nadelen zijn er ook.
        Op je menu moet de instelling worden aangepast dus steeds bij het verwisselen instelling aanpassen.
        Met de WC-80 wordt het zoombereik teruggebracht naar 3x zoom.
        Met de WC-E80 werkt de interne flits niet goed. De foto is voor eenderde zwart. Dit komt omdat de groothoek gigantische afmetingen heeft en met de body deels voor de flitser staat. Oplossing is het gebruik van een externe flitser.
        De lensdop van de WC-E80 is een grote plastiek dop. Gemakkelijk maar onder iets warme omstandigheden erg onpraktisch. Bij temperaturen boven de 23 graden zet de plastiek dop uit en valt gewoon van de lens. Dus je moet de dop continu vasthouden of je camera steeds terug in de fototas doen. Om je nek laten hangen kan niet want die dop valt er steeds af. Ik hield de camera steeds in de hand en hield met de pink de dop tegen.

        Zover ik weet is bij gebruik van de teleconvertor geen zoom mogelijk. De 5700 gaat automatisch naat de uiterste zoomstand waarbij de teleconverter zijn werk doet maar zeker weten doe ik dit niet. Wilde twee jaar geleden namelijk ook een teleconvertor en stuite op dit probleem waarna ik afzag van aanschaf.

        Hopelijk kunnen jullie er wat mee.
        Groetjes



        Comment

        Working...
        X