Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste huwelijk fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste huwelijk fotograferen

    titel zegt het zelf, goede vrienden van mij hebben mij de ooit onvermijdelijke vraag gesteld om hun huwelijk te fotograferen.

    een paar van hun voorwaarden zijn zo min mogelijk poseren (reportage-stijl),
    zo veel mogelijk de sfeer op de plaat leggen,
    en hier en daar een foto met krappe DOF
    en dit zonder een shoot te doen in de namiddag, dus burgerlijke trouw + receptie én feest

    heb nu nog 7 maanden de tijd om mij voor te bereiden (en hier vragen te stellen )

    materiaal staat in m'n handtekening + nog 3 tassen (statief niet nodig door ontbreken shoot)
    en 2de body (d3200)

    1) zou nog een flitser moeten aanschaffen (en mee leren werken),
    dacht aan : nikon sb 700 nieuw of metz mecablitz 44af1 (helft van de prijs sb700)

    2) denk en hoop dat mijn lenzen zullen volstaan (geen 1.4 -lenzen....)

    3) zou ook nog kunnen d600 of 800 + 24/70 2.8 of 35mm 1.4 kunnen huren voor een +/- 120euro/weekend,
    eerder d600 denk ik dan omdat de meeste controls dezelfde zijn als mijn d7100

    4) verder denk ik aan een grip +extra batterij, extra sd-kaartjes, een goeie riem

    graag hoore ik jullie bedenkingen/raad
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: eerste huwelijk fotograferen

    Misschien nog een objectief met wat meer zoom, zodat je ongezien foto's kan nemen. Hierdoor kan je heerlijk spontane foto's krijgen!

    Voor de rest heb je al heel wat materiaal. Misschien dat een flits inderdaad handig kan zijn...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: eerste huwelijk fotograferen

      objectief met meer zoom is momenteel beetje buiten financieel bereik aangezien die ook lichtsterk moet zijn... dit zal toekomstmuziek zijn
      flitser (welke??) denk ik dat een must ga zijn... wil een veelzijdig exemplaar die ook off-camera gebruikt kan worden sb700? metz?

      en de eventuele huur van een full frame als 2de camera blijft ook door mijn gedachten dwalen.... (kan ik eindelijk zelf eens genieten van de kwaliteit die deze voortbrengen, vooral bokeh-gewijs dan)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: eerste huwelijk fotograferen

        Je zou dat objectief ook kunnen huren?

        Comment


        • #5
          Re: eerste huwelijk fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
          Je zou dat objectief ook kunnen huren?
          dat zou idd kunnen, maar dan ook meteen met een d600 eraan vast
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: eerste huwelijk fotograferen

            zit een beetje op m'n honger, had nl. véél tips/commentaar verwacht (toch al 350views)
            er zijn er toch veel op bd die al huwelijken gedaan hebben??

            full frame voor een weekend + 70-200 f2.8 lens huren aan te raden of eerder af te raden?
            welke FF dan? d600 (zelfde controls) of zitten de knoppen niet veel anders bij d800?

            welke andere accessoires zouden jullie me aanraden (of die ik opsomde die eerder overbodig zijn)
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: eerste huwelijk fotograferen

              Met een SB700 op je D7100 heb je een zeer propere set om een vriendendienst te fotograferen.
              Als je met dit geen goede foto's kan maken, heeft het ook geen zin om ook maar ooit een FF te kopen of te huren die je eigenlijk niet kent.
              Ook al liggen de knoppen zeer gelijklopend met de D7100 het blijft een andere camera.
              Een andere look and feel,
              Koop die SB700 en leer daar 7mnd. mee werken, je 17-50 zal veel op staan.
              Zeker als er niet echt een reportage gefotografeerd wordt is dit geen enkel probleem.
              succes.
              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

              Comment


              • #8
                Re: eerste huwelijk fotograferen

                Ik zou toch voor een 70-200 of een sigma 50-150 zoeken, het afwisselen van een tele en je 17-50 gaat dat zal je reportage veel meer dynamiek geven. Die sigma kost een +/-500, dan heb je een set die overeenkomt met een 24-70 en 70-200 op FF waar je ook achteraf veel plezier aan zal beleven.
                Ik heb me een nissin di700 als flits gekocht en daar ben ik wel erg tevreden van.
                Ga ook al eens wat test shots nemen in de kerk, om het licht en de licht invallen in te schatten.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste huwelijk fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                  Als je met dit geen goede foto's kan maken, heeft het ook geen zin om ook maar ooit een FF te kopen of te huren die je eigenlijk niet kent.
                  Ook al liggen de knoppen zeer gelijklopend met de D7100 het blijft een andere camera.
                  Een andere look and feel
                  is net voor die andere look and feel (zeker de beperkte dof) dat ik hem als 2de body erbij zou nemen ipv. mijn oudste zoon zijn d3200
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste huwelijk fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Ik zou toch voor een 70-200 of een sigma 50-150 zoeken, het afwisselen van een tele en je 17-50 gaat dat zal je reportage veel meer dynamiek geven. Die sigma kost een +/-500, dan heb je een set die overeenkomt met een 24-70 en 70-200 op FF waar je ook achteraf veel plezier aan zal beleven.
                    Ik heb me een nissin di700 als flits gekocht en daar ben ik wel erg tevreden van.
                    Ga ook al eens wat test shots nemen in de kerk, om het licht en de licht invallen in te schatten.
                    een zoomlens kopen (vanaf 500euro) zie ik nu op deze moment niet zitten, gewoon omdat ik ze voor niets anders dan de trouw zou gebruiken...
                    maar ik begin ook te denken dat ik niet zonder zal kunnen (veel research aant doen )
                    dus huren wordt de beste optie (65euro valt wel mee voor een weekend)
                    kerkelijke trouw zit er niet bij, enkel burgerlijk, idd eens het licht daar gaan bezien + in de feestzaal, want daar heb ik ook nog niet geweest...
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste huwelijk fotograferen

