Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een "grauwe" achtergrond verbeteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een "grauwe" achtergrond verbeteren

    De afgelopen dagen heb ik samen met mijn vrouw een aantal portretten en fullbody foto's gemaakt van onze oudste kleindochter (bijna 8j).
    Wij hebben een beperkte studio-opstelling: een Interfit alu-systeem van 3m breed op 2,5m hoog, waaraan wij een 6m lang wit laken hangen. Aan de zijkanten spannen we het laken een beetje op met kleefband.
    Normaal zal ik één externe flits 580EXII achter het model zetten om daarmee de achtergrond te gaan overbelichten ('uitbranden' is het woord dat ik gebruik).
    Het model staat op minimum 1m vóór het laken en wordt belicht met een tweede 580EXII in een Westcott (bounce) paraplu. Wij werken beiden met een Canon (50D en 7D) uitgerust met een Yongnuo 602 trigger/receiver systeem en de genoemde 580EXII flitsers van Canon.
    De hele opstelling stond tijdelijk in de garage, verlicht met enkele buislampen.
    Wij beschikken (nog) niet over een lichtmeter, en -door omstandigheden- heb ik ook nog geen strobist workshop gevolgd, dus het is allemaal een beetje 'fingerspitzengefühl'.

    Ik kreeg het licht op het doek niet goed (de valse -en echte- plooien werden alleen maar meer benadrukt, en het model werd serieus overbelicht), en dus besloten we enkel het model te belichten. Die exposures zijn over het algemeen vrij aardig geslaagd, al zeg ik het zelf, maar de achtergrond, die normaal wit zou moeten zijn, is grauw.
    Ik dacht dit even snel te fixen in ACR of een andere RAW-converter, maar het is meer dan de witbalans aanpassen. Da's een fout die ik al jaren maak: witbalans en exposure zijn totaal verschillende zaken, maar onder zo'n omstandigheden (het model was ook niet echt heel meewerkzaam) verlies ik dat gewoon uit het oog.

    Ik weet dat ik dit in Photoshop kan fixen door een nauwkeurige selectie: met de borstel waar mogelijk, met de pen waar noodzakelijk, en dat ik het uiteindelijk wel goed kan krijgen, maar wat een werk.

    Nu is mijn vraag of er een snellere manier is om dit bv in Lightroom te doen? Ik ben enigszins vertrouwd met LR5, maar zal mijn eindafwerking altijd in PS CS6 doen, omdat ik daarmee veel meer vertrouwd ben, en redelijk goed kan selecteren.

    Alle nuttige ideeën zijn welkom. De shoot overdoen met de juiste belichting is helaas niet aan de orde. Klaar zijn met mijn kennis (en eventueel materiaal) tegen een volgende gelegenheid, eventueel wel.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

    Ik kan je hiermee niet helpen, maar voor de toekomst: wat hebben we geleerd op de SD Spelen met Licht?

    Om je doek licht te krijgen moet je de sluitertijd verlengen en géén flitser op de achtergrond richten. De sluitertijd bepaalt het omgevingslicht
    Om het model correct te belichten speel je met je diafragma. Het diafragma bepaalt de belichting door de flitsers.
    Het is een kwestie om de balans tussen die twee te vinden om meteen het goeie resultaat te krijgen.
    Afhankelijk van hoeveel licht je TL-buizen geven, zou het kunnen dat je sluitertijd behoorlijk lang moet zijn om het doek helemaal wit te krijgen. Maar dat heeft dan weer geen invloed op je model, dus geen probleem. Waarmee je wél een probleem kan hebben, is met het verschil in kleurtemperatuur tussen TL en flitsers. Vind dan maar eens de juiste witbalans. Je doek zal er dan geel of blauwig uitkomen, al naar gelang.

