Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

    Ik zou graag mijn laptop op mijn versterker aansluiten met bovenvernoemde kabel.
    De tussenafstand is ruim 7m.
    Dus ik zou een kabel kopen van 10m.
    Weet iemand of ik verlies van geluidskwaliteit mag verwachten?

    grtn
    Dré

  • #2
    Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

    Wordt dit weer zo een topic als :

    Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


    Naar analogie van dat topic zou ik dan antwoorden : "koop een dubbel afgeschermde kabel van minstens 150€, met vergulde cinch en minijack", en je zal geen kwaliteitsverlies hebben ".

    Alleen heeft de toenmalige topicstarter nooit de uitdaging aanvaard om zijn stelling te verdedigen tijdens een blindtest. (hij beweerde het verschil te kunnen horen bij gebruik van dure of goedkope USB-kabels

    Comment


    • #3
      Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Wordt dit weer zo een topic als :

      Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


      Naar analogie van dat topic zou ik dan antwoorden...
      Neen...bibber...neen...bibber....

      Ik wou alléén even weten of, hoe zal ik het uitdrukken...het geluidssignaal, dat uit mijn laptop komt, krachtig genoeg is om het uit te houden tot aan het ander uiteinde van de kabel, zonder al te veel kwaliteitsverlies?
      Het gaat hier namelijk om een analoog signaal dat vermoedelijk goed hoorbaar zal verzwakken, niet?

      Comment


      • #4
        Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

        Je moet geen schrik hebben dat dat signaal over die paar meter gaat verzwakken. Microfoons hangen vaak aan véél langere kabels en dat zijn veel zwakkere signalen dan de lijnuitgang van een pc/laptop. Dat gaat het probleem niet zijn.

        Er zijn echter 2 problemen die wel de kop kunnen opsteken:

        - oppikken van brom en dan vooral de 50/100 Hz van het net. Dat ga je kunnen voorhebben met kabels met een slechte afscherming en slechte connectoren. Hier loont investeren in een goede kwaliteit. Gewoon degelijk spul, geen merk XYZ met geörienteerde kristallen in een matrix van zuiver paardehaar en vergulde connectoren met een onderlaag van rhodium. Als je de handigheid hebt zou je naar een electronicawinkel kunnen gaan en daar goede connectoren en kabel kopen en dan zelf ineen solderen. Kan ook vragen aan iemand die dat voor jou kan doen. Die kabel netjes uit de buurt van stopcontacten, netsnoeren en andere rommel houden kan ook al veel helpen.

        - grondlus tussen de versterker en de laptop. Dit is iets waar je kabel geen enkel verschil gaat maken, het is er of het is er niet. Niet te voorspellen of het zal optreden en er is weinig aan te doen als het er is. Wat er dan gebeurt is dat de aarding van je laptop en versterker niet 100% gelijk zijn. De kabel tussen de 2 heeft de afscherming langs beide kanten aan die aarding liggen en dan loopt er een stroompje door de afscherming van je kabel tussen de 2. En de versterker kan onmogelijk "weten" of dat nu muziek is of storing, dus die storing komt lekker uit je luidsprekers. Als je laptop een netvoeding heeft met platte stekker en slechts 2 pinnen is de kans groot dat je geen probleem hebt.

        Meestal kan je het onderscheid met het vorige geval maken door eens enkel op batterij te werken. Als het dan weg is heb je een grondlus. Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je ook nog bvb een printer in de usb hebt zitten die ook aan het net hangt. Dus proberen met alleen laptop en versterker.

        Kan soms opgelost zijn door beiden in hetzelfde stopcontact te steken. Anders zijn andere maatregelen nodig zoals isolatoren of een optische digitale uitgang.

        Laptops zijn niet direct de ideale muziekbron. Sommige maken ook lawaai op de uitgang als je bvb met je muis scrolt. Daar gaat je kabel ook niets kunnen aan doen.

        Comment


        • #5
          Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

          Hartelijk dank voor je omstandige uitleg, Spanik!
          Daar kan ik tenminste iets mee!

          grtn
          Dré

          Comment


          • #6
            Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

            Ik heb in de tijd nog een snoer van 30 meter gemaakt met aan beide zeiden cinch stekkers en geen problemen mee gehad.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

              Spanik zit er 100% op.

              Koop je een betere kabel en je moet niet vrezen voor verlies. 150 euro moet je er nu ook weer niet aan uitgeven maar eentje van 2 euro zal wel een scheet in een frietzak zijn.

              Daar waar bij een USB kabel het signaal ontkoppelt is van het medium (en dus totaal storingsvrij is in de hoorbare band) is een analoge kabel dat niet.
              Daar is het wel degelijk zeer belangrijk om goede afscherming te hebben tegen storingen die in die band voorkomen zoals brom en ruis.

