Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

    Het klinkt als een sprookje, maar het heeft geen happy end.
    Ik heb zelf nooit nagedacht over het fotograferen bij concerten of festivals waar lasers gebruikt worden. Maar met een beetje pech kan het een heel vervelende afloop hebben, of zelfs een fatale (in het slechtste geval). Bij mij was het een hele vervelende en vooral kostbare afloop.

    Ik heb mijn ervaring als artikel op mijn site gezet, in de hoop dat ik daarmee een andere fotografen kan behoeden voor een nare ervaring. Opletten dus.

    De link is: http://www.nandoonline.com/?page_id=3668

    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

    Ha, daar heb je Nando weer!

    Bedankt voor de informatie.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

      Dit is best schokkend nieuws... bedankt voor de waarschuwing en succes met de nieuwe sensor :-/
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

        Nando is nooit echt weg geweest. Hij zwerft nog ergens rond, Jos.


        De camera is weer in bezit. Nu kijken of DSP (Canon Digital Service Point) goed werk heeft geleverd
        meer over mijn fotografie is te vinden op
        http://www.nandoonline.com

        Comment


        • #5
          Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

          500 Euro voor het vervangen van de sensor van een 3 is niet duur ... had meer verwacht

          Comment


          • #6
            Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

            Ik vind die €500 anders genoeg geld, maar je hebt wel gelijk: ik had ook meer verwacht
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

            Comment


            • #7
              Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

              Stel me vooral de vraag hoe het dan zit met je ogen. Ik zou verwachten dat een camera tegen meer kan dan een oogbol. Zeker als je daar een avondje bent. De beelden lijken me gewoon vanop "normale" plaatsen geschoten, niet daar waar normaal niemand komt.

              Comment


              • #8
                Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                Ook je ogen lopen gevaar. Maar veel minder.
                Zoals ik in mijn stukje geschreven heb: langere sluitertijden leveren het meest gevaar op. 0,6 tot 2 seconden sluitertijd is lang genoeg om een laser de schade te laten aanbrengen. Ik denk niet dat iemand zo lang in een laser kijkt.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #9
                  Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                  Die laser staat niet op 2 seconden hetzelfde punt te schijnen toch? Die scant gewoon de figuren. Je oog is altijd open (nu ja, als je sommige ziet rondlopen ) veel langer dan 2 seconden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                    Ik stel een vraag toch: Denken jullie dat dat gebeurt alleen wanneer de laserstraal is tegen de camera gericht ofwel gewoon bij het fotograferen van stralen die naar andere richtingen (naar boven/onder) lopen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                      Heb al veel party's gefotografeerd, en ook lasershots gemaakt. Gelukkig is het nooit slecht afgelopen bij mij.
                      Interessant stukje leesvoer!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Stel me vooral de vraag hoe het dan zit met je ogen. Ik zou verwachten dat een camera tegen meer kan dan een oogbol. Zeker als je daar een avondje bent. De beelden lijken me gewoon vanop "normale" plaatsen geschoten, niet daar waar normaal niemand komt.
                        De laserstralen beschadigen de ogen.
                        Bij een "lange" inbranding heb je een blinde plek, bij een middelmatige kan het zijn dat je netvlies gewond is en dat je een paar dagen/uren een vlekje ziet.
                        Maar zelfs bij mindere inbranding heb je beschadiging, met eventueel littekenweefsel. Je hebt er geen last van voor die ene keer.
                        Maar bij meerdere beschadigingen gaat je zicht achteruit.
                        Dus : OPLETTEN.
                        Het is een beetje zoals gehoorschade, 't is pas als het te laat is dat je het merkt.
                        Hopelijk is er hier een BD'er die oogarts is om mijn tekst te verbeteren. (Indien niet: let toch goed op en bescherm je ogen)
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                          In mijn praktijk werk ik met lasers en inderdaad, een groot gevaar voor de ogen bij blootstelling. Ik heb daar speciale zonnebrillen voor als het risico bestaat dat de beam te dicht bij het oog zou komen.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                            Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal
                            Inderdaad een verhaal, daarvoor moet je al een stilstaande laser klasse 4 hebben,
                            zoals een helium Neon gaslaser wat volgens mij verboden is bij optredens enz.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                              Zoiets heet alleen geen zonnebril maar een laserbril die een specifieke golflengte licht filtert. Bij elke manier van werken met een niet afgeschermde laserbundel is het verplicht een dergelijke bril te dragen. Dit gebeurt dagelijks op mijn werk.
                              meer over mijn fotografie is te vinden op
                              http://www.nandoonline.com

                              Comment

                              Working...
                              X