Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bovenfrees

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bovenfrees

    Ben van plan om me een bovenfrees met mini-frees-tafeltje aan te schaffen.
    Louter voor hobbydoeleinden natuurlijk, ik weet ook dat bvb. Dewalt beter is, maar ook véél duurder.

    Ik dacht hierbij aan volgend setje : http://www.fermwinkel.nl/a-25042593/...fel-frezenset/

    Benieuwd of hier nog klussers zitten.

  • #2
    Re: Bovenfrees

    En wat ga je daarmee doen?
    Stom vraag natuurlijk maar ik wil het graag weten

    Tandwielen frezen?
    Vlakfrezen?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Bovenfrees

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      En wat ga je daarmee doen?
      Stom vraag natuurlijk maar ik wil het graag weten

      Tandwielen frezen?
      Vlakfrezen?
      Allerhande sleuven, ook grote letters ed. frezen in hoofdzakelijk zacht hout.
      Zal misschien een tiental keer per jaar gebruikt worden.
      Ik had het de voorbije jaren tijdens mijn knutselwerkzaamheden reeds tientallen keren kunnen gebruiken, maar was telkens verplicht het met andere middelen op te lossen.
      Het werkte wel, maar het kostte enorm veel tijd en geduld...en laat ik nu van dat laatste te weinig hebben.
      Ik maak nl. tamelijk veel houten speelgoed voor de kleinkinderen... vooral omdat mijn kinderen niet(s) of niet veel moeten weten van al die "plastieken brol", zoals ze het noemen.
      Last edited by Guest17; 1 september 2014, 14:38.

      Comment


      • #4
        Re: Bovenfrees

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Allerhande sleuven, ook grote letters ed. frezen in hoofdzakelijk zacht hout.
        Zal misschien een tiental keer per jaar gebruikt worden.
        Ik had het de voorbije jaren tijdens mijn knutselwerkzaamheden reeds tientallen keren kunnen gebruiken, maar was telkens verplicht het met andere middelen op te lossen.
        Het werkte wel, maar het kostte enorm veel tijd en geduld...en laat ik nu van dat laatste te weinig hebben.
        Ik maak nl. tamelijk veel houten speelgoed voor de kleinkinderen... vooral omdat mijn kinderen niet(s) of niet veel moeten weten van al die "plastieken brol", zoals ze het noemen.
        Ah das fijn
        Nobele doelen

        Werken met hout 'deed' ik ook graag.
        Geeft veel voldoening, dat materiaal.
        Mijn vader had een werkplaats voor hobby maar ook voor andere praktische zaken.
        Ik heb nog een paar melkstoeltjes, oud model, van hem hier thuis staan.
        Hij gebruikte meestal eikenhout.
        Geen bronsgroen maar de natuurlijk kleur
        Hij heeft zelfs een 'combi' gemaakt, met een ronddraaiende en verstelbare schaaf en cirkelzaag.
        En dat in een oud huis wat de elektriciteit betrof: slecht 2 zekeringen....
        Dus?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Bovenfrees

          Blijkbaar heel weinig klussers op BD.
          Ik zal het setje maar kopen, mocht het tegenvallen, voor die prijs ga ik geen boterham minder moeten eten, en het zal wel een tijdje zijn werk doen zeker.
          Zacht hout en zelfs voor wat harder hout, maar dan een paar mm ineens frezen, moet lukken.
          Eén probleem, met al dat materiaal ga ik straks een groter tuinhuis moeten zetten, misschien meteen dan maar heel groot en een deel inrichten als knutselruimte, dan moet ik niet elke avond opruimen....eens spreken met mijn wederhelft sebiet .
          Last edited by Guest17; 1 september 2014, 17:00.

          Comment


          • #6
            Re: Bovenfrees

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Blijkbaar heel weinig klussers op BD.
            Ik zal het setje maar kopen, mocht het tegenvallen, voor die prijs ga ik geen boterham minder moeten eten, en het zal wel een tijdje zijn werk doen zeker.
            Zacht hout en zelfs voor wat harder hout, maar dan een paar mm ineens frezen, moet lukken.
            Eén probleem, met al dat materiaal ga ik straks een groter tuinhuis moeten zetten, misschien meteen dan maar heel groot en een deel inrichten als knutselruimte, dan moet ik niet elke avond opruimen....eens spreken met mijn wederhelft sebiet .
            Hout draaien is ook een interessante bezigheid.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Bovenfrees

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Hout draaien is ook een interessante bezigheid.
              Zeg Theo, ik ga geen twee tuinhuizen zetten hé .

              Comment


              • #8
                Re: Bovenfrees

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ben van plan om me een bovenfrees met mini-frees-tafeltje aan te schaffen.
                Louter voor hobbydoeleinden natuurlijk, ik weet ook dat bvb. Dewalt beter is, maar ook véél duurder.

                Ik dacht hierbij aan volgend setje : http://www.fermwinkel.nl/a-25042593/...fel-frezenset/

                Benieuwd of hier nog klussers zitten.
                Een vriend van mij heeft zo een "Ferm" ding, en is een orgel aan het bouwen,
                niet te geloven wat mooie dingen hij daar mee maakt.
                Al zijn opspan calibers maakt hij er ook eerst mee, en ook plexiglas delen, zal iets speciaal worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Bovenfrees

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Zeg Theo, ik ga geen twee tuinhuizen zetten hé .
                  Bwa... één groot zal ook gaan
                  Zorg maar voor een goede veiligheidsbril.
                  Zeker als je hout draait (met een guts).

