Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

    Deze namiddag ben ik in Mediamarkt binnengesprongen om een paar nieuwe toestellen vast te pakken. Helaas hadden ze nog geen Fuji X-T1, en de batterijen van de X-A1 en de Sony a6000 waren leeg. Ik heb bijgevolg enkel de a5000 wat kunnen testen, met standaard 16-50, en ik kwam tot een teleurstellende vaststelling: De AF is niet te vergelijken in snelheid met eender welke SLR. Het gaat nauwelijks beter dan met mijn Lumix FZ150 (een degelijke bridge met kleine sensor).

    De lichtomstandigheden in een winkel zijn minder gunstig, maar wel een goeie test voor de AF (in tegenstelling tot vakantieweer, waarin ik van elk toestel snell AF lock verwacht). Uiteraard heb ik op korte tijd en met weinig toestellen geen goede indruk kunnen vormen, maar ik wil wel eens horen van de mensen die kunnen vergelijken: hoe presteert volgens jullie de AF van een Fuji X, een M43 of een Sony E-mount in vergelijking met een SLR?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

    Ik heb een d800 en een fuji xt-1 dus ik kan wel vergelijken.
    De xt-1 is goed. heel goed zelfs. maar als het gaat om snellle AF is de d800 toch nog een klasse hoger. Het kan best zijn dat het op papier anders ligt, dat weet ik niet maar voor mijn gevoel is de d800 toch nog altijd de camera die ik meeneem als ik bewust ergens naartoe ga om foto's te maken. En de xt-1 is dan nog een van de snelste systeemcamera's als het om AF gaat.

    Systeemcamera's zijn ver gekomen maar voor mij is een DSLR toch nog altijd een meer betrouwbare tool als het er echt op aankomt.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Ik heb een Nikon D3S ende X-T1, de AF van de DSLR is nog steeds sneller maar het verschil wordt wel kleiner en kleiner… door tihdsgebrek heb ik de Fuji wel nog niet echt grondig kunnen testen.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

        Het hangt een beetje af van je onderwerpen. Voor landschap, straatfotografie en feestjes voldoen de nieuwste Fuji, Olympus, Panasonic en Sony systeemtoestellen prima.
        Voor sport e.d. blijven Nikon en Canon de top, maar dan moet je ook zeker geen instaptoestellen hebben.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

          Er is nog nauwelijks verschil tussen een entry- of midlevel DSLR en een snelle mirrorless zoals de Fuji X-T1 of the Sony A6000.
          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

            Het verschil is er nog altijd. Mijn oude Canon 50D van een aantal
            jaren terug was sneller dan mijn Fuji x100s. Het is niet veel maar
            genoeg om irritant te zijn, vooral als het licht het iets laat afweten.

            Comment


            • #7
              Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

              Fuji X-T1 kan heus wel wat presteren op vlak van AF, maar mijn Nikon D3s en D800 waren sneller.

              Toestel moet wel in "stroombeheer Hoge Prestatie" staan, anders is ie wat trager voor het meer gewone werk.

              Hier onder een reeksje met meevolgende AF (8bps) en bovendien met 56mm bij gebrek aan langer.







              Comment


              • #8
                Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

                Hoi,

                ik loop nu tegen de grens van het AF kunnen van mijn E-M5 aan en begin me eraan te irriteren.
                Nu heb ik de laatste tijd veel, veel gelezen over snelle AF voor systeemcamera's.
                Maar ze halen de snelheid en accuratesse van een goede spiegeldoos nog niet.
                De snelsten zijn Panasonic GH4, Sony A7 en Olympus OM-D E-M1.
                Sony A6000 lijkt op dit moment de beste AF papieren te hebben, maar die is weer niet spatwaterbestendig...
                (de eis heb ik ook bij mijn camera, voor ontspannen buiten gebruik, om niet bij de eerste druppels weg te hoeven vluchten...
                en om de camera bij ruigere feesten te kunnen gebruiken... niet te bang voor de inhoud van een glas bier door de lucht... )
                De Fuji komt tóch als iets langzamere van dit rijtje, volgens enkele testen die ik op You-tube gezien heb.

                Als er nu rond de komende Photokina (16-21 September) geen verbeterde systeemcamera's komen, ga ik waarschijnlijk weer terug naar een spiegelreflex.
                Daarbij zit ik te twijfelen tussen een Nikon D7100 of Sony A77 II, of misschien tóch weer FF met een Nikon D610.

                Groet.
                Adrie

                Comment


                • #9
                  Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

                  Voor mij heeft de SLR in de praktijk al afgedaan. Ik hoef geen tas van 15kg meer. Als er iets nieuws in huis komt, wordt dat een mirrorless met verwisselbare lenzen en een bruikbare viewfinder.
                  De reviews zijn lovend. Als je ze op hun woord gelooft, kunnen ze alles even goed als een SLR, behalve snelle actie. Wel, een eerste korte praktijkervaring met Sony heeft mij toch doen inzien dat de prestaties verder uit elkaar liggen. Dat bevestigen de meeste reacties hier ook. Bijgevolg zal mijn investering er niet komen voordat ik die dingen eens echt aan de tand heb kunnen voelen. Ik ben al overtuigd van APS-C en hybrid AF, maar misschien moet ik nog even afwachten tot de techniek de SLR echt heeft bijgehaald. Het weglaten van de spiegeldoos heeft bijna alleen voordelen in mijn ogen.

                  Bedankt alvast voor de reacties, meningen en foto's.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

                    Ik heb sinds een week een Fuji X-T1. Ik heb dit toestel gekocht om mee te nemen tijdens het fietsen en het reizen. Mijn D800 is hiervoor veel te zwaar en veel te groot.
                    Van die X-T1 ben ik zeer tevreden. De beeldkwaliteit is super, het toestel is degelijk gebouwd, compact en licht (tov mijn D800) en er zijn heel wat (kwalitatieve) lenzen beschikbaar voor dit platform.
                    Ik was vorige week in de Franse Alpen en heb daar oa in lichte mist foto's genomen. In zulke omstandigheden had de X-T1 het af en toe lastig om scherp te stellen. Mijn D800 zou in dezelfde omstandigheden helemaal geen probleem hebben. Maar voor de rest ben ik zeer blij met de prestaties van die X-T1. Dit is een camera die ik zeker wil aanraden aan iedereen die in de markt is voor een mirrorless systeem. Fuji zou wel is het merk kunnen zijn die Nikon en Canon van hun troon zal duwen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mirrorless AF in vergelijking met SLR - jullie ervaring?

                      Ik heb niet de indruk dat mijn A7 moet onder doen qua AF tov.mijn A580

                      Comment

                      Working...
                      X