Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze eerste spiegelreflex camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze eerste spiegelreflex camera

    Hallo, ik ben van plan eindelijk over te stappen van een compacte camera naar een spiegelreflex. Ik heb het forum hierover al nagelezen en ben er bijna uit, ik twijfel nog tussen 2 modellen.

    Nikon D5200 met NIKKOR 18-105mm VR voor 679€
    Nikon D7000 met Nikkor 18-105mm VR voor 775€

    Ik ga de camera vooral kopen de kinderen te fotograferen en gewoon voor rond het huis. Ik denk dat de D5200 daar zeker genoeg voor is, maar misschien als de camera me bevalt en misschien er verder in wil gaan lijkt de D7000 me een betere keuze. Is de D7000 hiervoor de extra 100€ waard?

  • #2
    Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

    Ik zou voor de 7000 gaan. Geen kwestie van 100 euro verschil, maar een
    kwestie van het beste krijgen voor mijn geld. Al zullen anderen mensen
    waarschijnlijk veel betere argumenten hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

      Nu heb ik ook ergens een Nikon D7100 met Nikon 35mm f1,8 lens gezien voor 729€. is dit een beter deal dan de D7000?

      Comment


      • #4
        Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

        Oorspronkelijk geplaatst door kristof1982 Bekijk bericht
        Nu heb ik ook ergens een Nikon D7100 met Nikon 35mm f1,8 lens gezien voor 729€. is dit een beter deal dan de D7000?
        Door je eerste reflex te gaan beperken met een prime maak je de leercurve moeilijker, alle respect, want dan ga je pas vooruit op vlak van fotografie, maar bedenk dat het wel een steile curve is.
        Last edited by Lieven Lema; 27 augustus 2014, 17:13.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Door je eerste reflex te gaan beperken met een prime maak je de leercurve moeilijker, alle respect, want dan ga je pas vooruit op vlak van fotografie, maar bedenk dat wet wel een steile curve is.
          Ja maar ik kan van iemand die ik ken een 18-105 dx 3.5-5.6 vr‏ lens overkopen voor 110 € en die zou ik er dan bijnemen

          Comment


          • #6
            Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

            Oorspronkelijk geplaatst door kristof1982 Bekijk bericht
            Ja maar ik kan van iemand die ik ken een 18-105 dx 3.5-5.6 vr‏ lens overkopen voor 110 € en die zou ik er dan bijnemen
            Leuk begin, veel plezier.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

              dat lijkt mij een sterke start aan een schone prijs.
              zou niet twijfelen in jouw geval...
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                Als je intentie enkel is om foto's te nemen rond je huis met je kindjes, en als het toestel je dan toch zou bevallen je wat te verdiepen in fotografie, dan kan ik je 1 ding zeggen: Met d5200 zal je zeer tevreden zijn en zal je niet snel tegen je beperkingen aanzitten.

                Een d7000/d7100 zijn toestellen die ik je enkel aanraad als je vanaf dag 1 bereid bent om je toestel door en door te kennen, en echt fotografie te beoefenen.
                Een d7000 mag bij wijze van spreken nooit op de volautomatische-stand gebruikt worden (behalve wanneer je vrouw, die niets van fotografie kent eens een foto wilt nemen )

                Ook een D5200 is eigenlijk niet bedoeld om gebruikt te worden op de volautomatische stand. (Geen enkele spiegelreflex is hier eigenlijk voor bedoeld, maar goed... het ziet er nou eenmaal kek uit)
                Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                  Een d7000/d7100 zijn toestellen die ik je enkel aanraad als je vanaf dag 1 bereid bent om je toestel door en door te kennen, en echt fotografie te beoefenen
                  Waar zit hem volgens jou het grote verschil dan ivm de d5200 die je deze stelling doet innemen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                    Een D7000/D7100 zijn high end crop camera's. Geen instap dslr's.

                    Een d5200 is ook geen instap dslr meer, maar is minder gefocust op echte fotografie dan een D7000/D7100.
                    Geen van beide toestellen horen eigenlijk op de auto-stand te staan wat mij betreft...
                    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                      Aan dat prijsverschil eigenlijk een no-brainer. D7000, zonder twijfel.

                      Tuurlijk is de D7000 een betere camera dan de middle range DX'en, maar wat mij betreft zit het grooste verschil in de ingebouwde focus motor. Als je een D5200 neemt, dan heb je een prima camera als hobbyist die bijna alles zal doen wat je wil met de juiste lens. Maar je zit wel vast aan het segment van lenzen die een eigen focusmotor hebben (AF-S voor Nikkor) Moet maar eens kijken op Ebay of elke andere tweedehandssite. Er is zoveel prima glas te verkrijgen soms aan een mooie prijs. Enige probleem is dat je zonder AF-S (of gelijkaardig bij andere merken van lenzen) je auto-focus verliest.