                  Zo zag ons vader in een gracht en dicht bij een boerderij
                  een eik, een patat van een boom.
                  De boer bracht die gratis bij ons thuis met zijn tractor.
                  (met een dikke ketting en sleepte die achter zich over de baan)
                  Hij heeft die boom in dikke planken laten zagen bij "den tamboer".
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bovenfrees

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

                    Benieuwd of hier nog klussers zitten.
                    Dat tafeltje en die machine , da zou nog kunnen gaan..
                    Maar da doosje frezen ??? ik hoop dat je dat er gratis bij krijgt , want meestal is dat maar prul..

                    Je kan beter de freesjes aanschaffen van CMT
                    http://www.toolnation.nl/accessoires...erken/cmt.html

                    Daar kan zelfs professioneel mee gewerkt worden en deze kan je bij een slijpdienst binnen doen zonder uitgelachen te worden ...

                    Zelfs voor je hobby moet je niet met rommelfreesjes werken , je maakt er toch niks mee ...

                    Grts Peter

                    ps. werk zelf al jaren met een Dewalt freesmachine met de CMT frezen ...
                    Last edited by Peter EOS-500D; 1 september 2014, 18:26.
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bovenfrees

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ben van plan om me een bovenfrees met mini-frees-tafeltje aan te schaffen.
                      Louter voor hobbydoeleinden natuurlijk, ik weet ook dat bvb. Dewalt beter is, maar ook véél duurder.

                      Ik dacht hierbij aan volgend setje : http://www.fermwinkel.nl/a-25042593/...fel-frezenset/

                      Benieuwd of hier nog klussers zitten.

                      Voor op dat tafeltje te werken zal dat misschien wel voldoen, om uit de hand mee te werken zou dat al een pak minder kunnen zijn... Dewalt beter en duurder... tja ik weet het nog zo niet, mijn ervaring met Dewalt is niet zo goed, in mijn ogen vrij duur betaalde rommel...
                      Ik ben zelf een grote liefhebber van doe het zelf schrijnwerk en maak en doe heel veel dingen zelf, het enige merk wat me 100% voldoening geeft wat betreft schrijnwerkersmateriaal dat is Festool , ik heb hier torens hoog Festool koffers staan met allerhande machines en nog nooit heeft er mij iets in de steek gelaten ( en ik heb er al wat mee gedaan de laatste jaren , quasi alles wat houtwerk is aan onze woning heb ik zelf gedaan tot de trap, deuren, keuken enz toe ) , daarnaast ken ik maar weinig materiaal die dermate doordacht ineen zit en goed in de hand ligt.

                      Dat setje frezen daar gaan we het al zeker niet over hebben...
                      Last edited by RDB; 1 september 2014, 19:24.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Bovenfrees

                        Hier alles wat handmachines betreft Boch blauw, iets grotere houtbewerking machines zoals bovenfrees, lamelo en omslaanbare verstekzaag/tafel merk ELU.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bovenfrees

                          Klussen wel, maar eerder voor de hobby in metaal dan hout. Heb ook zo'n simpel goedkoop geval en voor de 2 keer per jaar dat ik die uithaal valt dat mee. Doe er niet meer mee dan eens een kant van een luidspreker afronden of het gat voor de speaker frezen in multiplex. Maakt alleen enorm veel stof.

                          Nu gaan er hier misschien lachen, maar met zo'n meegeleverd freesje om af te ronden (om de kant rond te zetten, met zo'n kogellagertje onderaan) doe ik op de draaibank alu. De schacht in een houder voor rondstaal en de widia uitlijnen. Gaat prima als je niet te gek doet. Als je er dan geen hout mee kan frezen weet ik het ook niet...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bovenfrees

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                            Dat tafeltje en die machine , da zou nog kunnen gaan..
                            Maar da doosje frezen ??? ik hoop dat je dat er gratis bij krijgt , want meestal is dat maar prul..

                            Je kan beter de freesjes aanschaffen van CMT
                            http://www.toolnation.nl/accessoires...erken/cmt.html

                            Daar kan zelfs professioneel mee gewerkt worden en deze kan je bij een slijpdienst binnen doen zonder uitgelachen te worden ...

                            Zelfs voor je hobby moet je niet met rommelfreesjes werken , je maakt er toch niks mee ...

                            Grts Peter

                            ps. werk zelf al jaren met een Dewalt freesmachine met de CMT frezen ...
                            Ik ben er van overtuigd, en weet uit beroepservaring (liet op mijn werk elke maand voor duizenden euro's slijpwerk uitvoeren bij de firma Leuco), dat deze CMT (of een ander merk) frezen stukken beter zullen zijn dan de frezen die meegeleverd worden met de Fermbovenfrees.
                            Maar om nu direct voor honderden euro's aan frezen te kopen om ze op een machientje van 80 euro te zetten ......
                            Ik zal wel die gratis 'slechte' frezen eerst gebruiken en naarmate de één of de andere versleten is, ze niet laten slijpen, maar ze stelselmatig vervangen door een kwalitatief betere.
                            Toch bedankt voor het helpen meedenken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bovenfrees

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ik zal wel die gratis 'slechte' frezen eerst gebruiken en naarmate de één of de andere versleten is, ze niet laten slijpen, maar ze stelselmatig vervangen door een kwalitatief betere.
                              Das natuurlijk ook een wijze methode hé ..
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment

                              Working...
                              X