              Comment


              • #8
                Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

                Ik heb in de tijd een standaard 2 aderig afgeschermd snoer gekocht van 30 meter bij radiohome in gent dacht ik. Aan beide zijden 2 cinch fiches gesoldeerd en mijn audio kwam er op het einde even goed uit als op de input.

                mir
                Last edited by mir; 30 augustus 2014, 23:20.
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Wordt dit weer zo een topic als :

                  Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


                  Naar analogie van dat topic zou ik dan antwoorden : "koop een dubbel afgeschermde kabel van minstens 150€, met vergulde cinch en minijack", en je zal geen kwaliteitsverlies hebben ".

                  Alleen heeft de toenmalige topicstarter nooit de uitdaging aanvaard om zijn stelling te verdedigen tijdens een blindtest. (hij beweerde het verschil te kunnen horen bij gebruik van dure of goedkope USB-kabels
                  Amai dat zit diep

                  Ik ben allang gestopt met discussiëren over het fijnere audio gebeuren op deze forums wegens het cynische wantrouwen dat heerst bij een deel van de deelnemers aan deze topics. Als de dubbelbindtest politie daar een overwinning in ziet, mij best

                  Intussen gebruik ik nog steeds dezelfde "schandalig" dure USB kabel maar wel in combinatie met een andere DAC met ingebouwde voorversterking. Iedereen die hier op bezoek komt is telkens sprakeloos van de vloeiende, natuurlijke, ruimtelijke en fijngedetailleerde klank. Zelf geniet ik elke dag weer van de set die hier staat opgesteld en als het door omstandigheden weer wat langer geleden is, krijg ik telkens weer kippevel van de fijne muziek die er uit komt

                  Comment


                  • #10
                    Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Ik zou graag mijn laptop op mijn versterker aansluiten met bovenvernoemde kabel.
                    De tussenafstand is ruim 7m.
                    Dus ik zou een kabel kopen van 10m.
                    Weet iemand of ik verlies van geluidskwaliteit mag verwachten?

                    grtn
                    Dré
                    Waarom geen goedkope mediaspeler aan je versterker hangen en via netwerk de muziek van je laptop afspelen? Bv een WD TV live? http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=1270 Kan ook gewoon muziek afspelen vanaf USB stick...

                    Comment


                    • #11
                      Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Amai dat zit diep

                      Ik ben allang gestopt met discussiëren over het fijnere audio gebeuren op deze forums wegens het cynische wantrouwen dat heerst bij een deel van de deelnemers aan deze topics. Als de dubbelbindtest politie daar een overwinning in ziet, mij best

                      Intussen gebruik ik nog steeds dezelfde "schandalig" dure USB kabel maar wel in combinatie met een andere DAC met ingebouwde voorversterking. Iedereen die hier op bezoek komt is telkens sprakeloos van de vloeiende, natuurlijke, ruimtelijke en fijngedetailleerde klank. Zelf geniet ik elke dag weer van de set die hier staat opgesteld en als het door omstandigheden weer wat langer geleden is, krijg ik telkens weer kippevel van de fijne muziek die er uit komt
                      Ik heb me onlangs die Marantz NA8005 aangeschaft : geen USB-kabel nodig : alles loopt via ethernet (dus ook DSD-files...) en dat werkt perfect...
                      En yep : het ethernet-kabelke is een eenvoudig CAT 5e netwerkkabelke (van 5 m. lang). In mijn slaapkamer werk ik via een wifi-ethernet bridge en ook dat werkt perfect...

                      En voor de rest : analoog zal inderdaad wat makkelijker storingen opvangen, maar 7 m. is nu ook weer zo lang niet, net omdat het een analoge kabel is.

                      Een USB 2.0-kabel valt maar in de norm tot 5 m...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: signaalverlies op 2xcinch(RCA)/minijack3,5

                        Iets waar ik gisteren niet aan gedacht heb. Misschien is het handiger om een korte kabel of verloopstekker van 3.5 jack naar cinch te kopen en van daar verder te gaan met een cinch-cinch kabel.

                        Een verloopstekker of korte (dunne) kabel gaat de stekker in je laptop niet zo zwaar belasten/wringen dan direct een goede (dikke) afgeschermde kabel met cinch-cinch. Je gaat dat ook gemakkelijker vinden dan een 7m lange kabel met verschillende connectoren. En die gaat waaarschijnlijk ook minder in de weg zitten als je met de laptop werkt. Om de een of andere reden zetten ze audio uitgangen altijd langs de rechterkant, daar waar alle rechtshandigen de muis gebruiken. Of vooraan, nog onhandiger in dit geval.

                        Comment

                        Working...
                        X