Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lourdes - te doen voor fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lourdes - te doen voor fotografie?

    Volgende week zitten wij een weekje in de Hoge Pyreneeën, 25 km van Lourdes.
    Mijn man heeft zin om eens een paar uur Lourdes te gaan bezoeken.
    Ik denk dat dat daar een ongelooflijk uit de hand gelopen toestand is, maar wie weet er meer over?
    Is het raadzaam de camera mee te nemen? Interessante dingen te fotograferen?
    Bedankt al op voorhand voor tips!
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
    Volgende week zitten wij een weekje in de Hoge Pyreneeën, 25 km van Lourdes.
    Mijn man heeft zin om eens een paar uur Lourdes te gaan bezoeken.
    Ik denk dat dat daar een ongelooflijk uit de hand gelopen toestand is, maar wie weet er meer over?
    Is het raadzaam de camera mee te nemen? Interessante dingen te fotograferen?
    Bedankt al op voorhand voor tips!
    Wij zijn er voor het laatst geweest in 1994 toen wij in El Formigal verbleven in de Spaanse Pyreneeën en eens een dagje richting Lourdes trokken maar onderweg ook met het treintje naar Lac d'Artouste gingen (van dat laatste heb ik wel een paar diarolletjes vol geschoten).
    Toen was Lourdes reeds, zoals jij het nog mooi verwoordt, een uit de hand gelopen toestand.
    Is dit ondertussen nog slechter geworden, is het minder geworden....ik zou het niet weten.
    Wat Lourdes zelf betreft, vond ik toen als enige het fotograferen waard de ondergrondse basiliek die onder het plein ligt voor de bovengrondse basiliek.
    Voor de rest zijn me vooral de minder aangename dingen bijgebleven, zoals de honderden winkeltjes die alle gekende prullaria verkopen en de vele miserie die je daar ziet. Door dat laatste besef je al vlug dat je niet te rap mag gaan klagen.
    Om er nu naar toe te trekken om te fotograferen...ikke niet in alle geval. Om er eens geweest te zijn, het eens gezien te hebben... ja.
    Maar misschien zijn er mensen die er meer recente info over hebben ?
    Last edited by Guest17; 1 september 2014, 23:48.

    Comment


    • #3
      Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

      Merci Djivan.
      Die Lac d'Artouste ziet er wel heel aantrekkelijk uit!
      Staat in mijn nota's voor het geval we nog een paar uurtjes tijd over hebben.
      Pfft... wil zoveel doen.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

      Comment


      • #4
        Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

        Hoi,

        om te beginnen, ik ben geen pastoor, priester of iets van dien aard. Wel katholiek, niet actief.
        Wij (ik en m'n vrouw) zijn tijdens een Pyreneeën vakantie (2010) ook naar Lourdes gegaan.
        Ik vond het absoluut geen uit de hand gelopen toestand, absoluut niet.
        Lourdes zelf is natuurlijk een heel toeristisch dorpje, waar iedereen geld aan je wil verdienen (zou je ook doen in hun situatie...).
        Het kerk "terrein" zelf heeft dat helemaal niet, daar zie je geen kraampjes die je geld aftroggelen. Zelfs de kaarsen hebben normale prijzen.
        (ja, wij hebben er een paar voor onze overleden ouders geplaatst...)
        Er zijn veel gelovigen en toeristen, dat kan het wel hebben daar, het is groot(s).
        Als je jezelf een beetje inbeeld, hoe anderen het geloof beleven, hoe weer anderen zich vol energie inzetten voor anderen (zieken),
        dan is het zelfs een emotionele gebeurtenis.
        Je ziet honderden vrijwilligers met zieken, ouderen en anderen die niet zelfstandig kunnen, super geduldig in een rij staan om de grot in te kunnen.
        Je ziet mensen op hun blote knieen, op de harde steen, vol overgave bidden voor de Lourdesgrot met het Mariabeeld.
        Wij vonden het heel indrukwekkend. Als we dit bezoek niet gedaan hadden, had ík het gevoel overgehouden dat we iets gemist hadden...
        Eigenlijk een must voor iemand die een pietsie katholiek is (en niet bang zijn... het kost niets, alleen tijd).

        Bij twijfel, gewoon gaan.
        Adrie.

        Comment


        • #5
          Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

          Hallo,

          Ik denk dat het ondertussen ook wel wat geminderd is, er gaan steeds minder mensen, en bijgevolg daalt de commercie.

          Zoals mijn voorganger meldt, het domein (terrein) met de kerken, heeft toch iets. Inderdaad veel miserie, ... maar als fotograaf kan je altijd voor impressie gaan. Als je dan toch een warm moment wil fotograferen, ga dan voor de kaarskes-processie 's avonds. Misschien commercieel ja (want iedereen moet een kaars kopen), maar wel een sfeervol moment waarop de gelovigen samen aan het bidden zijn. Ik beoordeel of veroordeel zoiets niet.

          Als je in de buurt bent, en je bent er nooit geweest, vind ik het niet mis om er eens langs te gaan. Dan kan je met je eigen ogen zien, hoe het allemaal is.


          Groeten,

          Comment


          • #6
            Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

            Wij hebben Lourdes in 2012 gedaan (12 en 13 september). Druk? Dat viel heel erg mee, alleen de avond van de kaarskensprocessie was er plots wel heel erg veel ingetogen volk. Duur? Heel de kern van het gebeuren (het 'Heiligdom') is onvoorstelbaar vrij van commerce, alles is gratis. Fotografisch interessant? Absoluut. Het is een uitgelezen plek voor 'straatfotografie'. De kaarskensprocessie is zeker een fotografische uitdaging!!
            Ik heb wat van mijn Lourdesfoto's op Smugmug staan: http://jaro52.smugmug.com/Lourdes2012/

            Interessante plaatsen in de buurt: Pont d'Espagne, Tourmalet, Aldudes, ....

            Goede reis!!
            "Just do it !"

            http://jr52.be/index.html

            Comment


            • #7
              Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

              Bedankt voor de bijkomende info.

              @jr52 : mooie foto's heb je daar.

              Ik weet niet of ik dat ga durven, straatfotografie met zoveel (zieke) mensen...
              En mag dat wel eigenlijk?
              Bon we zien wel, mijn man is alvast overtuigd om te gaan!
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

              Comment


              • #8
                Re: Lourdes - te doen voor fotografie?

                Ik ben er een jaar of 6 geleden geweest.
                Wel leuk om een keer gezien te hebben omdat het zo bekend is en dat je kan zeggen dat je er geweest bent.
                Maar inderdaad behoorlijk commercieel en druk. Voor mij wat het niet zo interessant om te fotograferen, maar dat verschilt misschien per persoon. Zeker wat fotografie betreft.
                Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                Comment

                Working...
                X