Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flitser en slagschaduw.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flitser en slagschaduw.

    Ik gebruik een Canon EOS 6D fotocamera samen met een externe flitser Canon Speedlite 580 EX II voor het maken van een fotoreportage.
    Als ik de fotocamera (met aangesloten Speedlite) horizontaal houd, zie ik geen slagshaduw van het model op de achtergrond.
    Als ik de foto opnieuw maak met de fotocamera in vertikale stand (en zowel fotograaf als model niet van plaats veranderen) zie ik wel een slagschaduw op de achtergrond.

    1. Wat is de reden van deze slagschaduw achter het model?
    2. Hoe kan ik deze slagschaduw eventueel vermijden?

    Jacky Verheyen

  • #2
    Re: Externe flitser en slagschaduw.

    Als je recht voor het model staat, met jouw camera horizontaal (landschapstand) en de flitser daarbovenop, dan zal de schaduw zeer waarschijnlijk net achter het model vallen.
    Hou je de camera vertikaal (portretstand) dan komt jouw flitser een beetje links (of rechts) t.o.v. het model en geeft dus een slagschaduw.
    Oplossing: model verder van de achtergrond laten staan.
    Last edited by guydw; 23 augustus 2014, 17:36.
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Externe flitser en slagschaduw.

      Oei, dubbel gepost. Dus hier weggehaald :-)
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Externe flitser en slagschaduw.

        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
        Als je recht voor het model staat, met jouw camera horizontaal (landschapstand) en de flitser daarbovenop, dan zal de schaduw zeer waarschijnlijk net achter het model vallen.
        Hou je de camera vertikaal (portretstand) dan komt jouw flitser een beetje links (of rechts) t.o.v. het model en geeft dus een slagschaduw.
        Oplossing: model verder van de achtergrond laten staan.
        Guy,
        Alvast bedankt voor je antwoord.
        Even terug naar de praktijk.... Ik was een bruidskoppel aan het fotograferen aan de voorkant van de woning. Ik had het paar meerdere meters verwijderd van de voorgevel en frontaal geflitst met de camera zowel in "landschap" alsook "portret"-stand. Enkel bij de camera in "portret" - stand is de slagschaduw zichtbaar. De afstand tussen fotograaf, bruidspaar en achtergrond was steeds dezelfde.

        Jacky Verheyen

        Comment


        • #5
          Re: Externe flitser en slagschaduw.

          Is een oud gekend zeer.
          Oplossing is simpel.
          PLaats je flits op een bracket naast je toestel. Geen probleem meer in portretstand.
          Maar opgelet, je zal het probleem dan wel hebben in landschapmode

          Comment


          • #6
            Re: Externe flitser en slagschaduw.

            Eenvoudige oplossing: foto maken in horizontale stand, rekening houdend met een verticale uitsnede in de nabewerking.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Externe flitser en slagschaduw.

              Er zijn ook brackets die draaibaar zijn. Zodat je flits steeds boven staat
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Externe flitser en slagschaduw.

                Ik denk dat je al behoorlijk hard moet flitsen om iemand die 'enkele meters' voor een gevel staat van een slagschaduw te voorzien. Ben je zeker dat de schaduw van jouw flitser komt en niet van de zon die net op dat moment wat harder scheen?
                www.guydewestelinckfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Externe flitser en slagschaduw.

                  Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                  Ik denk dat je al behoorlijk hard moet flitsen om iemand die 'enkele meters' voor een gevel staat van een slagschaduw te voorzien. Ben je zeker dat de schaduw van jouw flitser komt en niet van de zon die net op dat moment wat harder scheen?
                  Reflectie van de zon in je lens (sorry maar ik kon het niet laten)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe flitser en slagschaduw.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jacky Verheyen Bekijk bericht
                    Even terug naar de praktijk.... Ik was een bruidskoppel aan het fotograferen aan de voorkant van de woning. Ik had het paar meerdere meters verwijderd van de voorgevel en frontaal geflitst met de camera zowel in "landschap" alsook "portret"-stand. Enkel bij de camera in "portret" - stand is de slagschaduw zichtbaar. De afstand tussen fotograaf, bruidspaar en achtergrond was steeds dezelfde.
                    Een technisch vraagje: waren dit opnames bij gewoon daglicht, waarbij je de invulflits wilde gebruiken? In dat geval zou ik beginnen met de flitser eens een stopje naar beneden te compenseren. Een diffuser op de flitser kan ook veel verhelpen in die situatie.

                    Wat jij vertelt, klinkt alsof je het beeld platgeflitst hebt, terwijl fill flash toch enkel bedoeld is om storende schaduwen en contrastverschillen in het onderwerp te verzachten. In dit geval denk ik aan zonlicht dat een zijde van het gezicht veel sterker belicht, of het klassieke probleem van trouwreportages waarbij wit en zwart samen het werk van de fotograaf knap lastig kunnen maken.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment

                    Working...
                    X