Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

    Ik wil een nieuw fototoestel kopen ter vervanging van mijn Nikon D90. Ik wil ook mijn 18-200 lens vervangen, omdat die niet meer scherp stelt.
    Welke Nikon komt hiervoor in aanmerking? En welke lens?
    Ik wil geen zwaarder (in gewicht) of professioneler toestel. Dit is semi-pro en dat is voldoende.
    Biedt de Sony alpha reeks een goed alternatief voor Nikon? En wat is het verschil tussen Nikon, Sony en, waarom niet, Canon?

  • #2
    Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

    Mijn Nikon DSLR heb ik weggedaan en een Sony A6000 systeem camera gekocht. Dit een uitstekende camera, werkt snel,
    heeft dezelfde sensor als de Nikon, maar is kleiner en lichter.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

      wat voor fotografie?
      budget?
      vereisten?
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

        D7000 of 7100? deze zijn denk ik een tikkeltje zwaarder dan de d90. Wat de lens betreft, wat zijn je 'eisen'?

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

          Canon 70D is zeer gelijkaardig in bediening aan de D90 van Nikon (zelfde marktsegment)
          De firmware van Canon vind ik meer gelikt dan bij Nikon, er is beter over nagedacht.
          Dat terzijde...

          Jou camera is eigenlijk zo slecht nog niet hoor, maar die lens is zeker niet het beste wat je er op kan monteren.

          Nu is de vraag wat wil je doen ermee en wat is je budget want dat zal de keuze in lenzen vooral bepalen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

            Alvast bedankt voor deze reacties. Wat voor fotografie? Reisfotografie. (voor kranten en tijdschriften). Moet dus polyvalent zijn, niet te zwaar, handig. (Heb geen sterke rug, dus liever licht gepakt.) Moet vaak heel snel werken. En telkens in heel andere omstandigheden. Binnen, buiten, portret, landschap, close-up... In enkele minuten tijd. Vandaar mijn keuze voor een 18-200. Ik heb ook een 10-24. Budget? Geen duizenden euro's voor lenzen. En lenzen die op de D90 kunnen, als ik bij Nikon blijf.

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

              body met mogelijkheid tot snelle aanpassingen zal vlug een d7100, of na fotokina de opvolger (is nie lang meer) zijn...
              in ieder geval zul je veel verbeteren met een recent toestel in de hoge iso's en bedienings-gemak.
              voor uw reisfotografie met lichtgewicht gerief, tja een nikon 18-200 misschien met nog een prime erbij (met een 18-200 boet je toch aan kwaliteit in hoor tov 2 lenzen met korter zoombereik, en lichtsterkte!)
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                Als je lenzen wil blijven gebruiken van op de D90 (DX) zal je toch bij Dx formaat 'moeten' blijven. Ik dacht dat er toch nog inderdaad iets nieuws op komst was voor photokina, dus dan heb je weer een keuze minder of misschien een kleine prijsdaling van reeds bestaande modellen. een 35 of 50mm prime zijn leuke lichte lensjes die geweldige kwaliteit geven. Dit is natuurlijk geen vervangen voor 18-200. Gebruik je het volledig bereik van deze 18-200? Anders is dit misschien zelfs niet nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                  Ik zou voor de logische opvolger gaan de d7X00. Ik stond op het punt om een D7100 te kopen toen me een recente D700 met weinig clicks werd aangeboden voor minder dan een nieuwe D7100 waardoor het het een D700 is geworden maar in gewicht is dat direct een groot verschil. Naast het eventueel gebruik van accessoires en lenzen is het gelijklopen van de menustructuren ook een voordeel als je bij Nikon blijft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Yellow Submarine Bekijk bericht
                    Alvast bedankt voor deze reacties. Wat voor fotografie? Reisfotografie. (voor kranten en tijdschriften). Moet dus polyvalent zijn, niet te zwaar, handig. (Heb geen sterke rug, dus liever licht gepakt.) Moet vaak heel snel werken. En telkens in heel andere omstandigheden. Binnen, buiten, portret, landschap, close-up... In enkele minuten tijd. Vandaar mijn keuze voor een 18-200. Ik heb ook een 10-24. Budget? Geen duizenden euro's voor lenzen. En lenzen die op de D90 kunnen, als ik bij Nikon blijf.


                    De opvolger van de D90 is de D7100. Ben je tevreden van 18-200???? Dan ga je voor deze combinatie.
                    Die 18-200 is veel beter dan wat er wordt beweerd op diverse forums. Ik heb ze zelf, de eerste generatie en ben er zeer tevreden over. Ondanks dat ik andere en veel betere lenzen bezit zijn mijn beste opnames met deze lens (of met de FF-versie de 28-300) gemaakt. Waarom? Omdat dit zo een slechte lens is? Zeker niet, alleen maar het gebruiksgemak en niet steeds te moeten verwisselen van lens. Maar, ga in elk geval voor de Nikonversie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                      Gebruiksgemak doet me inderdaad de voorkeur geven aan de 18-200.
                      Wat is het verschil tussen de 18-200 en de FF 28-300? Passen beiden op de D7100?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yellow Submarine Bekijk bericht
                        Alvast bedankt voor deze reacties. Wat voor fotografie? Reisfotografie. (voor kranten en tijdschriften). Moet dus polyvalent zijn, niet te zwaar, handig. (Heb geen sterke rug, dus liever licht gepakt.) Moet vaak heel snel werken. En telkens in heel andere omstandigheden. Binnen, buiten, portret, landschap, close-up... In enkele minuten tijd. Vandaar mijn keuze voor een 18-200. Ik heb ook een 10-24. Budget? Geen duizenden euro's voor lenzen. En lenzen die op de D90 kunnen, als ik bij Nikon blijf.
                        Zoals rudimaes zegt, de A6000 met Tamron 18-200 en je bent vertrokken. Is ook geschikt voor actie/sport en is heel veelzijdig en compact. Een goede keus volgens mij.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera kiezen om een Nikon D90 te vervangen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yellow Submarine Bekijk bericht
                          Gebruiksgemak doet me inderdaad de voorkeur geven aan de 18-200.
                          Wat is het verschil tussen de 18-200 en de FF 28-300? Passen beiden op de D7100?
                          De ene is een 18-200, de andere een 28-300. Beide passen op een D7100 maar met de 28-300 heb je niets van breedhoek op een D7100.
                          De 28-300 is groter en zwaarder en is eigenlijk gemaakt voor een fullframe.

                          Comment

                          Working...
                          X