Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon D70] Onderbelichtte foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Nikon D70] Onderbelichtte foto's

    Ik ben gisteren (17-07-2004) voor de eerste maal met m'n nieuwe D70 + Nikkor 18-70mm op stap gegaan in de Antwerpse Haven...

    Ik heb er genoeg foto's genomen ... maar wat me opviel, is dat de meesten (+/- 80%) onderbelicht zijn ... Hoewel ze er voor de rest best tof uitzien ...

    In PS valt het te corrigeren, maar dan moet ik soms ook aan scherpte ed. inboeten...

    Ik heb de meeste foto's in auto- of P-stand getrokken ...

    Ik heb dezelfde avond op een feestje ook foto's getrokken en ondanks het gebruik van de flitser (SB600) had ik hetzelfde probleem...

    Ik zal morgen 2 voorbeelden posten met hun exif....

    Wat doe ik verkeerd? Ik heb dat nooit voorgehad met m'n E10...

    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

  • #2
    Hoi,

    Oppassen met die matrix meting denk ik... Als je foto's maakt waar 1/3 of meer fel witte wolken opstaan zal je foto's bekomen die aan de donkere kant zijn... Maar de wolken zullen niet overbelicht zijn ... Is altijd compromissen zoeken hoor...

    Probeer volgende keer eens center weighted of zelfs spot-meting...

    Mvg,
    Johan
    ______________________________________
    Johan Leuyckx
    Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
    www.leuyckx.be

    Comment


    • #3
      Hallo Bizzeke
      Ik heb de Nikon D100 en ook die belichtonder,wat mij uitgelegt is,is dat nikon dat bewust doet omdat je beter onder dan over belichte foto,s kan hebben, en omdat het toch zo is dat je met een dslr toestel de foto moet bewerken in een of ander software bv photoshop,
      dus hou goed je histogram in de gaten,hoop dat je hier wat aan hebt
      groetjes NoName
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        NoName:

        Ik kan er best inkomen dat ie de foto's een beetje onderbelicht ...

        maar sommige foto's waren zo donker dat je niet meer kon zeggen dat het een zonnige dag was ... of dat er een flits gebruikt werd ... vandaag 1maal thuis zal ik 2 voorbeelden posten...

        Ligt het soms aan de techniek?

        Ik ben hier terug aan het leren is wel tof
        [Nikon D5100 & Nikon D70]
        [Yves en Liesbeths blog Resort]

        Comment


        • #5
          Originally posted by Bizzeke
          NoName:

          Ik kan er best inkomen dat ie de foto's een beetje onderbelicht ...

          maar sommige foto's waren zo donker dat je niet meer kon zeggen dat het een zonnige dag was ... of dat er een flits gebruikt werd ... vandaag 1maal thuis zal ik 2 voorbeelden posten...

          Ligt het soms aan de techniek?

          Ik ben hier terug aan het leren is wel tof
          Ben ik weer
          Denk dat het een klein beetje aan je techniek ligt
          probeer eens om diversen meetsystemen te testen,mijn toestel staat bijne altijd op Centermeting,diafragma voorkeur, ik wil zelf de scherptediepte bepalen,en soms sluitertijd, ik maak nooit een foto op P of op auto.En wel de histogram in de gaten houden,kan je een foto plaatsen die zo uit de camera komt of emailen misschien kan ik je dan nog verder helpen
          Groetjes NoName
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by NoName
            Originally posted by Bizzeke
            NoName:

            Ik kan er best inkomen dat ie de foto's een beetje onderbelicht ...

            maar sommige foto's waren zo donker dat je niet meer kon zeggen dat het een zonnige dag was ... of dat er een flits gebruikt werd ... vandaag 1maal thuis zal ik 2 voorbeelden posten...

            Ligt het soms aan de techniek?

            Ik ben hier terug aan het leren is wel tof
            Ben ik weer
            Denk dat het een klein beetje aan je techniek ligt
            probeer eens om diversen meetsystemen te testen,mijn toestel staat bijne altijd op Centermeting,diafragma voorkeur, ik wil zelf de scherptediepte bepalen,en soms sluitertijd, ik maak nooit een foto op P of op auto.En wel de histogram in de gaten houden,kan je een foto plaatsen die zo uit de camera komt of emailen misschien kan ik je dan nog verder helpen
            Groetjes NoName
            zal ik vanavond zeker doen .. ben nu op het werk en heb de foto's niet bij de hand ...
            [Nikon D5100 & Nikon D70]
            [Yves en Liesbeths blog Resort]

            Comment


            • #7
              Zoals Noname zegt belicht ook de D100 standaard onder maar dit is helemaal geen probleem.Straffer nog,als 't zonneke schijnt zet ik de camera nog op -0.3 of -0.7 om geen uitgebrande delen te hebben en nadien trek ik in Nikon Capture deze foto's perfekt op.(persoonlijk krijg ik mijn foto's beter "getuned" met de Nikonsoftware dan met photoshop.Maar dat is mijn persoonlijke smaak).Dus ik vermoed ook dat je wel degelijk "technische" foutjes maakt.

