Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik SP95-E10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik SP95-E10

    Volgens verschillende bronnen op internet zou bij gebruik van benzine SP95-E10 het verbruik hoger liggen.
    (deze benzine wordt verkocht in Frankrijk, en is meestal 10 cent goedkoper dan gewone super95)

    Wel, ik ervaar net het tegendeel, het verbruik op een traject van bijna 1.000 Km aan een snelheid van 130 Kmh ligt op de kop 0,5 liter lager met
    de E10 dan met gewone 95.

    SP95-E10 is een mengsel van 90% benzine met 10% bio Ethanol.

    Nog iemand met deze ervaring?

  • #2
    Re: Gebruik SP95-E10

    De energie inhoud van SP95-E10 ligt lager dan die van de gewone benzine. Omdat de verbrandingswaarde van ethanol lager is dan die van de fossiele brandstof.
    Mijn gedacht :
    Als je 1000 km aan één stuk rijdt (aan 130 km/h) komen je banden goed op temperatuur en zal de bandenspanning hoger liggen. Dit vermindert het verbruik.
    Ik vermoed dat de invloed van een verkeerde/juiste bandenspanning meer invloed heeft op het verbruik dan het verschil in energie inhoud van SP95-E10 versus Euro95 / SP95 (Sans Plomb) in Frankrijk.
    Zo maar een idee.
    Edit: En omdat je minder verbruikt op lange, snelle ritten vermoed ik dat je goed op je juiste bandenspanning let.
    Last edited by Skitch; 27 augustus 2014, 14:22. Reden: juiste bandenspanning
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik SP95-E10

      En toch Skitch, zo is het niet gegaan, ik had SP95-E10 getankt, aan een supermarkt,
      in mijn auto (Subaru) zit een computer welke ik kan instellen op een scherm met staafdiagramma,
      toen ik onderweg (na ongeveer 600 Km) bijtankte ging dat staafdiagramma na enkele Km meteen met 0.5 liter
      naar omhoog, en daar is het gemiddeld blijven staan tot thuis.

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik SP95-E10

        Ik geef toe dat mijn idee giswerk was.
        Hoe het komt dat je minder verbruikt i.p.v. het veronderstelde meerverbruik weet ik dan eigenlijk ook niet.
        Maar : liever (te) weinig verbruiken dan teveel hé.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment

        Working...
        X