Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

    Het project is bedoeld om een bestaande laptop, ASUS N56VZ, om te bouwen zodat de hoofdschijf een SSD wordt ipv de originele HD (750GB, auto gepartitioneerd bij initialisatie).

    De bestaande HD zou middels een "HDD Caddy" (dedicated caddy voor de N56 van dat merk) ingebouwd worden in de bay van de DVD die dan overtollig wordt.
    De SSD wordt een Samsung 840 EVO 250GB, de laptop kit (ivm de kabel usb3 to sata en de migratie soft)

    De bedoeling is om de bestaande HD structuren verregaand te behouden middels de Samsung "system/data migration wizard" waarbij de "system reserved partitie", "de C" en de "recovery partitie" naar de nieuwe C kunnen verplaatst worden. zo lees ik toch.

    Een heel lange draad over gelijkaardige problemen met gerelateerde ASUS laptops, maar ook de N56, is te lezen op tweakers.net. (en vaag op youtube)

    Heeft iemand hier ervaring met dit soort "kunstwerken"? Ik wil ten allen koste een "start vanaf nul" zien te vermijden. Dwz, tabula raza en een herinstall is a priori totaal GEEN optie. (tenzij ik verregaande de soep in draai)
    TIA

  • #2
    Re: Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

    Het beste is om te werken met een programma als Acronis True Image of Ghost en letterlijk een duplicaat te maken op de nieuwe schijf. Dat werkt het snelste. Ik had iets vergelijkbaar gedaan, ook met een Samsung SSD in mijn vorige Macbook Pro. Het backup programma van OS X is echter heel gemakkelijk en werkt perfect. Ik moest wel nog TRIM enabler installeren op mijn Samsung SSD schijf. Het opstarten ging nadien waanzinnig snel.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

      1e probleem is de grootte van je oorspronkelijke harddisk. Je kan geen 300 GB persen op een SSD van 250 (en zeker geen 750...)...

      Als je 1 partitie hebt waar besturingssysteem en software opstaat en die dus kleiner is dan die 250 GB (en eigenlijk best zorgen dat je nog een 50 GB vrij laat) dan kan je het al proberen.
      Is dat niet het geval : eerst zorgen dat je die partities verkleint hebt met een partitie-manager (Windows heeft dat wel, maar dat werkt niet bijster goed.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

        Met onderstaand toestelletje ( is echt niet duur en tegenwoordig overal te verkrijgen ) heh ik dital verschillende keren gedaan én ook voor verschillende laptops.

        First there was the strangely Nintendo cartridge-like USB HDD dock, then there was the USB hub version. Now the strange external drive dock has got two slots for either 3.5- or 2.5-inch SATA drives, and also connects to your PC via eSata. There's one connection for each, mind you, so you'd better have a few slots…


        Laatst nog voor een Medion laptop van mijn vader. Die laptop had verdorie nog zelfs een 2 de bay voor een extra HD zodanig dat de DVD er niet uit moest.

        Zo'n toestel kan volledig autonoom een HD perfect klonen.

        Voorwaarde is wél dat de DOELDISK even groot ( of groter ) is dan de BRONDISK.

        Maar het werkt perfect.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Ombouw laptop HD naar SSD, graag uw ervaring(en)

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          1e probleem is de grootte van je oorspronkelijke harddisk. Je kan geen 300 GB persen op een SSD van 250 (en zeker geen 750...)...

          Als je 1 partitie hebt waar besturingssysteem en software opstaat en die dus kleiner is dan die 250 GB (en eigenlijk best zorgen dat je nog een 50 GB vrij laat) dan kan je het al proberen.
          Is dat niet het geval : eerst zorgen dat je die partities verkleint hebt met een partitie-manager (Windows heeft dat wel, maar dat werkt niet bijster goed.
          Bedankt voor de reactie(s) ...

          Laten we wel wezen .. een partitie van 300 GB bevat zelden ook 300Gb aan gegevens . De huidige migratiesoft (zeker Acronis) is trouwens in staat om in zulke gevallen de "data" te clonen naar een kleinere partitie of naar een kleinere SSD en de Samsung migratie kit schijnt het ook te kunnen. (zie Samsung whitepaper11). Ik heb dat trouwens al gedaan met klassieke HD's. het zou mij dus straf verwonderen dat dit met een SSD als target niet zou gaan. (Dat is trouwens in extenso gedocumenteerd all_over_the_net )
          Meestal voorzie ik een zeer ruime overprovisioning op een SSD (20-30GB), maar ik denk dat de SSD "Magician soft" van Samsung zou daar uitkomst moeten bieden. (Ik heb die gebruikt voor mijn Samsung 830 SSD).

          Edit: dit was deze morgen al gepost maar automagisch verdwenen ? (of verkeerd manoever ? )

          Comment

          Working...
          X