                      Vandaar dus he.
                      De burgerlijke trouw duurt 12,5 minuut, geen tijd om van body of lens te wisselen.
                      Alles met je 17-50 die op je D7100 een beeldhoek geeft van ongeveer 24-70
                      Geloof me in het gemeentehuis ben je helemaal niks met een 200mm.
                      En kerkelijk huwelijk dat is iets anders, een buiten reportage helemaal mee eens.
                      Mijn tip is dus ga voor die SB700 die je eventueel later met CLS of camera kunt aansturen.
                      Spaar door voor een goede lens. Nikon 70-200 F4 met 4 stops beeldstabilisatie bijvoorbeeld. f2,8 als je de centen hebt (2x de prijs van de F4)
                      Koop geen glas dat halfvol is. haha
                      Dat is een investering een nieuwe body is dat niet.
                      Je D7100 is amper een jaar oud, toen misschien beter de stap naar FF gezet.
                      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste huwelijk fotograferen

                        Ik zou mij in de eerste instantie niet druk maken om extra materiaal.
                        Organiseer met wat figuranten en/of het koppel oefensessies en simuleer alle acties.
                        Dan kan je

                        1. nog bepalen wat er ontbreekt
                        2. dan heb je het gebeuren al een beetje in de vingers
                        3. het koppel weet wat kan en wat niet kan
                        4. Ipv huren - occasie kopen en voor dezelfde prijs terug wegdoen
                        5. Presentatie en levering zijn minstens zo belangrijk
                        6. Kwaliteit gaat over kwantiteit
                        7. De conclusie kan zijn dat het niet lukt of te veel kost -> dat moet je in de limiet ook durven zeggen
                        8. Laat ze delen in de kosten / dan heb je eroook wat aan.




                        YMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste huwelijk fotograferen

                          vergeet je kaartje niet in je toestel te stoppen.
                          en wis de boel niet per ongeluk.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste huwelijk fotograferen

                            bedankt voor de reacties en raad!
                            @ fotografieljakim:
                            als ik die zoomlens nu niet voor de trouw nodig heb, ga ik ze zeker niet kopen op een crop-camera want heb ze voor niets anders nodig
                            net 2de hands flitser aangekocht die ik nu aan het ontdekken ben
                            FF ipv. d7100 was kreeg ik thuis zéker niet verkocht

                            @nerdifant :
                            zou inderdaad eens een shoot aangaan met een kennis die langs de trouwlocaties zal passeren
                            iets als een FF mét lens occasie kopen voor dan weer te verkopen gaat over veel geld en blijft toch vriendendienst,
                            die zoals al afgesproken deels vergoed zal worden (materiaalkost)

                            @bouk:ga wat extra kaartjes aanschaffen en er kunnen er 2 tegelijk in de camera wat voor dit werkje perfect is!

                            verder ben ik aan't twijfelen voor de cursus "photofacts fotoacademy" aan te gaan voor mijn nabewerking te verbeteren enz...
                            "probleem" is dat lightroom behoorlijk vlot gaat en het enkel photoshop zou zijn waar ik echt nog wat vorming kan gebruiken (zijn er al voldoende modules voor dit, net gestart...?)
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste huwelijk fotograferen

                              enkele maanden verder, d7100 met alle dx-lenzen verkocht doordat ik een tweedehands d800e kon kopen voor de juiste prijs
                              trouw-gear zal zoals in m'n handtekening zijn met eventueel nog een 85mm f1.8 prime erbij + de d3200 van m'n oudste zoon

                              daar na een vorig gesprek met de trouwers nog duidelijker werd wat ze graag zien
                              werd er toch tijd vrijgemaakt voor een shoot in de namiddag (niet alle soort beelden kun je in reportage stijl nemen/bekomen)

                              vroeg me toch iets af....
                              kun je zelf 18%-grijskaartjes afprinten op fotopapier en hier en daar in de foto's laten verschijnen (onopvallend)
                              om in de nabewerking zeer gemakkelijk en vooral vlot tot goede witbalans te komen in de verschillende moeilijke indoor foto's
                              of zou dit geen accuraat/ideaal hulpmiddel zijn?
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X