              Lees en herlees je handleiding met je camera bij de hand.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrunner
                Zoals Noname zegt belicht ook de D100 standaard onder maar dit is helemaal geen probleem.Straffer nog,als 't zonneke schijnt zet ik de camera nog op -0.3 of -0.7 om geen uitgebrande delen te hebben en nadien trek ik in Nikon Capture deze foto's perfekt op.(persoonlijk krijg ik mijn foto's beter "getuned" met de Nikonsoftware dan met photoshop.Maar dat is mijn persoonlijke smaak).Dus ik vermoed ook dat je wel degelijk "technische" foutjes maakt.

                Lees en herlees je handleiding met je camera bij de hand.
                Alvast bedankt voor je reactie ... ik zal zeker nog veel terug moeten oefenen ... Ik was al fier dat ik mooie pics met m'n E10 kon maken, maar als ik dien D70 getemd heb zal ik nog trotser kunnen zijn van mijn foto's
                [Nikon D5100 & Nikon D70]
                [Yves en Liesbeths blog Resort]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roadrunner

                  nadien trek ik in Nikon Capture deze foto's perfekt op.(persoonlijk krijg ik mijn foto's beter "getuned" met de Nikonsoftware dan met photoshop.
                  Lees en herlees je handleiding met je camera bij de hand.
                  In Nikon Capture regel ik verder ook mijn E.V waarde en daarna ga ik naar photosoep
                  D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                  www.langenacker.nl

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by NoName

                    In Nikon Capture regel ik verder ook mijn E.V waarde en daarna ga ik naar photosoep
                    Ik gebruik enkel PS nog als ik iets moet wegclonen,zwartwitomzetting...Voor de rest enkel nog Nikon Capture en de resultaten zijn vlotter en natuurlijker (en ja,heb hetzelfde profiel in PS geladen als in Capture en beeldscherm )

                    Ik heb me zelf een extra tool palette gemaakt en in volgorde staan daar:White balance/advanced RAW/Color booster/digital DEE/curves/color balance/size-resolution.In deze volgorde bewerk ik ook mijn NEF's en dan heb ik geen photoshop meer nodig in de meeste gevallen.Ik fotografeer steeds in RAW (geen compressed RAW) en nooit in JPEG.JPEG vind ik zonde want je gebruikt de mogelijkheden van het toestel niet.

                    Verder heb ik bijna alles af staan (scherpte,contrast...)in de camera om zoveel mogelijk details vast te leggen.Beetje meer werk nadien maar het loont.
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11

                      Ik prefereer een juiste lichtmeting boven PS truuks...

                      In nikon capture de belichting optrekken als je in raw werkt vind ik persoonlijk wel ok... Dit is als het ontwikkelen in analoge toestanden waar je een iso 100 film opwerkt tot een 200 bv...

                      Groeten,
                      Johan
                      ______________________________________
                      Johan Leuyckx
                      Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                      www.leuyckx.be

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jleuyckx

                        Ik prefereer een juiste lichtmeting boven PS truuks...

                        In nikon capture de belichting optrekken als je in raw werkt vind ik persoonlijk wel ok... Dit is als het ontwikkelen in analoge toestanden waar je een iso 100 film opwerkt tot een 200 bv...

                        Groeten,
                        Johan
                        Wat ik bedoel met(In Nikon Capture regel ik verder ook mijn E.V waarde)dan bedoel ik dat om finetunning uit te voeren,dus ik probeer wel zo veel mogelijk ter plekke een juiste belichting te maken,en ik denk dat roadrunner dat ook zo bedoeld,ik ben het wel met je eens (Ik prefereer een juiste lichtmeting boven PS truuks) mooie hobby he!!
                        Groetjes NoName
                        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                        www.langenacker.nl

                        Comment


                        • #13
                          Enkele voorbeeldjes




                          70mm
                          1/3200 s.
                          F/4.5
                          Spot metering
                          No Flash
                          Light Source unknown





                          18mm
                          1/1600 s.
                          F/4
                          Spot metering
                          No Flash
                          Light Source unknown
                          [Nikon D5100 & Nikon D70]
                          [Yves en Liesbeths blog Resort]

                          Comment


                          • #14

                            Inderdaad... D70 maakt hier wel de juiste beslissing hoor... Kan je in nikon capture bijlichten...

                            In geval van veeel zon en witte oppervlaktes zoek je dan best een gemiddelde grijswaarde om de lichtmeting op uit te voeren (gras werkt hier heel goed voor)...

                            Ook eens nadat je de foto genomen hebt het histogram bekijken op je D70 (toch in zulke omstandigheden)...
                            ______________________________________
                            Johan Leuyckx
                            Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                            www.leuyckx.be

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jleuyckx

                              Inderdaad... D70 maakt hier wel de juiste beslissing hoor... Kan je in nikon capture bijlichten...

                              In geval van veeel zon en witte oppervlaktes zoek je dan best een gemiddelde grijswaarde om de lichtmeting op uit te voeren (gras werkt hier heel goed voor)...

                              Ook eens nadat je de foto genomen hebt het histogram bekijken op je D70 (toch in zulke omstandigheden)...

                              En hoe moet ik het histogram juist interpreteren?

                              Sorry ik bweet nog niet zo veel ... en nu leer ik pas toffe dingen
                              [Nikon D5100 & Nikon D70]
                              [Yves en Liesbeths blog Resort]

                              Comment

                              Working...
                              X