Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND Filter lange sluiterijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND Filter lange sluiterijd

    Een vraagje aan iemand met ervaring om landschapfotografie met lange sluitertijden.

    Ik zou een ND filter willen aanschaffen om landschappen te fotograferen met lange sluitertijd (zonsondergang, ...)
    Hoeveel stops is aan te raden en eventueel nog tips?

  • #2
    Re: ND Filter lange sluiterijd

    Interessant draadje, ik ga dit zeker opvolgen en mij erop abonneren.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • #3
      Re: ND Filter lange sluiterijd

      ik ook
      bd0379be

      Comment


      • #4
        Re: ND Filter lange sluiterijd

        Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
        ik ook
        en ik ook.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: ND Filter lange sluiterijd

          b-w-nd-filter-vario-mrc-nano-xs-pro

          Ik had me deze gekocht om langere sluitertijden te bekomen.
          Ik zou deze altijd gebruiken op "donkerste stand". Waarom dan niet gewoon een vaste filter kopen ? Wel de de bedoeling was om de filter "licht" te draaien, scherp te stellen, autofocus af te zetten en filter terug "dicht" draaien en foto nemen.
          Veel sneller dan telkens een filter er op en af te schroeven.

          Maar op donkerste stand had ik kleuren die niet meer klopten / donkere vlekken ...soit onbruikbaar.
          Dus ik heb me gewoon terug een 10stops gekocht.

          Voorbeeldfoto's heb ik nog niet ik ben er nog niet mee terug op stap geweest.

          Voor mij persoonlijk denk ik :
          schroeffilters
          voordeel handig om mee te nemen (op het zware statief na )
          nadeel lastig om telkens op en af te schroeven

          insteekfilters
          voordeel gemakkelijk te verwijderen voor scherpstellen
          nadeel meer om mee te nemen(adapterring , filterhouder, filters), groter en gemakkelijker te breken !

          Check het filmpje big / little stopper eens : http://www.leefilters.com/index.php/...ex#nd-videobox

          oh ja, 10stops is cool maar als je sluitertijd langer dan 30sec wordt dan moet je vaak op de bulb stand zetten. En is het best om een ontspanner (draad / infrarood / ...) te hebben zodat je niet met je vinger op je toestel moet blijven drukken zolang je een foto aan 't nemen bent

          Comment


          • #6
            Re: ND Filter lange sluiterijd

            Bedankt alvast voor de info.
            Ik wou 2 ND-filters combineren, maar dat is dan blijkbaar niet zo'n goed idee....

            zou een 6- stop ND niet voldoende zijn (je kan het diafragma nog knijpen tot F11/F16?

            Comment


            • #7
              Re: ND Filter lange sluiterijd

              je kan in zo'n leefilter gerust 2 ND filters combineren.
              met schroeffilters ook wel maar ik vermoed dat je dan heel veel vignettering gaat krijgen.

              Het nadeel van een variabele is dat 't eigenlijk 2 polarisatiefilters zijn die je tov mekaar gaat draaien. En daar krijg je (meestal) problemen mee

              Comment


              • #8
                Re: ND Filter lange sluiterijd

                Ik heb een NiSi Ultra-slim ND1000 die ik heel vaak gebruik eigenlijk, maar ND10 is vaak een klasse apart

                Ik heb ook een ND8 en een ND6, die gebruik ik het meest voor valavond en ochtend. Meestal kom je er al wel met een ND6 hoor.

                Ik heb trouwens schroeffilters, en die kan je best stacken. Ik vind het helemaal niet erg dat er vignettering optreedt. En ik gebruik mijn ND's op mijn 10-22 lens, dus vaak maak ik mijn compositie iets 'breder' zodat ik ze er kan afknippen in LR indien nodig.