    Zo denk ik het begrepen te hebben. Iedereen die dit leest, er meer verstand van heeft en ziet dat het niet correct zou zijn; feel free to correct me.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

      Alvast bedankt voor deze uitleg. Ik ken die regel wel (achtergrond belichten vraagt meer tijd), en heb 'm weer niet toegepast. Als ik met flits werk, zal ik sowieso in M-stand werken, gewoonlijk rond f/7.1 à 9 en 1/125s. ISO 200 en verhogen indien noodzakelijk.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

        Tuurlijk wordt je achtergrond grijs. Wit waar geen licht opvalt is zwart.

        Flits achter model dat ca. 1m voor de achtergrond staat....daarmee ga je je achtergrond niet egaal wit mee krijgen.
        Achtergrond witter krijgen door sluitertijd te verlegen zal werken, zolang datzelfde licht niet op het model valt.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

          IN LR kan je highlites en whites gaan pushen, werkt over het algemeen goed. Mijn achtergrond belicht ik ook niet speciaal, heb wel flitsen besteld om het haar op te lichten achter het model. Veel oefenen en experimenteren.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

            Bedankt om jullie antwoorden. Vooral Lieven, want dat is waarom ik hier in Fotobewerking post, en niet in Strobist, Ter Zake of wat. Ik heb nu eenmaal die foto's (en besef wat de reden is), hoe fleur ik ze weer op? Ik begin er meteen aan!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

              Misschien kan de uitleg van Mark Wallace een handje helpen: klik!

              Er zijn heel wat filmpjes te vinden van deze instructeur, met "White Background" in de titel.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                Bedankt, Jos. Da's eigenlijk wat ik zoek.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                  Graag gedaan.

                  Als je ook nog je ExpoDisc uit de kast haalt, zijn er geen problemen meer met de witbalans en wordt de nabewerking "a piece of cake'.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                    Verschillende lichtbronnen: dat witbalansprobleem ga je niet oplossen met expodisk
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                      Verschillende lichtbronnen: dat witbalansprobleem ga je niet oplossen met expodisk
                      Met verschillende lichtbronnen blijkt de ExpoDisc het nuttigst: klik!
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                        Eén kant van je model met flitslicht, andere kant met tl-lamp.....welke witbalans?

                        Simpelste is dan je flitslicht te voorzien van een gel.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                          Ah inderdaad, ook dat hadden we geleerd!


                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Eén kant van je model met flitslicht, andere kant met tl-lamp.....welke witbalans?

                          Simpelste is dan je flitslicht te voorzien van een gel.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                            LesC als de achtergrond grauw is, dan is de kans dat het wit van de ogen van je model ook grauw is, LR5 is daar heel sterk in geworden.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een "grauwe" achtergrond verbeteren

                              Tja, uw fingerspitzengefühl laat je wat in de steek

                              Veel beginnende strobisten en studiofotografen verhappen zich aan een witte achtergrond (dit is een van de moeilijkste achtergronden).
                              Een achtergrond mooi wit te flitsen doe je niet door deze te nuken. je moet hem 1/3 tot max 2/3 stops overbelichten, niet meer, anders krijg je overstraling.

                              In jou situatie zou je sluitertijd verlengen ook niet geholpen hebben.
                              De enig manier is om je achtergrond wit te flitsen.

                              1 meter van de Achtergrond is ook veel te kort (de omgekeerde kadratenwet zorgt dan voor een veel te snelle fall-off).
                              plaats je achtergrondlicht op min 2 meter en zoom volledig uit (hoe verder achteruit hoe egaler de verdeling over de achtergrond).
                              Verplaats je hoofdlicht ook wat verder achteruit (dan draag hij ook een beetje bij de verlichting van je achtergrond.)

                              De witbalans heeft hier geen invloed (tenzij je TL lichten heel sterk zijn).

                              Met highlites en whites te pushen in LR ga je ook het wit dat voorkomt in je model gaan omhoog pushen (wit van ogen, tanden, reflecties op de huid, enz...

                              De beste oplossing is om een masker te maken op kleur in PS en daar de belichting op te trekken.
                              Last edited by zunoel; 29 augustus 2014, 15:32.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X