Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie of niet...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garantie of niet...?

    Overdragen garantie
    De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.
    ------
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: Garantie of niet...?

    Nederland, weet ik niet Bouk, maar in Belgie, als de verkoper nen officiele is, dan moet die 1 jaar geven ( zelfs al is het product 3 jaar oud ) zo hebben we bv. de kringloop winkels, ( waar de mensen dus oude spullen en... kunnen binnenbrengen) : wel als die aan mij bv. een wasmachine verkopen, dan moeten die een jaar garantie geven.
    Verder weet ik niet of, dit ook is tussen particulieren, maar ik maak me sterk dat 1 jaar altijd geldig is ( datum van aankoop van den eerste koper.)
    En als ik iets koop van ne particulier, en hij wil me het aankoopfactuur niet geven, zodat ik de resterende garantie niet krijg , dan moet ik zijn "bullen" niet hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Garantie of niet...?

      Ik heb ooit een Canon lens 17-55 2.8 tweedehands bij een particulier aangekocht waarop, volgens de aankoopfactuur (off. dealer), nog anderhalf jaar (van de twee jaar) garantie was.
      Ik heb die een paar maanden later bij die zelfde dealer binnen gebracht wegens de alomgekende lenscreep die van langs om slechter werd, en de "zogezegde" herstelling werd uitgevoerd onder garantie.

      Waarom mijn "zogezegde", wel de lenscreep was voor geen haar verbeterd, integendeel....toen werd me gezegd dat dit typisch was voor dit objectief...
      Toen ben ik daar nog ingelopen of ingetuind, nu zou ik op mijn strepen staan en me niet zomaar meer laten afschepen met dergelijke uitleg.
      Ik zou direct nog eens deze lens kopen mocht iemand mij de garantie geven dat er NOOIT lenscreep zal optreden... maar spijtig genoeg kan/wil geen enkele dealer dit doen.
      Tot daar deze drie off topic lijnen .

      Comment


      • #4
        Re: Garantie of niet...?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Overdragen garantie
        De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.
        ------
        grt,bouk.
        Bedankt voor de mededeling.

        Comment


        • #5
          Re: Garantie of niet...?

          Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
          Bedankt voor de mededeling.
          kijk dus even op het garantiebewijs als je van een particulier koopt.
          er wordt tè snel door de verkoper meegegeven, dat er nog garantie op zit..!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Garantie of niet...?

            De wettelijke garantie op het product van 2 jaar kan (in België) niet beperkt worden:

            Elk contractueel beding betreffende de opheffing of vermindering van de wettelijke garantie vormt een onrechtmatig beding dat verboden en nietig is volgens artikel 1649octies van het Burgerlijk Wetboek en artikel 74, 14° van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
            Voor "Commerciële garantie" die de wettelijke aanvult of verlengt kan dat wel. Dus als Bouk met "De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven" de commerciële garantie bedoelt klopt het wel.

            De garantie is op het product, niet de koper van toepassing. Wat ik niet wist is dat die termijn van 2 jaar opgeschort wordt tijden de duur van herstelling. Dus als ze 6 maand nodig hebben om het hersteld te krijgen, wordt de einddatum met 6 maand verlengd. Ook goed om weten.

            Comment


            • #7
              Re: Garantie of niet...?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              kijk dus even op het garantiebewijs als je van een particulier koopt.
              er wordt tè snel door de verkoper meegegeven, dat er nog garantie op zit..!
              grt,bouk.

              Op de meeste nota's (behalve bestellingen via internet) staat geen naam dus wat dit uitsluitsel in de praktijk voorstelt weet ik niet.

              Comment


              • #8
                Re: Garantie of niet...?

                Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                Op de meeste nota's (behalve bestellingen via internet) staat geen naam dus wat dit uitsluitsel in de praktijk voorstelt weet ik niet.
                De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders.
                ---
                dan staat er zeker de naam van de koper op.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Garantie of niet...?

                  Bouk, en welke sn.l (voeg de letter u in) , koopt dat dan??
                  geef daar eens een reden voor, want hij niets voor mij, ikke geen geld voor hem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garantie of niet...?

                    Tamron met hun 5 jaar garantie staat dit in de voorwaarden dat de garantie niet kan overgedragen worden (dacht wel na de officiele 2 jaar)
                    Zelfs het toestel moet vermeld worden, zou ook niet tellen na verandering toestel (wat me zou verwonderen)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garantie of niet...?

                      en waarom niet ?? omdat zij net als sigma, niet weten wat de volgende generatie van toestellen zijn / doen.
                      zelf meegemaakt : ik had een canon fototoestel, en kocht daar de 24 - 70 2,8 sigma lens bij, alles ok... na een tijdje, toestel was wat ouder, kocht ik een nieuw toestel, en ?? de lens stelde niet meer scherp, ok, binnendoe voor "rechippen" het wonderwoord van hen. 3 weken later ( verzendkosten moet ge wel betalen ) lens is terug binnen, met de papieren erbij, en ?? op de 100 fotos zijn er zeker 3- tot 40 gewoon niet scherp.
                      terug opgestuurd.. , na een paar weken terug met van hen 5 blz, met testraporten en ... dat hij perfect scherp stelt en sie en a, maar doen ?? traag, nen hoop onscherp, meer fotos niet bruikbaar dan wel, ik koop me ne canon 24-70 2,8 en, alles perfect, snel en scherp, ik heb nu een fullframe gekocht en, niks probleem. Het zit hem hier in dat zij van canon, genen info krijgen, wat er moet gebeuren, en zij kunnen dus alleen maar "achterna" lopen en hopen dat ze juist zijn, maar met het volgend toestel, kan die lens er weer glad naast zitten, goedkoper : ja, beter : nooit. even goed, soms, tot ge een nieuw toestel koopt. en als ge dan ne dc hebt, ja maar meneer, dielenzen kunnen we niet "rechippen" ge moet DG lenzen hebben, ik blijf erbij, koopt ge een canon toestel, zet dan daar canon lenzen op, endie blijven 100 jaar goed ( heb er hier nog ene liggen van de jaren 90, wel die werkt perfect, en die sigma lens, na 2 jaar was dat ne vuilbak.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Garantie of niet...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Op de meeste nota's (behalve bestellingen via internet) staat geen naam dus wat dit uitsluitsel in de praktijk voorstelt weet ik niet.
                        Op al mijn nota's staat wel degelijk mijn naam hoor
                        Ik zou het heel raar vinden als een nota wordt opgemaakt door de winkel zonder dat mijn naam er zou opstaan

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Garantie of niet...?

                          op iets dat ik in de colruyt koop staat dat niet, bij de meeste winkels waar ik koop ook niet ( daar geld alleen dat het aankoopbewijs de garantie is ) bij den aldi ne pc.. daar staat nergens wie .. het gekocht heeft.
                          alleen juist idd. bij internetwinkel staat dat wel, omdat ik mij dar moet inloggen.Enkel bij enkele winkels : zoals de konijn, van den borre enzo, die werken met naam.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Garantie of niet...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                            Verder weet ik niet of, dit ook is tussen particulieren
                            Helemaal niet, enkel professionele eindverkopers zijn hiertoe verplicht.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Garantie of niet...?

                              En als de boel op naam staat, gaan ze dan je identiteitskaar vragen bij een garantiegeval?

                              Firma's die op die manier trachten onder garantiegevallen uit te komen hebben bij mij in elk geval afgedaan.

                              Comment

                              Working...
                              X