Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterdruppel machine project

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waterdruppel machine project

    Hier de resultaten van de eerste test met een zelfgemaakte trigger.

    Ik had reeds enkele pogingen ondernomen om waterdruppels te fotograferen met simpele setups, zoals een zakje gevuld met water en dan gaatje inprikken, infuus, enz...

    Hiermee haalde ik wel resultaat, maar het was honderden foto's nemen op goed geluk, en de succes-rate lag laag. Iets van 1 foto op 150.

    Ik ben beginnen zoeken naar triggers. Time Machine, Camera Axe, en nog enkele andere zijn op de markt maar behoorlijk duur. (300-400 euro)

    Er is ook de Photoduino, maar niet in stock. Dus dacht ik, waarom niet zelf een trigger maken.

    Mijn buurman heeft net iets meer kennis van electronica en programmeren dan ik, dus het is een gezamenlijk project geworden.

    Totale kostprijs tot nu iets van een 70 euro.

    De apparatuur:

    Een arduino (Leonardo) met relais-bordje:




    Een magnetische klep gekoppeld aan het bordje:



    Meer heb je niet nodig, hier totaal setup:




    De camera of flash kan getriggerd worden door de arduino. Voor deze test werd de camera getriggerd en de flash remote verbonden met de camera.

    De arduino is via usb gekoppeld aan de pc waarop de zelfgeschreven software staat. De software laat toe de timings te veranderen op een eenvoudige manier.

    Wat we kunnen instellen:
    -Grootte druppel 1 (lengte in tijd dat klep open is in milli-sec)
    -Wachttijd voor druppel 2
    -grootte druppel 2
    -Wachttijd voor het triggeren van camera/flash
    -knop voor het starten van de sequentie. Dus de foto wordt genomen door een druk op een knop op de PC.

    In het begin was het een beetje spelen met de parameters, maar eenmaal we de juiste waarden vonden was elke foto er een van een botsing van 2 druppel. Het is heel consistent.

    Nu we weten dat het werkt moeten we een betere opstelling maken, andere achtergronden enz.

    Hier enkele voorbeelden. In totaal werden 137 foto's genomen. De eerste 100 voor het vinden van de parameters. Daarna was elke foto raak.








    Nu is het leuk om verder te gaan experimenteren. Andere vloeistoffen, kleuren, enz.
    Ook het aansluiten van andere triggers is mogelijk. Denk aan geluid (ontploffende ballon), licht (bliksem fotografie)
    laser, IR, timelapse, enz..
    Dan moet er nog wel wat extra software geschreven worden, maar dat is niet moeilijker dan wat we tot nu gedaan hebben.

    Koen

  • #2
    Re: waterdruppel machine project

    Knap gedaan.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: waterdruppel machine project

      waauw, da klinkt als veel denkwerk, wel ferm dat jullie zo'n technologie na kunnen bootsen hebben, ikzelf zou het geduld er niet voor hebben
      ben al nieuwsgierig hoe het met andere dingen zal zijn
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: waterdruppel machine project

        Complimenten. Eens alles onder controle beginnen met fundraising zou ik zeggen en zaakje opstarten.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: waterdruppel machine project

          Mooie uitwerking!
          D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

          Comment


          • #6
            Re: waterdruppel machine project

            Bedankt voor de comments.

            Hier nog enkele resultaten van een avondje experimenteren. Betere opstelling gemaakt en enkele kleuren gels toegevoegd aan de flashes.
            Nadien heb ik een beetje zeep toegevoegd aan het water reservoir in de hoop hogere splashes te krijgen, maar dit werkte duidelijk niet. Na het toevoegen van de zeep, geen enkele splash meer kunnen nemen. Of er ging iets mis, of de zeep verziekt de zaak. Volgende keer terug beginnen met water en verder experimenteren met andere additieven. Melk is wss ook een goede optie.







            Comment


            • #7
              Re: waterdruppel machine project

              knap en kleur erg mooi.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: waterdruppel machine project

                Die 2e is prachtig!
                Kan je misschien nog iets doen aan de reflexie? Ik denk dat ik uw gezicht zie :-)
                D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

                Comment


                • #9
                  Re: waterdruppel machine project

                  We zijn nog in volledige experimentele fase (zal wss nooit stoppen).
                  Er moet nog veel verbeterd worden........

                  Comment


                  • #10
                    Re: waterdruppel machine project

                    Oorspronkelijk geplaatst door koen330 Bekijk bericht
                    ...........................................
                    Nadien heb ik een beetje zeep toegevoegd aan het water reservoir in de hoop hogere splashes te krijgen, maar dit werkte duidelijk niet.
                    Probeer eens met een hogere watertemperatuur. Dat wijzigt de viscositeit en het soortelijk gewicht.
                    (ijs)-Koude druppel, warm bad ?
                    Of het veel effect heeft op de foto weet ik niet? Maar er zou verschil moeten zijn.
                    My 2€.

                    Omdat jullie technisch onderlegd zijn : http://www.engineeringtoolbox.com/wa...ity-d_596.html
                    Last edited by Skitch; 6 september 2014, 13:31. Reden: Tabel bijgevoegd.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: waterdruppel machine project

                      Oeps! Vergeten :
                      Prachtige foto's.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: waterdruppel machine project

                        Het wordt een leuk projectje.

                        Hier een update va het programma.



                        Het wijst eigenlijk zichzelf uit.
                        -In SOLENOID/VALVE stel je de timings in om de druppel(s) te genereren.
                        -In CAMERA stel je de delay in voor de cameratrigger.
                        -De buttons in de het groene of blauwe vlak starten de sequentie om 1 of 2 druppels te genereren en de camera of flash te triggerren.
                        - De testrange zal veranderd worden (pending)

                        -Het leukste van alles. Het gele vlak. Hier kan je sequenties maken:
                        repeat: het aantal opnamen,
                        delay: tijd tussen de opnamen,
                        en dan kies je welke parameter(s) je wil laten veranderen met de ingestelde waarden.

                        Stel alles in en "sit back and watch".

                        Een voorbeeld van de sequentie-mode. Hier werd de shutter delay veranderd met 1ms. Het zijn wel degelijk andere druppeltjes en niet een opname met high speed camera. Je kan zien hoe consequent het geheel is.
                        (waterdruppels in een glas melk)




                        Comment


                        • #13
                          Re: waterdruppel machine project

                          Sjieke dinges! Ferm!
                          If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                          Comment


                          • #14
                            Re: waterdruppel machine project

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen330 Bekijk bericht
                            Het wordt een leuk projectje.
                            ........................................
                            .......................................
                            Een voorbeeld van de sequentie-mode. Hier werd de shutter delay veranderd met 1ms. Het zijn wel degelijk andere druppeltjes en niet een opname met high speed camera. Je kan zien hoe consequent het geheel is.
                            ...............................
                            Prachtig speelgoed.
                            Dat gaan buitengewone foto's worden.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: waterdruppel machine project

                              Hehe, het blijft leuk.

                              De actie getrokken met een 2e camera.

                              De hoofdcamera die eigenlijk de foto van de druppel maakt, staat links in beeld. Je kan net nog de lens zien.



                              Koen

                              Comment

                              Working...
                              X