                      En AF-S is nogal prijzig, zeker bij lichtsterke prime lenzen. Die honderd euro die je nu uit zou sparen, betaal je dan zonder twijfel dubbel en dik terug. Tenzij je graag manueel zou focussen, dan is er niks aan de hand.

                      Dus ik doe je bij deze een deal. Als je hem koopt en hij valt tegen. Ik wil gerust wisselen met mijn D5000 en ik doe je er die 18-55 VR AF-S en de 55-200 VR AF-S bovenop, je laat het maar weten
                      Thx
                      Glenn

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                        voordelen van die d7000 of 2de hands d7100 zijn véél meer dan ingebouwde af motor hoor
                        (2de instelwiel, ingebouwde horizon, auto bracketing, j-peg style upload, weather sealing, fps, cropmode, dubbel sd slot, enz....)
                        maar we moeten eerlijk blijven, enkel voor de kids en rond het huis heb je zelfs met een d3200 genoeg (goed toestel maar echt instap)
                        maar als je al weet dat je er echt mee bezig wil/zal zijn en het toestel leren kennen enzoverder, dan lijkt mij de d7100 met primelens een pracht van een deal (729 euro en kost nieuw 1100 euro...)
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          voordelen van die d7000 of 2de hands d7100 zijn véél meer dan ingebouwde af motor hoor
                          (2de instelwiel, ingebouwde horizon, auto bracketing, j-peg style upload, weather sealing, fps, cropmode, dubbel sd slot, enz....)
                          maar we moeten eerlijk blijven, enkel voor de kids en rond het huis heb je zelfs met een d3200 genoeg (goed toestel maar echt instap)
                          maar als je al weet dat je er echt mee bezig wil/zal zijn en het toestel leren kennen enzoverder, dan lijkt mij de d7100 met primelens een pracht van een deal (729 euro en kost nieuw 1100 euro...)
                          Wrijf het er nog maar eens in, grrrmmmmbl volledig mee eens, maar lijkt me hier een keuze in functie van prijs te worden en dat wat op eerste zicht beterkoop lijkt is niet de beste koop. Ik zit met een D5000 en geloof me, hoe vaak ik het me beklaag ... en dan is dat niet omdat je niet al die andere voordelen hebt (je went uiteindelijk aan alles), maar omdat je prima lenzen niet kan gebruiken omdat je geen motor hebt....helaas
                          Thx
                          Glenn

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                            Nogmaals. Als het enkel is 'voor de kinderen te fotograferen en rond het huis'. Ga dan voor een D5200. In dat geval koop je naast je 18-105 toch nooit nog een andere lens, of het is een goedkope tele.
                            Bij de D7000 zal je je het gewicht wat beklagen vrees ik, en er zal gewoon te veel zijn dat je niet zal gebruiken.

                            Dus enkel die D7000 als je echt aan fotografie gaat doen wat mij betreft. Op de auto mode zal de D7000 geen betere foto's maken dan de D5200!
                            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze eerste spiegelreflex camera

                              Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor. Mijn vrouw gebruikt ook mijn 6D, en dat is nu niet meteen een beginnerstoestel. Werkt prima voor haar, op de volautomatische stand, zelfs met externe flitser erop (een 6D heeft geen interne flitser). Dus als volgens de Nikonkenners de 7000 een betere koop is naar de toekomst toe, dan zou ik dat voor 100€ extra niet laten, en een 35 1.8 is een hele leuke lens.


                              Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                              Als je intentie enkel is om foto's te nemen rond je huis met je kindjes, en als het toestel je dan toch zou bevallen je wat te verdiepen in fotografie, dan kan ik je 1 ding zeggen: Met d5200 zal je zeer tevreden zijn en zal je niet snel tegen je beperkingen aanzitten.

                              Een d7000/d7100 zijn toestellen die ik je enkel aanraad als je vanaf dag 1 bereid bent om je toestel door en door te kennen, en echt fotografie te beoefenen.
                              Een d7000 mag bij wijze van spreken nooit op de volautomatische-stand gebruikt worden (behalve wanneer je vrouw, die niets van fotografie kent eens een foto wilt nemen )

                              Ook een D5200 is eigenlijk niet bedoeld om gebruikt te worden op de volautomatische stand. (Geen enkele spiegelreflex is hier eigenlijk voor bedoeld, maar goed... het ziet er nou eenmaal kek uit)
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X