                IZ.
                Last edited by Izzy HaveMercy; 1 september 2014, 11:49.
                For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                Comment


                • #9
                  Re: ND Filter lange sluiterijd

                  Goed dat ik dit tegenkom, ik ben eigenlijk ook op zoek naar een goede ND filter.
                  Ik wil eigenlijk gebruik maken van zo een filter(s) voor landschap maar ook voor water/lucht overdag te kunnen freezen naar een gladde massa.

                  Ik denk dat een ND10 filter wel aan te raden is voor overdag, als er veel zon aanwezig is?

                  Trouwens ik dacht dat voor mij althans een filtermaat van 67mm nodig is (16-85mm) iemand die kan bevestigen?
                  https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND Filter lange sluiterijd

                    Yep, das een 67, Tavi. Een ND10 is fijn genoeg voor overdag, maar ik zou me toch een ND 4 en 6 ook aanschaffen, die moeten niet zo veel kosten, en werken dan fijn bij bewolkte momenten of tout court bij minder licht.

                    Iz.
                    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND Filter lange sluiterijd

                      zijn B+W filters goed? Ik lees van de ene dan weer wel, de andere niet doordat er kleurenzwemen optreden enz..
                      https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                      Comment


                      • #12
                        B+W Filters zijn zeker bij de beste wat er te vinden is. Alleen omdat ze duurder zijn dan gemiddeld, vinden sommige de prijs/kwaliteit weer minder. Vergeten dan weer dat er zat duurdere merken zijn.

                        Kijk ook eens naar LEE. Dit systeem is zeer uitgebreid en heeft prachtige oplossingen voor landschapsfotografie.
                        Daarnaast heeft Tjintjelaar (zw-w fotograaf) ee eigen set samengesteld. Prijstechnisch interessant en blijkbaar erg goed glas.

                        'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                        Comment


                        • #13
                          Re: ND Filter lange sluiterijd

                          Is het deze die je bedoeld? https://www.formatt-hitech.com/en/pr...elaar~147.html

                          Ik heb al verschillene merken gezien, Tiffen, Cokin, B+W, LEE, ... Dat ik er eigenlijk geen idee van heb wat nu beter is dan de andere.
                          https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                          Comment


                          • #14
                            Re: ND Filter lange sluiterijd

                            de link die jij toont gaat over opdraai-filters, denk dat nikonias het p-systeem bedoeld (zitten ook gradueelfilters bij, en mits adapter-ringen met elke lens te gebruiken)
                            LEE is het beste/duurste, maar dan heb je grote kwaliteit en echte glas-filters
                            dan heb je cokin, 84.5mm, stelth gear, deze zijn in kunststof maar veel betaalbaarder
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: ND Filter lange sluiterijd

                              Ik gebruik al enkele jaren de 3stops, 6stops en 10stops schroeffilter van B&W. Tamelijk prijzig maar zeer kwalitatief. Een variofilter geeft zeker naar de uiterste standen strepen, kleurzweem en andere storingen... Niet aan te raden dus.
                              Het voordeel van een schroeffilter is de randdichtheid maw; er dringt geen licht binnen langs de randen van filterhouder, en ze zijn compacter dan de schuifsystemen.
                              En eens je de gewoonte hebt loopt het gebruik vrij vlot hoor. Toestel op stevig statief, compositie bepalen, scherp stellen (en AF afzetten) licht meten, nieuwe instellingen berekenen met filter, toestel op M en instellingen invoeren, tijdschakelaar instellen, filter erop en klik. (uiteraard hou je het diafragma constant en wijzig je de sluitertijd in functie van de filter)
                              Zeker bij dit soort fotografie is een stabiel statief heel belangrijk. Je belicht soms tot 20 à 30 minuten volgens de omstandigheden.
                              En nog een laatste tip: de natuur geeft je gratis ND-filters.... Stap eens het landschap in bij nacht. dit levert je meestal mooie LE-beelden. (wel opletten voor vliegtuigstrepen)
                              Canon EOS 5D MIV
                              https://www.flickr.com/photos/valloray/

                              Comment

                              Working...
                              X