Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De mosselquiz.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De mosselquiz.

    Misschien goed om eens enkele vooroordelen recht te zetten.


  • #2
    Re: De mosselquiz.

    6 op 7 juist !
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: De mosselquiz.

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      6 op 7 juist !
      Hier idem, had de bereidingstijd fout.

      Comment


      • #4
        Re: De mosselquiz.

        De tijd had ik goed; 't is erg kort, trouwens.
        Ik dacht dat ze niet zo goed voor de gezondheid waren, ivm cholesterol, en heb nog nooit een dichte mossel (na koken) proberen te openen om alsnog op te eten.
        Gevolg: 5/7, maar weer wat bijgeleerd!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: De mosselquiz.

          Mosselen kun je ook goed levend (dus zonder koken eten) hoewel 10 minuten voldoende is kook ik ze 15 minuten om dat ook de groenten goed gaar moet zijn.
          Ik wil er geen bier en kruiden door heen, daar bederf je de smaak van de mossel mee. Dat vind ik overigens ook van andere gerechten waar ze wijn of andere drank doorheen knoeien.
          Van een kapotte mossel wordt je niet ziek wel van een bedorven mossel, meestal bedorven omdat deze al lang dood is. Een van de manieren wanneer je twijfelt of een mossel dood is doe je door te tikken op de schelp omdat hij dan zijn spieren samentrekt waardoor je een piep hoort en of de schelp iets samentrekt.
          Wanneer er een bedorven mossel tussen zit tijdens het koken kun je meestal alles weggooien, alleen al door de stank.

          Comment


          • #6
            Re: De mosselquiz.

            Alles goed beantwoord = 7 op 7
            Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
            Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

            BD0460BE

            Comment


            • #7
              Re: De mosselquiz.

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Mosselen kun je ook goed levend (dus zonder koken eten) hoewel 10 minuten voldoende is kook ik ze 15 minuten om dat ook de groenten goed gaar moet zijn.
              Ik wil er geen bier en kruiden door heen, daar bederf je de smaak van de mossel mee. Dat vind ik overigens ook van andere gerechten waar ze wijn of andere drank doorheen knoeien.
              Van een kapotte mossel wordt je niet ziek wel van een bedorven mossel, meestal bedorven omdat deze al lang dood is. Een van de manieren wanneer je twijfelt of een mossel dood is doe je door te tikken op de schelp omdat hij dan zijn spieren samentrekt waardoor je een piep hoort en of de schelp iets samentrekt.
              Wanneer er een bedorven mossel tussen zit tijdens het koken kun je meestal alles weggooien, alleen al door de stank.
              Wij hebben ooit drie kilo kunnen weggooien. Hoe langer ze op het vuur stonden hoe meer het naar petroleum/olie begon te ruiken .
              Omdat ik toch wou weten wat de oorzaak was, heb ik buiten alle mosselen aan een keuring onderworpen.
              In één van de mosselen die nog half gesloten was zal een bolletje, ter grootte van een erwt, TEER .

              Comment


              • #8
                Re: De mosselquiz.

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                .......................................
                In één van de mosselen die nog half gesloten was zal een bolletje, ter grootte van een erwt, TEER .

                Recent Belgisch onderzoek toonde aan dat Noordzeemosselen gemiddeld één deeltje microplastic per gram vlees bevatten.

                De bron !
                'k Vraag me soms af wat wij allemaal eten...
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: De mosselquiz.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  De bron !
                  'k Vraag me soms af wat wij allemaal eten...
                  T'ja Skitch dan moet het ook nog bewezen worden dat het kwaad kan hé, blijkbaar weten zij het ook niet.

                  misschien klein genoeg zijn om levende cellen binnen te dringen en ook hier mogelijks de werking ervan te verstoren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: De mosselquiz.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    T'ja Skitch dan moet het ook nog bewezen worden dat het kwaad kan hé, blijkbaar weten zij het ook niet.
                    Inderdaad.
                    Want er zijn niet slechts ons voedsel uit de zee. Er zijn ook de dingen die we gewoon zijn.
                    Voorbeeld : Mijn tandenborstel verslijt. Waar is die plastic naartoe ? En dat is al meer dan 60 jaar dat het duurt.
                    Al het fijne onzichtbare stof dat we thuis inademen en dan soms doorslikken. Dat stof bevat ook kunststof vezels van onze kleding, gordijnen, meubilair.
                    En toch worden we ouder..... met de jaren.
                    EDIT:
                    Terug naar de mosselen. In het seizoen komt dat hier twee à drie keer per week op tafel. En mijn laatste cholesterol was heel laag
                    PS: Zowel de mosselen als de olijfolie komen uit de Aldi.
                    PS 2: Ik denk nu efkens aan al die BIC's die ik in de school half opgegeten heb. Meestal blauwe.
                    Last edited by Skitch; 5 september 2014, 13:53. Reden: Terug naar de mosselen. + PS +PS 2
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: De mosselquiz.

                      6/7 - alleen die over de sluitspier mis

                      Mosselen gezond ? Tja, volgens www.mosselen.nl wel hé
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: De mosselquiz.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        6/7 - alleen die over de sluitspier mis

                        Mosselen gezond ? Tja, volgens www.mosselen.nl wel hé
                        Maar keurslager.be vind dan weer een stukje ham gezond.

                        En McDonalds zal zeggen dat zij hamburgers gezond zijn.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: De mosselquiz.

                          1/7.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: De mosselquiz.

                            Bouk en dat voor ene die tegen het water woont of erop lol

                            Maar niet getreurd ik had maar 3 op 7 lol


                            PS wist je dat de Belgen veel meer mosselen eten dan de Nederlanders?
                            Jullie vangen ze en wij eten ze wel op dus bron van inkomen nu de grenzen met Rusland dichtgaan
                            Begin maar al ze te vangen he en ze een voor een te kuisen en wij (ik) zal ze wel opeten en de rekening stuur je maar naar Brussel
                            Last edited by Bompie; 6 september 2014, 13:59.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De mosselquiz.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                              Bouk en dat voor ene die tegen het water woont of erop lol

                              Maar niet getreurd ik had maar 3 op 7 lol
                              had alleen de laatste goed.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X